RK-19-2006-43.doc RK-19-2006-43pr1.doc RK-19-2006-43pr2.doc RK-19-2006-43pr3.tif | |
Číslo materiálu | 43 |
Číslo jednací | RK-19-2006-43 |
Název | Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na období 2006 - 2010 |
Zpracoval | M. Werlová |
Předkládá | M. Kalivoda |
Počet příloh | |
Popis problému | Dne 1. 1. 2006 nabyl účinnosti zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Podle § 22 odst. 1 písm. a) a b) zákona kraj v samostatné působnosti: a) koordinuje a podílí se na realizaci protidrogové politiky na svém území, za tím účelem spolupracuje se státními orgány, s orgány obcí a s poskytovateli služeb v oblasti protidrogové politiky, b) ve spolupráci se státními orgány a i s orgány obcí zpracovává krajskou strategii protidrogové politiky. Ustanovení § 25 zákona ukládá vyššímu územně samosprávnému celku vytvořit krajskou strategii protidrogové politiky poprvé již pro rok 2006. Dále vešel v platnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, který nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2007. Financování sociálních služeb, kam se řadí i protidrogové služby, je upraveno v § 101 zákona č. 108/2006 Sb., podle kterého se dotace poskytuje kraji na základě zpracovaného střednědobého plánu sociálních služeb. Zpracování a vyhodnocování výše uvedeného střednědobého plánu sociálních služeb je kraji uloženo v § 95, písmene d) a e) zákona č. 108/2006 Sb. Sekretariát Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky ČR při udělování státních dotací na zajištění protidrogových služeb zohledňuje potřebnost služeb, a to na základě strategického materiálu a analýzy potřebnosti služeb v daném kraji. |
Návrh řešení | Navrhuje se vypracovat dokument Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na období 2006 - 2010 (dále jen SPPK) externím dodavatelem, aby došlo k naplnění povinnosti vycházející ze zákona 379/2005 Sb., a zákona 108/2006 Sb. Úhradu vypracování SPPK zajistit z rozpočtu kraje - položka Strategické a koncepční materiály. SPPK bude využita k zapracování do povinného střednědobého plánu sociálních služeb kraje Vysočina, jako strategický materiál sloužící k efektivnímu a kvalitnímu nastavení sociálních služeb, při obhajobách projektů protidrogových služeb na dotačních řízeních strukturální fondů EU, dále pak na dotačních řízeních, které jsou v gesci jednotlivých ministerských resortů, a které při rozhodování o přidělování výše státní dotace zohledňují skutečnost, zda je projekt v souladu se strategickým plánováním příslušného kraje či regionu. Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina 1. Struktura strategie Strategie bude vycházet ze základního dokumentu Národní strategie protidrogové politiky na období 2005 - 2009 (dále jen NS), schváleného usnesením Vlády České republiky č. 135/2004 ze dne 22. prosince 2004. Krajská protidrogová strategie bude v souladu se strukturou NS a bude navazovat na tento dokument. SPPK bude obsahovat níže uvedené části: - Analytickou část - mapující a popisující současný stav, efektivnost stávajících služeb - Strategickou část - navrhující efektivní systémové opatření (Podrobná specifikace SPPK je uvedena v příloze č. 1.) 2. Způsob zpracování strategie a) Pracovní skupina protidrogové politiky kraje Vysočina, při Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, schválená na jednání rady kraje č. 11/2005 dne 8. 3. 2005 a OSH připraví podklady pro zadání, vyhlášení a vyhodnocení Zakázky kraje Vysočina na zpracování Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na rok 2006 - 2010 externímu dodavateli. b) OSH bude koordinovat a zajišťovat vyhlášení, vyhodnocení a schválení Zakázky na tvorbu SPPK, a to v souladu s interním předpisem ze dne 25. 1. 2005 č. 2/05 - Pravidla Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek, zakázek kraje Vysočina a zakázek příspěvkovým organizacím zřizovaných krajem Vysočina. Budou osloveny čtyři subjekty, které mají zkušenosti se zpracováním protidrogových strategií a patří mezi nejlepší odborníky nejen v ČR. Hodnotícím kritériem výběru bude i cena. c) OSH bude zadávat zpracování SPPK externímu profesionálnímu subjektu na základě výsledku z vyhlášení zakázky dle platných pravidel. S vybraným dodavatelem bude uzavřena smlouva o dílo. d) Na tvorbě strategie bude s externím dodavatelem spolupracovat Pracovní skupina protidrogové politiky při komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina (dále jen "PS"). V PS pracují odborníci na drogovou problematiku, stejně jako zástupci samosprávy a státní správy. e) Dodavatelský subjekt bude spolupracovat s klíčovými institucemi v kraji (PS, poskytovatelé služeb, obce, příslušné odbory krajského úřadu, Policie ČR, krajská hygienická stanice, školy a školská zařízení atd.) a institucemi na celostátní úrovni (RVKPP, ministerské resorty atd.). f) V průběhu procesu tvorby krajské strategie bude externí dodavatel dávat materiály k připomínkování PS, Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina a radě kraje, v případě potřeby dalším fyzickým či právnickým osobám. g) Ukončení procesu tvorby SPPK bude dovršeno schválením SPPK příslušným orgánem kraje Vysočina, tedy zastupitelstvem kraje a zveřejněním dokumentu, který se tak stane nosným pilířem protidrogové politiky kraje Vysočina na léta 2006 - 2010. 3. Technické zabezpečení procesu tvorby SPPK Externí dodavatel - vypracování SPPK Pracovní skupina protidrogové politiky kraje - se podílí na celé proceduře tvorby SPPK OSH kraje Vysočina - koordinace procedury tvorby SPPK |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá k navrhovanému materiálu připomínky. Pro úplnost dodává, že poté, co bude známa cena za zpracování Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na období 2006 - 2010 bude třeba schválit rozpočtové opatření. Zdrojově navrhujeme tyto výdaje krýt z položky Strategické a koncepční materiály. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví: Odbor sociálních věcí a zdravotnictví souhlasí se zpracováním Strategie protidrogové politiky jako samostatného dokumentu, jak je uvedeno v předkládaném materiálu. Pokud budou protidrogové služby částečně financovány z kapitoly Sociální věci, bude pro další postup strategický materiál podložený analýzou důležitým podkladem. Vzhledem k tomu, že se řídí jinou právní úpravou než strategický plán rozvoje sociálních služeb a vztahuje se na jiný okruh aktérů, považujeme za vhodné oddělení obou dokumentů. Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina: Návrh materiálů byl zaslán členům komise k vyjádření elektronickou poštou. Pět členů komise odpovědělo, že souhlasí a dva z nich navrhly připomínky, které byly v materiálu zohledněny. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje způsob zpracování dokumentu Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na období 2006 - 2010 dle materiálu RK-19-2006-43. |
Odpovědnost | odbor sekretariátu hejtmana |
Termín | 31. 12. 2006 |