RK-38-2005-03.doc RK-38-2005-03pr1.doc RK-38-2005-03pr2.doc RK-38-2005-03pr3.doc RK-38-2005-03pr4.doc RK-38-2005-03pr5.doc | |
Číslo materiálu | 03 |
Číslo jednací | RK-38-2005-03 |
Název | Návrh na úpravu zřizovacích listin nemocnic zřizovaných krajem Vysočina |
Zpracoval | D. Buřičová, H. Kolouchová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Usnesením Zastupitelstva kraje Vysočina č. 074/02/2003/ZK dne 31. 3. 2003 byly pro nemocnice schváleny zřizovací listiny. Podle těchto zřizovacích listin nebyl nemocnicím předán do správy nemovitý majetek (kromě rozestavěných staveb) a movitý odpisovaný hmotný majetek. Užívání tohoto majetku, který nemocnice potřebovaly pro vlastní činnost, upravila Rada kraje Vysočina usnesením č. 586/19/2003/RK ze dne 3. 6. 2003, a to prostřednictvím nájemního vztahu mezi krajem a příslušnou nemocnicí s povinným plněním úhrad nájemného do rozpočtu kraje. Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a publikovaného výkladového stanoviska Ministerstva financí ČR ve Zprávách MF ČR platí hledisko, že majetek pořízený příspěvkovou organizací z investiční dotace zřizovatele je ve vlastnictví zřizovatele a příspěvková organizace využívá tento majetek pro vlastní činnost v uživatelském vztahu tzv. správy, a to v rozsahu práv a povinností vymezených zřizovací listinou. Povinností příspěvkové organizace je o tomto majetku účtovat na příslušných účtech a odepisovat jej prostřednictvím účetních odpisů. Z hlediska daňových aspektů příspěvková organizace nemůže u majetku svěřeného do správy uplatnit daňové odpisy, které jsou uznatelnou nákladovou položkou při stanovení základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Kraj Vysočina systémovým opatřením hned při přechodu státních nemocnic na kraj vymezil majetkoprávní poměry tak, že nemovitosti a odpisovaný movitý hmotný majetek nebyl nemocnicím předán do správy, ale užívání tohoto majetku je upraveno nájemní smlouvou. Vzhledem k systémovému vymezení užívání majetku dle nájemní smlouvy a obsahu schválených zřizovacích listin je nutné sjednotit majetkový vztah u odpisovaného hmotného majetku nově pořízeného do prosince 2005. Změnu majetkového vztahu je nutné vyjádřit úpravou zřizovacích listin. |
Návrh řešení | Návrh předpokládá upravit dodatkem zřizovací listiny obsah majetku svěřeného do správy příspěvkovým organizacím, kterým se vyjme ze správy odpisovaný hmotný majetek pořízený koncem roku 2004 a v průběhu roku 2005, k jehož pořízení byly použity investiční dotace kraje. Uvedeným krokem dojde k narovnání majetkových poměrů na původní systém zavedený k 1. 1. 2003. Soupis majetku vyjímaného ze správy jednotlivých nemocnic je obsahem materiálu RK-38-2005-03, př. 1 - 5. Návrh zároveň předpokládá, že další užívání majetku vyjmutého ze správy příspěvkových organizací dle materiálu RK-38-2005-03, př. 1 - 5 bude následně upraveno dodatky ke smlouvám o nájmu movitých věcí. Kompetenční příslušnost k tomuto právnímu úkonu je podle § 59 odst. 1 písm. l) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, vyhrazena radě kraje. Současně je třeba uvést, že v souvislosti ze založením akciových společností za účelem provozování nemocnic zastupitelstvo usnesením č. 0463/07/2005/ZK ze dne 18. 10. 2005 schválilo dodatky zřizovacích listin příspěvkových organizací typu nemocnic, jimiž se odnímá ze správy movitý majetek, který je ve vlastnictví kraje. Jednalo se o drobný hmotný majetek i majetek vedený v operativní evidenci, který přešel do vlastnictví kraje na základě zákona 290/2002 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků a movitý majetek, který příspěvkové organizace zavedly do účetnictví v průběhu roku 2005, aby bylo možné majetek ve správě příspěvkových organizací vložit do základního kapitálu akciových společností a zahájit tak provoz nemocnic ve formě akciových společností k 1. 1. 2006. Za tímto účelem byla účinnost připravené změny zřizovacích listin stanovena dnem vkladu odnímaného majetku do akciových společností. Jelikož se tak dosud nestalo s ohledem na odložení data zahájení činnosti nemocnic jako akciových společností nejdříve od 1. 7. 2006, schválené usnesením rady kraje č. 1511/37/2005/RK ze dne 22. 11. 2005, a odpisovaný movitý hmotný majetek je třeba vzhledem k systémovému vymezení užívání majetku vyjmout ze správy příspěvkových organizací co nejdříve, ruší a nahrazují se v závěrečných ustanoveních předkládaných dodatků dodatky předcházejícího číselného označení, které tak de facto v účinnost nikdy nevstoupí. Navrhujeme radě kraje, aby doporučila zastupitelstvu schválit znění dodatků ke zřizovacím listinám nemocnic, předložená na jednání rady kraje. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje schválit: * dodatek č. 5 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-38-2005-03, př. 1; * dodatek č. 6 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-38-2005-03, př. 2; * dodatek č. 6 Zřizovací listiny Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-38-2005-03, př. 3; * dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-38-2005-03, př. 4; * dodatek č. 4 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-38-2005-03, př. 5. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí a zdravotnictví |
Termín | 21. 12. 2005 |