Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-33-2005-46

RK-33-2005-46.doc  RK-33-2005-46pr1.tif  RK-33-2005-46pr2.tif
Číslo materiálu46
Číslo jednacíRK-33-2005-46
NázevZapojení kraje Vysočina do hodnocení výsledků základního vzdělávání žáků
Zpracoval K. Ubr
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuV souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR připravilo MŠMT ve spolupráci s Centrem pro reformu maturitních zkoušek (CERMAT, organizace přímo řízená MŠMT) dva projekty na monitorování a hodnocení výsledků základního vzdělávání žáků. Projekt Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd 2006 je zaměřen na úroveň 9. tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, tedy na období výstupu ze základního vzdělávání a vstupu do středních škol. Projekt byl již pilotně ověřen v tomto roce ve třech krajích a v příštím roce se již počítá s celostátním rozsahem. Druhý projekt Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. tříd 2006 se zaměřuje na úroveň 5. tříd, tedy výstup z prvního stupně a vstup do druhého stupně a osmiletých gymnázií. Projekt byl ověřován v loňském roce v jednom kraji a v příštím roce pokračuje jeho pilotní ověřování v dalších třech krajích (vedle našeho kraje ještě v Karlovarském a Libereckém). V obou případech bude zdrojem pro zjišťování výsledků vzdělávání trojice didaktických testů (matematické dovednosti, dovednosti v českém jazyce, studijní dovednosti) a žákovský dotazník. Testy jsou přitom sestavovány tak, aby ověřovaly schopnosti žáků. Počítá se rovněž s účastí žáků se zdravotním handicapem, kterým jsou průběh hodnocení nebo přímo samotné testy přizpůsobeny. Zapojení škol do projektů je dobrovolné. Oba projekty jsou přípravou na zavedení národních hodnotících zkoušek. Podrobnější informace o obou projektech jsou uvedeny v materiálech RK-33-2005-46, př. 1 a RK-33-2005-46, př. 2.
Výsledky hodnocení budou poskytovány na čtyřech úrovních tak, aby byla zaručena ochrana osobních údajů a nedocházelo k vytváření zjednodušujících "žebříčků" škol. Výstupy: osvědčení pro každého jednotlivého žáka (popisuje individuální výsledky žáka ve srovnání se všemi žáky, obdrží pouze žák), výstup pro školu (popisuje výsledky školy jako celku ve srovnání s dalšími školami), výstup pro kraj (popisuje výsledky kraje jako celku ve srovnání s dalšími kraji) a závěrečná zpráva pro MŠMT.
Zapojení kraje spočívá v informovanosti a motivaci škol k zapojení do procesu hodnocení a zabezpečení rozvozu a svozu testových materiálů. Celkové odhadované náklady kraje nepřesáhnou 200 tis. Kč a je s nimi počítáno v rozpočtu na rok 2006 v kapitole Školství. OŠMS předpokládá, že významnou úlohu v motivaci škol i distribuci matriálů bude mít Pedagogické centrum Vysočina.
Národní hodnocení výsledků vzdělávání je dalším krokem v modernizaci vzdělávacího systému. Zatímco vysoká autonomie škola a systém rámcových a školních vzdělávacích programů uvolňuje vzdělávací procesy v jednotlivých školách, národní zkouška je příspěvkem ke sjednocení při ověřování výsledků. Výstupy hodnocení mohou využít školy v procesu vlastního hodnocení, které je nově předepsáno školským zákonem. Zvlášť významné přitom je hodnocení po 5. a 9. ročníku, které umožňuje nejen porovnávat absolutní výsledky, ale zejména přidanou hodnotu. OŠMS dále předpokládá, že v případě úspěšné ověření na území kraje bude jednat o možnosti využití výsledků v rámci přijímacího řízení na střední školy. Standardizované výsledky by mohly do značné míry nahradit velmi rozdílnou vypovídací hodnotu klasifikace v základních škol jako kritéria pro přijímací řízení.
Podpora kraje hodnocení výsledků vzdělávání je v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy kraje Vysočina (Záměr E: Podpora evaluace a monitorování kvality vzdělávání). V červnu tohoto roku proběhl na Pedagogickém centru Vysočina seminář k oběma projektům, jehož se účastnilo cca 25 zástupců základních a středních škol. Účastníci semináře možnost zapojení do projektů uvítali (včetně přítomných středních škol).
Návrh řešení OŠMS předkládá Radě kraje Vysočina informace o projektech hodnocení a navrhuje vyjádřit radě kraje souhlas se zapojením kraje Vysočina do obou projektů a doporučit školám zapojit se do projektů. Takové usnesení rady kraje může významně přispět k motivaci škol k zapojení do projektů.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informace o projektech hodnocení výsledků vzdělávání žáků dle materiálů RK-33-2005-46, př. 1 a př. 2;
souhlasí
se zapojením kraje Vysočina do realizace projektů Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd 2006 a Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. tříd 2006 a
doporučuje
školám na území kraje Vysočina, které poskytují základní vzdělávání, zapojit se do projektů Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd 2006 a Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. tříd 2006.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín průběžně informovat radu kraje o vývoji obou projektů
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz