Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-07-2008-17

RK-07-2008-17.doc  RK-07-2008-17pr1.xls
Číslo materiálu17
Číslo jednacíRK-07-2008-17
NázevNávrh finančního plánu Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace zřizované krajem Vysočina, na rok 2008
Zpracoval J. Pospíchal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuKrajská správa a údržba silnic Vysočiny, příspěvková organizace zřízená krajem Vysočina hospodaří podle ročního finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (fond odměn, rezervní a investiční fond, FKSP). Součástí plánu jsou finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel. Po projednání návrhu finančního plánu Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace s příslušnými odbory krajského úřadu je nutné upozornit na následující skutečnosti:
1. Finanční plán vychází z finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele schváleného zastupitelstvem kraje dne 18. 12. 2007 usnesením č. 0499/07/2007/ZK a z plánovaného objemu prací doplňkové činnosti na rok 2008. Plán je sestaven jako přebytkový z důvodu zlepšeného hospodářského výsledku v doplňkové činnosti. Po projednání s odborem ekonomickým byl hospodářský výsledek v hlavní činnosti naplánován jako ztrátový a k provoznímu pokrytí této ztráty je použita část kladného hospodářského výsledku z doplňkové činnosti. Výhodou tohoto řešení je snížení daňové zátěže při zdaňování kladného hospodářského výsledku daní z příjmů.
2. Podle nařízení vlády č. 447/2000 Sb., o způsobu usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy a na odměny za pracovní pohotovost zaměstnanců odměňovaných podle zákona č. 143/1992 Sb., musí zřizovatel stanovit příspěvkovým organizacím způsob usměrňování prostředků na platy buď vymezením jejich objemu v absolutní výši, nebo podílem mimotarifních složek platu k platovým tarifům pro zjištění jejich přípustného objemu.
3. Podle "Pravidel Rady kraje Vysočina pro sestavování a schvalování odpisových plánů pro účetní odpisování dlouhodobého majetku" (dále jen "Pravidla") je pro organizace silničního hospodářství stanovena povinnost odpisovat mosty a silnice II. a III. třídy ročně ve výši 1,0 % z jejich pořizovací ceny. V minulých letech se silniční majetek účetně neodpisoval a z toho důvodu se tato zásada doporučuje uplatnit i v roce 2008. Pro rok 2009 ODSH společně s OE navrhují provádět odpisy silničního majetku ve výši 1 % z pořizovací ceny, což dle podkladů od KSÚSV, p.o. činí přibližně 43 mil. Kč. Tato částka by byla pokryta zvýšeným provozním příspěvkem z rozpočtu kraje Vysočina.
Návrh řešení K výše uvedeným bodům navrhujeme:
1. Zajistit souvislé opravy silnic II. a III. tříd včetně oprav mostů v celkové výši 234 000 tis. Kč, které vycházejí z požadavků kraje a z finančního plánu výnosů a nákladů na rok 2008 u Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace.
2. Stanovit usměrňování prostředků na platy u Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace jejich vymezením v absolutním objemu. Návrh finančního plánu vychází z předpokladu nárůstu mzdových nákladů v hlavní činnosti o 3,1 proc. proti roku 2007 (bez použití fondu odměn).
3. Neprovádět v roce 2008 účetní odpisování mostů a silnic II. a III. třídy.
StanoviskaOdbor ekonomický k návrhu finančního plánu na rok 2008 nemá připomínky.

Odbor ekonomický považuje za potřebné v dalším období řešit otázku účetního odpisování silničního majetku (mosty a silnice II. a III. třídy s odpisovou sazbou 1 % z hodnoty pořízení) a navrhuje, aby finanční krytí takto zvýšené tvorby účetních odpisů bylo řešeno postupným zvyšováním podílu prostředků z rozpočtu kraje s cílem dosáhnout v průběhu cca 2 až 3 let jejich úplného pokrytí zvýšeným příspěvkem na provoz. Schválený rozpočet kraje s tímto opatřením ještě v roce 2008 nepočítá. V přechodném období vzniklý rozdíl mezi skutečnou tvorbou účetních odpisů a finančním krytím z rozpočtu kraje by se řešil odvodem z investičního fondu KSÚS Vysočiny do rozpočtu kraje a jeho zpětným zapojením ve formě příspěvku na provoz pro KSÚS.

Odbor majetkový - souhlasíme s předkládaným materiálem.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* ukazatele výnosů a nákladů, tvorbu a použití peněžních fondů, investiční plán a odpisový plán Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace na rok 2008 podle materiálu RK-07-2008-17, př. 1;
* pro Krajskou správu a údržbu silnic Vysočiny, příspěvkovou organizaci použití příspěvku na provoz poskytnutého z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí nákladů na tvorbu účetních odpisů dlouhodobého majetku;
stanovuje
* způsob usměrňování prostředků na platy na rok 2008 podle § 5 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 447/2000 Sb., tj. stanoveným objemem prostředků na platy v absolutní výši u Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace ve výši 167 500 tis. Kč;
* pro Krajskou správu a údržbu silnic Vysočiny, příspěvkovou organizaci kraje Vysočina omezení účetního odpisování mostů a silnic II. a III. třídy tím způsobem, že se tento majetek nebude v roce 2008 účetně odpisovat;
zmocňuje
ředitele Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z prostředků investičního fondu při dodržení celkového objemu investičního fondu;
* k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými dotacemi na souvislé opravy silnic II. a III. třídy a mostů uvedených v příloze D1 rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008 při zachování celkového objemu finančních prostředků;
* k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeném do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu příslušného odvětvového odboru nebo majetkového odboru,
ukládá
* vedoucímu odboru dopravy a silničního hospodářství a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřit návrhy ředitele Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace na použití prostředků rezervního a investičního fondu příspěvkové organizace k řešení havarijní situace;
* řediteli Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace:
a) provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje čtvrtletně s tím, že odvodová povinnost za 1. a 2. čtvrtletí bude zabezpečena do 30. 6. 2008, za 3. čtvrtletí do 15. kalendářního dne posledního měsíce daného čtvrtletí a za 4. čtvrtletí do
15. 11. 2008;
b) zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině; v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
c) promítat schválená rozpočtová opatření orgánů kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru dopravy a silničního hospodářství nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření,
d) zajistit vypracování finančního plánu organizace včetně odpisování silničního majetku ve výši 1% jeho pořizovací ceny po 1.1. 2009.
Odpovědnost ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství, vedoucí odboru majetkového, vedoucí odboru ekonomického.
Termín průběžně do 31. 12. 2008 plán na rok 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz