Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-22-2005-02

RK-22-2005-02.doc
Číslo materiálu02
Číslo jednacíRK-22-2005-02
NázevZkapacitnění propojení Havlíčkův - Chotěboř
Zpracoval H. Strnadová
Předkládá P. Kolář
Počet příloh
Popis problémuOdbor majetkový zadal v roce 2003 vyhledávací studii na zkapacitnění silnice II/344, která slouží k napojení významného regionálního sídla Chotěboře na okresní město Havlíčkův Brod s vazbou na pokračování směrem na D1 a Jihlavu. Stávající stavebně - technický stav silnice je špatný, šířka neprašné části stávající silnice je různorodá a pohybuje se v rozmezí 5,6 až 13,1 m, šířka jízdního pruhu je 2,8 až 3,5 m. Stávající trasa silnice vykazuje v několika místech dopravní závady - průjezd obcí Dolní Krupá, směrový oblouk u Českého Dvora. Studie řeší stavební úpravy od km 1,026 do km 16,427 km silnice II/344 tak, aby byly splněny minimální parametry návrhové kategorie S 9,5/70. Trasa je dána stávajícím vedením silnice II/344 s výjimkou obchvatu Dolní Krupé a úpravy směrového oblouku u Českého Dvora. Stavební úpravy lze rozdělit do 5 úseků. Usnesením 0686/19/2004/RK byla vzata na vědomí vyhledávací studie a bylo uloženo odboru majetkovému zahájit přípravu na úseku "obchvat obce Dolní Krupá". Orientační finanční náklady jsou odhadovány na cca 200 mil. Kč v současných cenách.
Při projednání v radě kraje dále vyplynul požadavek prověřit variantní možnost kapacitního spojení obou měst s využitím silnice I/34 v úseku Havlíčkův Brod - Česká Bělá a silnice II/351 mezi Českou Bělou a Chotěboří. Usnesením 1007/28/2004/RK bylo uloženo odboru majetkovému zadat zpracování vyhledávací studie. Vyhledávací studie prověřila úpravu silnice II/351 od km 0,000 (křižovatka se silnicí II/345) až po napojení na navrhovaný obchvat obce Česká Bělá. V intravilánové části Chotěboře byla prověřena možnost přestavby stávající stykové křižovatky se šesti rameny na okružní křižovatku s možností zaslepení místních komunikací. Navazující úsek silnice II/351 v intravilánu obce je vyhovující a není nutná jeho rekonstrukce. Je navrhována úprava části silnice II/351 od železničního přejezdu po zaústění do silnice I/34. To je navrhováno ve dvou variantách - napojení na plánovaný jihovýchodní obchvat silnice I/34 obce Česká Bělá v úrovňové křižovatce se silnicí III/3509 a napojení na silnici II/351 přes nový most v obci. Druhá varianta napojení silnice II/351 řeší přímé napojení na silnici I/34 přeložkou silnice II/351 - obchvatem obce Česká Bělá. Trasa je dána stávajícím směrovým vedením komunikace s výjimkou obchvatů Počátek a České Bělé a navrhovaných úprav nevyhovujících oblouků (zejména za železničním přejezdem u Chotěboře, průtahu Dobkova a v lesním úseku za Dobkovem). Stávající šířka neprašné části silnice se v úseku úpravy pohybuje v rozmezí od 5,3 m do 6,2 m. Navrhované úpravy směrového vedení extravilánových úseků včetně obchvatů Počátek a České Bělé jsou provedeny pro kategorii pozemních komunikací S 9,5/70. Intravilánové komunikace jsou navrženy v kategorii MS 8/40. Stavební úpravy lze rozdělit do 4 úseků . Orientační finanční náklady jsou odhadovány na 130 mil. Kč v současných cenách.
Obě vyhledávací studie budou k dispozici na jednání rady kraje.
Návrh řešení Návrh předpokládá schválit variantu, na které bude zahájena příprava a následně bude postupně realizována v budoucích letech.
Pro projednání variant bylo svoláno jednání za účasti Františka Dohnala, Václava Kodeta, starosty města Chotěboř a dalších zástupců města, ředitele SÚS Havlíčkův Brod, zástupce OM a projektantů. Na jednání byly podrobně rozebrány všechny argumenty pro a proti oběma variantám.
Ke kvalitnímu propojení silnice II/351 přes Českou Bělou s napojením na silnici I/34 je nutná realizace jihovýchodního obchvatu silnice I/34 v obci Česká Bělá. Jedná se o investici ŘSD Správa Jihlava. Stavba má sice již územní rozhodnutí, termín realizace stavby je možné však jen odhadovat v návaznosti na finanční možnosti státu (příprava ze strany ŘSD zatím poměrně optimisticky předpokládá zahájení v roce 2007). I v případě postupného zkapacitňování silnice II/351 bude silnice II/344 nadále sloužit jako dopravní napojení obcí po trase do Havlíčkova Brodu a dá se předpokládat, že bude nadále částečně využívána i pro dopravu přímo mezi Chotěboří a Havlíčkovým Brodem. Převedení podstatné části dopravy mezi Havlíčkovým Brodem a Chotěboří mimo silnici II/344 by dále zvýšilo stávající zatížení silnice I/34, z čehož lze dovodit, že by nedošlo ke zkrácení času jízdy. Kritické místo na trase II/344 - průjezd obcí Dolní Krupá - přitom nelze dle názoru OM uspokojivě vyřešit jinak než obchvatem. Šířkové parametry části trasy silnice II/344 neumožňují plynulé míjení nákladních vozidel. Lze tedy předpokládat, že i v případě zakapcitnění silnice II/351 budou investice do sinice II/344 nutné. V neprospěch varianty II/351 hovoří i komplikovaný výjezd z Chotěboře.
Zkapacitnění silnice II/344 je výrazně dražší vzhledem k větší délce řešené trasy a investičně náročnému obchvatu obce Dolní Krupá.
Stávající délka trasy Havlíčkův brod - Chotěboř po silnici II/244 je dle změření tachometrem 14,5 km a v případě realizace obchvatu Dolní Krupé se zkrátí na cca 14 km. Stávající délka trasy Havlíčkův Brod - Chotěboř po silnicích I/34 a II/351 je 17,8 km po realizaci obchvatu České Bělé se prodlouží na cca 18,3 km. Trasa po silnici II/344 bude tedy po realizaci staveb obchvatů podstatně kratší.
Odbor majetkový doporučuje schválit radě kraje variantu zkapacitnění silničního spojení měst Havlíčkova Brodu a Chotěboře variantou zkapacitnění silnice II/344 Havlíčkův Brod - Chotěboř.
Rada města Chotěboř trvá na řešení zkapacitnění komunikace II/344 v úseku Havlíčkův Brod - Chotěboř. Vyjádření města Chotěboř k oběma studiím je v materiálu RK-18-2005-02, př. 1.
StanoviskaOdbor dopravy a silničního hospodářství nemá k materiálu připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
záměr zkapacitnění silničního spojení měst Havlíčkova Brodu a Chotěboře variantou zpracovanou ve vyhledávací studii "II/344 Havlíčkův Brod - Chotěboř, zkapacitnění komunikace" a
ukládá
odboru majetkovému postupovat při přípravě staveb zkapacitnění silničního spojení měst Havlíčkova Brodu a Chotěboře dle této studie.
Odpovědnost odbor majetkový
Termín 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz