Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2005-31

RK-21-2005-31.doc  RK-21-2005-31pr1.doc
Číslo materiálu31
Číslo jednacíRK-21-2005-31
NázevZásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením
Zpracoval K. Ubr, K. Ženíšek
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuKromě dětí a žáků se zdravotním postižením zařazených do speciálních škol nebo speciálních a specializovaných tříd je v kraji individuálně integrováno do běžných tříd MŠ, ZŠ a SŠ 287 dětí a žáků se zdravotním postižením, u nichž pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum diagnostikovaly postižení, na jehož základě by měly právo být zařazeny do speciální školy nebo speciální či specializované třídy (74 dětí je v běžných třídách mateřských škol, 200 žáků v běžných třídách ZŠ a 13 žáků v běžných třídách středních škol). Jejich výuku mohou značně usnadnit speciální kompenzační a učební pomůcky (dále jen "pomůcky), které jsou v některých případech dokonce pro individuální integraci nezbytné. Dobře personálně a materiálně zabezpečená individuální integrace přitom umožňuje dětem zůstávat ve svém přirozeném prostředí, v rodině, v běžné škole a není nutné vozit je do často vzdálených specializovaných zařízení. Protože pomůcky jsou značně finančně nákladné a jejich dlouhodobé využití v rámci školy, která nemá speciální nebo specializované třídy, není pravděpodobné, školy je vesměs nevlastní.
V Komentáři k rozpočtu 2005 je v kapitole školství v části Další možné finanční požadavky OŠMS v roce 2005 uveden Program na zapůjčování kompenzačních pomůcek pro těžce zdravotně handicapované ve výši 500 tis. - 1 000 tis. Kč. V závěru roku 2004 bylo speciálně pedagogickými centry průzkumem potřeb učebních a kompenzačních pomůcek pro jejich klienty individuálně integrované v běžných třídách zjištěno, že v základních školách a mateřských školách v kraji nejsou zabezpečeny pomůcky v hodnotě více než 2,2 mil. Kč. Z mimořádné dotace, kterou MŠMT uvolnilo v závěru roku prostředky pro nákup školních učebních pomůcek, bylo možné z těchto potřeb zajistit učební pomůcky v hodnotě cca
1,2 mil. Kč. Dotaci nebylo možné použít na nákup kompenzačních pomůcek.
Návrh řešení Odbor školství, mládeže a sportu (dále jen "OŠMS") navrhuje poskytovat systémovou podporu ve výši max. 1 mil. Kč ročně z rozpočtu kraje určenou k vytvoření a rozšiřování souborů učebních a kompenzačních pomůcek ve vlastnictví kraje a ve správě příspěvkových organizací kraje, při nichž je zřízeno speciálně pedagogické centrum, pro zapůjčování školám pro individuálně integrovaným dětem, žákům a studentům. OŠMS navrhuje rozšířit možnost zapůjčení pomůcek pro handicapované studenty i vyšším odborným školám a vysokým školám, i když nejsou klienty speciálně pedagogických center.
Návrh Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením je uveden v materiálu RK-21-2005-31, př. 1.
Návrh rozpočtového opatření na navýšení kapitoly Školství z rezervy kraje (z položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje) a návrh úpravy rozpočtu příspěvkových organizací kraje, při nichž je zřízeno speciálně pedagogické centrum, v položkách investiční dotace a příspěvek na provoz bude předložen ke schválení radě kraje.
StanoviskaOdbor ekonomický nemá připomínky k předkládanému návrhu.

Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
přijal usnesení 007/002/2005/VVVZ: "Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina doporučuje Zastupitelstvu kraje Vysočina schválit Zásady pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením."

Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
přijal stanovisko: "Finanční výbor bere na vědomí Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením. Finanční výbor podporuje schválení těchto zásad."

Rozpočtová komise Rady kraje Vysočina
přijala usnesení 006/02/2005/RpčK: "Rozpočtová komise Rady kraje Vysočina bere na vědomí Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením, podporuje schválení těchto zásad a nemá k nim žádné připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
* poskytování systémové podpory z prostředků kraje v souhrnné výši maximálně 1 mil. Kč ročně, určené k vytváření a rozšiřování souborů učebních a kompenzačních pomůcek za účelem jejich zapůjčování pro potřeby individuálně integrovaných dětí, žáků a studentů dle materiálu RK-21-2005-31, př. 1;
* Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením dle materiálu RK-21-2005-31, př. 1.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín červen 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz