Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2006-54

RK-15-2006-54.doc  RK-15-2006-54pr8.xls
Číslo materiálu54
Číslo jednacíRK-15-2006-54
NázevNávrh na poskytnutí dotací z rozpočtu kraje na provozování sociálních služeb nestátními neziskovými organizacemi a obcemi
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuNa jednání Zastupitelstva kraje Vysočina dne 14. 2. 2006 byl projednán a schválen návrh Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací z vlastních prostředků kraje pro rok 2006 na podporu nestátních neziskových organizací (dále jen NNO) a obcí poskytujících sociální služby. O možnosti žádat o poskytnutí dotace a o schválení Zásad byli informováni poskytovatelé sociálních služeb NNO a obce.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví shromáždil žádosti poskytovatelů těchto služeb a v souladu se Zásadami je v současné době vyhodnotil a připravuje návrh na poskytnutí dotací z rozpočtu kraje.
Pro přesnější představu odbor sociálních věcí a zdravotnictví zpracoval přehled o vývoji osobních výdajů u jednotlivých poskytovatelů, který je uveden v materiálu RK-15-2005-54, př. 1. Dále je v materiálu RK-15-2005-54, př. 2 popsán vývoj financování jednotlivých projektů v roce 2005 a 2006. Je třeba zdůraznit, že v případě roku 2006 se jedná o rozpočtované náklady, které nejsou a pravděpodobně ani nebudou pokryty příjmy.
Návrh řešení V souladu se Zásadami odbor sociálních věcí provedl formální i věcné posouzení podaných žádostí a na jeho základě jsme připravili návrh na poskytnutí dotací z rozpočtu kraje. Jak bylo předpokládáno již v Zásadách použili jsme rozdílný postup při stanovení výše dotací s ohledem na způsoby jejich financování. Navrhujeme proto stanovit dotace pro jednotlivé žadatele následujícím způsobem.

1) Pečovatelská služba: Nepředpokládáme již další poskytování dotací na pečovatelskou službu nad rámec těch, které kraj již poskytl při přerozdělení prostředků poukázaných Ministerstvem práce a sociálních věcí (dále jen MPSV). Na provoz pečovatelské služby obcí, jejichž pečovatelská služba je jinak provozována pouze z vlastních prostředků, bude poskytnuta dotace ve výši 50 tis. Kč na pracovní úvazek. Podle předložených žádostí k jejímu vyplacení postačuje rozpočtovaná částka 11 600 tis. Kč.
2) Domovy důchodců: U domovů důchodců předpokládáme poskytnutí rozpočtované částky 10 tis. Kč na lůžko (7 960 tis. Kč) uvedené v rozpočtu kraje bez jakýchkoliv změn s tím, že nestátním neziskovým organizacím byly zvýšené náklady z velké části kompenzovány při přerozdělení prostředků z MPSV.
3) Protidrogové služby: Předpokládáme rozdělení stejného objemu prostředků jako pro provoz v roce 2006 (3 028 tis. Kč) s tím, že vzhledem k omezení fungování K-center lze tuto celkovou částku považovat za dostatečnou. Rozpočtované prostředky jsou rozděleny tak, že pokrývají poměrnou část ostatních provozních (nikoliv osobních) nákladů v závislosti na výši potřeb deklarovaných a v žádosti a na objemu rozpočtovaných prostředků. Nejprve jsme určili kolik procent tyto ostatní provozní náklady tvoří v rozpočtu dané služby a podle této procentní výše byl stanoven jejich podíl na požadavku vůči kraji. Tento požadavek byl omezen do maximálního možného nárůstu a teprve poté použit v dalším výpočtu. Poté byl vypočten procentní podíl jednotlivých takto upravených požadavků na jejich součtu a tímto procentním byla stanovena konkrétní výše dotace na tyto náklady z částky, která byla určena z rozpočtu kraje. Druhou složkou dotace pro každého poskytovatele je příspěvek na osobní náklady. Ten byl stanoven obdobným způsobem s tím rozdílem, že požadavky byly upravovány podle toho, jak se u konkrétního žadatele odchyluje výše mezd od průměru. Výsledná dotace je součtem obou těchto složek.
4) Obecní stacionáře: S ohledem na zařazení stacionářů do sítě poskytovatelů sociálních služeb navrhujeme i jejich finanční podporu, a to ve výši 10 tis./lůžko v týdenním pobytu (28 lůžek) a 6 tis./ místo v denním pobytu (86 míst). Celkově by se jednalo o částku 796 tis. Kč. K realizaci této dotace je nutné provést změnu Zásad dodatkem uvedeným v materiálu RK-15-2005-54, př. 5, přičemž jejich původní znění bez příloh je uvedeno v materiálu RK-15-2005-54, př. 6. Zároveň lze tento bod realizovat pouze na základě zvýšení rozpočtu na kapitole Sociální péče o uvedenou částku.
5) Ostatní služby: Do této skupiny patří stacionáře, poradny, osobní asistence, raná péče, hospicová péče, tísňová linka, azylové domy nebo komunitní centra pro mládež. Vzhledem k tomu, že do kraje Vysočina po zvýšení dotace pro nestátní neziskové organizace poskytující služby seniorům a zdravotně postiženým přišlo o 13 % prostředků pro část poskytovatelů více než v roce 2005, lze při vhodném přerozdělení vlastních prostředků kraje zásluhou tohoto zvýšení pokrýt navýšení osobních nákladů o 3 % a zvýšení cen plynu o 20 % i u intervenčních projektů, kterých se uvedené navýšení netýkalo.
Po rozdělení prostředků skupinám poskytovatelů uvedeným pod body 1) až 3) zbývá 9 300 tis. Kč, zatímco celkové požadavky na dotaci kraje v této skupině přesahují 25 000 tis. Kč. Odbor přerozdělil uvedené prostředky stejným postupem, který je u protidrogových služeb. Z tohoto přerozdělení vyplynulo, že z uvedené částky lze v průměru uspokojit přibližně 47 % požadavku na dotaci ostatních provozních nákladů z rozpočtu kraje. Průměrná hrubá mzda po tomto přerozdělení přesáhla 12 119 Kč u stacionářů, 11 063 Kč u ostatních projektů pro seniory a zdravotně postižené, 12 840 Kč u intervenčních služeb a 11 634 Kč u azylových domů. V domovech důchodců a ústavech sociální péče zřizovaných krajem činí průměrná mzda 14 120 Kč a průměrná mzda sociálních pracovníků, kteří v některých službách na rozdíl od našich zařízení převažují, činí 15 754 Kč.
Tento rozdíl nemůže být kompenzován krajem v plném rozsahu a je třeba uvést, že mnozí poskytovatelé ve svých rozpočtech s odměňováním srovnatelným s krajem ani nepočítají. K dosažení výše odměn o 2 000 Kč nižší než činí srovnatelný průměr u krajských zařízení je potřeba 3 021 418 Kč. Pro stanovení dotací pro tuto skupinu předkládáme následující variantní řešení.


Varianty řešení:

Varianta A
Přerozdělit prostředky podle bodů 1) až 5) a materiálu RK-15-2005-54, př. 3 s tím, že přerozdělované prostředky budou navýšeny pouze o 796 tis. Kč pro obecní stacionáře. Současně s tímto krokem dojde ke změně Zásad Zastupitelstva kraje pro poskytování dotací z vlastních prostředků kraje pro rok 2006 na podporu nestátních neziskových organizací a obcí poskytujících sociální služby tak, je uvedeno v materiálu RK-15-2006-54, př. 5, neboť ve schválených Zásadách nebyly zahrnuty obecní stacionáře.

Varianta B
Přerozdělit prostředky podle bodů 1) až 5) a materiálu RK-15-2005-54, př. 4 s tím, že přerozdělované prostředky budou navýšeny o 796 tis. Kč pro obecní stacionáře a o částku 3 021 418 Kč pro nestátní neziskové organizace. Současně s tímto krokem dojde ke změně Zásad Zastupitelstva kraje pro poskytování dotací z vlastních prostředků kraje pro rok 2006 na podporu nestátních neziskových organizací a obcí zastupitelstvu kraje schválit tak, je uvedeno v materiálu RK-15-2006-54, př. 1, neboť ve schválených Zásadách nebyly zahrnuty obecní stacionáře.
StanoviskaStanovisko ekonomického odboru:
Návrh usneseníVarianta A

Rada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit
* změnu Zásad Zastupitelstva kraje pro poskytování dotací z vlastních prostředků kraje pro rok 2006 na podporu nestátních neziskových organizací a obcí dle materiálu RK-15-2005-54, př. 5;
* zvýšení výdajové části rozpočtu kraje na kapitole Sociální věci § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikované rezervy o částku 796 tis. Kč pro obecní stacionáře při současném snížení kapitoly Rezerva rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 796 ti.s Kč;
* poskytnutí dotací dle varianty A nestátním neziskovým organizacím a obcím poskytujících sociální služby tak, jak je uvedeno v materiálu RK-15-2006-54, př. 3.

Varianta B

Rada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
* změnu Zásad Zastupitelstva kraje pro poskytování dotací z vlastních prostředků kraje pro rok 2006 na podporu nestátních neziskových organizací a obcí dle materiálu RK-15-2005-54, př. 5;
* zvýšení výdajové části rozpočtu kraje na kapitole Sociální věci § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikované rezervy o částku 3 817 418 Kč pro obecní stacionáře a nestátní neziskové organizace při současném snížení kapitoly Rezerva rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 3 817 418 Kč;
* poskytnutí dotací dle varianty B nestátním neziskovým organizacím a obcím poskytujících sociální služby tak, jak je uvedeno v materiálu RK-15-2006-54, př. 4.
Odpovědnost OSVZ
Termín 16. 5. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz