Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-20-2007-67

RK-20-2007-67.doc
Číslo materiálu67
Číslo jednacíRK-20-2007-67
NázevZdravotní plán kraje Vysočina
Zpracoval D. Buřičová, R. Hošek, J. Koten, S. Měrtlová, M. Suchý, R. Sýkora, V. Švarcová, P. Hrala, L. Kettner, Z. Kadlec, V. Kaňkovský, M. Šuma, P. Mayer
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuV souvislosti s potřebou koncepčního řízení resortu zdravotnictví v kraje Vysočina zastupitelstvo schválilo usnesením č. 255/04/2003/ZK ze dne 23. září 2003 základní osnovu Zdravotního plánu kraje Vysočina. Na základě schválené osnovy byl následně vypracován materiál, který byl v pracovní verzi předložen na pracovním semináři zastupitelstva dne 2. června 2004. Analytická část byla členy zastupitelstva uznána za dostačující zdroj pro základní těžiště návrhu restrukturalizace zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina. V průběhu individuálních odborných diskuzí nad jednotlivými obory akutní péče, zejména ve vztahu k lůžkových oddělením, byl usnesením zastupitelstva č. 409/06/2004/ZK ze dne 26. 10. 2004 schválen termín dokončení prací na zdravotním plánu do 31. prosince 2005. Vzhledem k aktualizaci a následné prezentaci závěrečné části materiálu - strukturální analýzy zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina byl usnesením zastupitelstva č. 569/09/2005 ze dne 21. prosince 2005 schválen termín dokončení zdravotního plánu do 30. dubna 2006. S ohledem na vývoj právní situace ve zdravotnictví v ČR (zákon o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízení), bylo usnesením zastupitelstva č. 157/02/2006/ZK ze dne 28. března 2006 schváleno dočasné přerušení prací na Zdravotním plánu kraje Vysočina. Po ustálení právní situace ve zdravotnictví ČR vzala Rada kraje Vysočina na vědomí svým usnesením č. 1648/34/2006/RK ze dne 21. 11. 2006 sestavení pracovní skupiny pro dokončení Zdravotního plánu kraje Vysočina. Práce skupiny probíhala v předpokládaném složení, vyjma Ministerstva zdravotnictví ČR, které dopisem ze dne 30. ledna 2007 účast svého zástupce v pracovní skupině odmítlo.
Je důležité upozornit i na skutečnost, že již v minulých analýzách bylo poukázáno na nízkou výkonnost některých oddělení. Pro Nemocnici v Havlíčkově Brodě to znamenalo zrušení lůžkové části dermatoveneroogie a sloučení stanice ORL s očním oddělením Ke sloučení stanic ORL a očního došlo rovněž v Nemocnici Nové Město na Moravě.
Jelikož zdravotní pojišťovny, především VZP mají zásadní význam při nákupu zdravotní péče a s tím souvisejícím vytvářením sítě zdravotnických zařízení, byla problematice zdravotních pojišťoven vyhrazena zvláštní kapitola zdravotního plánu. V průběhu prací zástupce Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR přislíbil poskytnutí Koncepce VZP ve vztahu k území kraje Vysočina. Z objektivních důvodů však tato koncepce nebyla dosud předložena.
Návrh řešení Radě kraje je v příloze tohoto materiálu předložena pracovní verze Zdravotního plánu kraje Vysočina v následujícím člení:
* příloha č. 1 (na CD) - Zdravotní plán kraje Vysočina , socio-ekonomická analýza
* příloha č. 2 - Zdravotní plán kraje Vysočina - závěry socio-ekonomické analýzy, SWOT analýza a návrh struktury programové (strategické) části.
Předkládaná pracovní verze v souladu se schválenou osnovu krátce zhodnocuje demografický a populační vývoj kraje a zdravotní stav populace, je popsaná stávající sít zdravotnických zařízení a poskytovaných veřejných služeb, jsou vyhodnoceny lidské zdroje, technický stav zdravotnických zařízení, ekonomické ukazatele, krátce je zmíněna geografická situace a dopravní obslužnost.
Velká pozornost je věnovaná lůžkovému fondu. Úvodní část kapitoly "Zdravotní péče poskytovaná v lůžkových zdravotnických zařízeních" se věnuje hospitalizační péči jako celku - je zde poukázáno na nejzávažnější problémy, se kterými se nemocnice potýkají a je naznačen směr dalšího vývoje.
Dále jsou podrobně analyzovány všechny obory péče, popsány jejich slabé a silné stránky, je uveden přehled provozovaných ambulancí, obsazení personálem, přístrojového vybavení nad 200 tis. Kč.
Firma STAPRO provedla analýzu výkonnosti nemocnic, která je uvedena v samostatné příloze, nicméně některé sumární data jsou zapracováné do těla dokumentu do jednotlivých oborů.
U oborů, u kterých byl identifikován z nějakého důvodu problém, je navrženo doporučení pro další postup.
Potřebné investice jsou popisovány hned v několika částech dokumentu - podrobný popis stavebných investic je uveden ve slabých stránkách kapitoly "Zdravotní péče poskytovaná v lůžkových zdravotnických zařízeních", další nutné strojní investice jsou uvedeny u jednotlivých oborů. Celkový přehled požadavků nemocnic bez vazby na finanční zdroje je uveden v samostatné kapitole. Jde o zmapování potřeb na období do roku 2013, které neodpovídá reálním finančním možnostem nemocnic a kraje. V této chvíli slouží uvedený přehled k diskusi k nalezení reální míry možností kraje na poskytování investičních dotací nemocnicím tak, aby nedocházelo pouze k náhradě nefunkční techniky, nýbrž i k dalšímu nákupu za účelem dosažení nových moderních postupů.

Radě kraje se navrhuje připravit dle konzultace s odbornými společnostmi návrh na jmenování odborných konzultantů z kraje Vysočina za účelem spolupráce při řešení dalšího postupu u navržených problematických oborů. Podrobnější audity budou zaměřeny rovněž na:
* na zvýšení kvality datových zdrojů, sjednocení metodiky evidence výkonů a vykazování pro ÚZIS
* standardy lékařské a ošetřovatelské péče, indikace diagnostických vyšetření, operací a stanovení vstupních a výstupních kritérií pro jednotlivá oddělení
* audit všech jednotek intenzivní péče posuzující naplnění kritérií European Society of Intensive Care Medicine a záměr centralizace jednotek intenzivní péče
* konsolidaci provozů s nízkou výkonností
* efektivního využití nákladné techniky zaměřené na standardizaci indikací CT angiografie, mamografie.
Je bezpodmínečně nutné projednat opatření týkající se případné restrukturalizace se zdravotními pojišťovnami coby plátci za zdravotní péči. Bez jejich stanoviska na způsob úhradových mechanizmů nelze přijímat opatření vedoucí jak k rušení, tak rozšiřování lůžek či činností. Rovněž je nutné projednat konečná rozhodnutí s Ministerstvem zdravotnictví tak, aby navrhovaná opatření nebyly v rozporu s jeho koncepcí rozvoje.

Všechny shrnutí a doporučení jsou uvedeny v příloze RK-20-2007-67, př. 2, která je programovým dokumentem Krajského zdravotního plánu
StanoviskaMateriál v předkládané formě byl předložen na zasedáních Zdravotní komise Rady kraje Vysočina a Komise pro zdravotní péči Zastupitelstva kraje Vysočina dne 6. června 2007.
Komise pro zdravotní péči Zastupitelstva kraje Vysočina doporučila radě kraje, že vzhledem k tomu, že koncepce VZP ČR a ostatních zdravotních pojišťoven není prozatím známa a jelikož je její stanovisko ke způsobu financování nákladů za poskytnutou zdravotní péči v případě restrukturalizace činnosti či lůžkového fondu nezbytné, doporučit zastupitelstvu prodloužit termín pro předložení konečné verze Krajského zdravotního plánu do 30. 11. 2007. Zároveň doporučila, aby byl materiál předložen všem politickým klubům k diskusi s tím, že pracovní seminář k tomuto tématu by se uskutečnil po zářijovém zastupitelstvu.
Zdravotní komise Rady kraje Vysočina vyslechla informaci o zpracovaných dokumentech Zdravotního plánu kraje Vysočina a doporučila radě kraje navrhnout zastupitelstvu prodloužení termínu do 30. 11. 2007 a uložila všem členům komise prostudovat materiál, zhodnotit jej a připravit konkrétní připomínky do konce srpna. Tyto připomínky budou projednány na zasedání Zdravotní komise dne 5. 9. 2007.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit prodloužení termínu pro dokončení prací na Zdravotním plánu kraje Vysočina do 30. 11. 2007;
* vzít na vědomí pracovní verzi Zdravotního plánu kraje Vysočina dle materiálů
RK-20-2007-67, př. 1, RK-20-2007-67, př. 2 a informaci o skutečnosti, že plátce zdravotní péče Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR zatím není připravena vydat stanovisko ke Zdravotnímu plánu kraje Vysočina tak, aby byl podkladem pro budoucí společný postup kraje a plátce;
ukládá
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví připravit po konzultaci s odbornými společnostmi návrh na jmenování odborných konzultantů za účelem spolupráce při řešení dalšího postupu u navržených problematických oborů;
* náměstkovi hejtmana kraje pro oblast zdravotnictví:
- zajistit závazné stanovisko zdravotních pojišťoven z titulu plátce zdravotní péče;
- projednat návrh zdravotního plánu s Ministerstvem zdravotnictví ČR.
Odpovědnost náměstek pro zdravotní péči, OSVZ
Termín 30. 11. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz