Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2016-42

RK-23-2016-42.doc  RK-23-2016-42pr01.doc  RK-23-2016-42pr02.doc  RK-23-2016-42pr03.doc
Číslo materiálu42
Číslo jednacíRK-23-2016-42
NázevZpráva o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA) a při integrovaném povolení (IPPC)
Zpracoval J. Klečanský, J. Janová
Předkládá E. Horná
Počet příloh
Popis problémuUsnesením rady kraje 1029/23/2007/RK ze dne 24. 7. 2007 bylo odboru životního prostředí, nyní odbor životního prostředí a zemědělství, uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen zákon o EIA ). Současně bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako účastníka řízení o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen zákon o IPPC ). V obou případech bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo podávat o činnosti zprávy radě kraje. Tento text původního usnesení je v příloze č. 3 materiálu RK-23-2016-42.
Kraj je dále dotčeným územním samosprávným celkem podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v aktuálním znění (dále jen zákon o OPK ), v procesech projednávání plánů péče o zvláště chráněná území (dle § 38 zákona o OPK) a vyhlašování zvláště chráněných území či ptačích oblastí (§ 40 a § 45e zákona o OPK). V zákoně o OPK není blíže upraveno, jak má kraj v samostatné působnosti v rámci těchto procesů vystupovat (a který orgán kraje by měl za kraj vystupovat). Úkony, které vyžadují schválení zastupitelstva, popřípadě rady, může hejtman provést jen po jejich předchozím schválení. Podle § 59 odst. 3 zákona o krajích rada rozhoduje v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. Zastupitelstvu není podle zákona o krajích v podobných případech pravomoc vyhrazena. Podle § 66 zákona o krajích rada může ukládat úkoly krajskému úřadu v rozsahu své působnosti svěřené jí zákonem nebo zastupitelstvem. Prakticky v rámci úřední činnosti nastávají dvě možné situace: 1. Kraj je dotčeným územním samosprávným celkem v rámci procesu projednání plánů péče o zvláště chráněná území v národních kategoriích (národní přírodní rezervace a národní přírodní památka) a v kategoriích přírodní rezervace a přírodní památka na území chráněných krajinných oblastí a všech kategorií v chráněných krajinných oblastech, popř. v rámci procesu jejich vyhlášení; 2. odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu vede v přenesené působnosti procesy projednávání plánů péče o zvláště chráněná území v kategoriích přírodní památka a přírodní rezervace, popř. jejich vyhlášení v přenesené působnosti jako příslušný orgán ochrany přírody a zároveň je kraj dotčeným v samostatné působnosti. Většinou jsou tyto zájmy (v přenesené a samostatné působnosti) ve shodě, avšak může nastat i rozpor zájmů kraje a státu (zejména z hlediska regionálního rozvoje). V současné době stále přibývá situací, kdy kraj v samostatné působnosti dostává k vyjádření výše uvedené dokumenty (zejména plány péče dle § 38 zákona o OPK od Ministerstva životního prostředí či správ chráněných krajinných oblastí, a to v rámci řešení implementace soustavy Natura 2000). Kraj v samostatné působnosti dostává možnost k vyjádření v rámci výše popsaných procesů, avšak v krátkých administrativních lhůtách. Vzhledem ke vzrůstajícímu množství případů, lhůtám pro vyjádření, potřebě spolupráce více odborností (i mezi odbory) na přípravě vyjádření (což je časově náročné), relativně dlouhým lhůtám, které uplynou mezi uzávěrkou pro předkládání materiálů do rady a projednáním v radě (resp. vyhotovením zápisu z rady), není účelné, aby byly předkládány do rady, proto se zde nabízí obdobné řešení jako je výše uvedeno v případě zákona o EIA a zákona o IPPC (uložit odboru životního prostředí a zemědělství plnit úkoly kraje v samostatné působnosti). V průběhu vyhlašování nových evropsky významných lokalit podle aktualizovaného seznamu lokalit významných pro Společenství v kontinentální biogeografické oblasti podle směrnice Rady 92/43/EHS (2011/64/EU) v rámci Natura 2000 a převyhlašování zvláště chráněných území v kategoriích přírodní památka a přírodní rezervace si odbor životního prostředí a zemědělství ověřil, že stávající systém není dokonalý, proto navrhuje systém informování, který je obdobný v případě zákona o EIA a zákona o IPPC.
Návrh řešení Posuzování vlivů na životní prostředí (dle zákona o EIA)
Podle zákona o EIA zajišťoval odbor životního prostředí a zemědělství v období leden - červen 2016 úkoly kraje v samostatné působnosti u procesů posuzování záměrů vedených Ministerstvem životního prostředí. Jednalo se o tři záměry, které jsou včetně jejich současné fáze posuzování uvedeny v příloze č. 1 materiálu RK-23-2016-42. O procesu posuzování těchto záměrů byli elektronicky informováni radní a vedoucí odborů i samostatných oddělení. Odbor životního prostředí a zemědělství ve sledovaném období zajišťoval činnosti dle zákona o EIA u 68 záměrů (z toho bylo 35 záměrů podlimitních, 33 zjišťovacích řízení). Z předložených záměrů se nejčetněji vyskytovaly stavby pro chov hospodářských zvířat, sklady pohonných hmot, stavby komunikací, průmyslové a skladové areály. Proces posuzování byl odborem zajišťován jak v přenesené působnosti, tak na základě výše zmíněného usnesení i v samostatné působnosti. Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a všechny procesní písemnosti. Dle charakteru posuzovaného záměru jsou odborem životního prostředí a zemědělství kontaktovány příslušné odbory s žádostí o vyjádření k záměru. Za hodnocené období nebyl předložen odborem životního prostředí a zemědělství radě kraje žádný záměr jako regionálně významný nebo rozporný.

Posuzování plánů a koncepcí (SEA)
V uvedeném období dle zákona č. 100/2001 Sb. byly též posuzovány územní plány a koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí.
Jednalo se o 90 návrhů zadání územních plánů a zpráv o uplatňování územních plánů, které jsou uvedeny v celostátním informačním systému SEA na internetové stránce http://portal.cenia.cz/eiasea/view/sea100_upsz pod kódy: VYS356F - VYS445F, dále 4 národní koncepce pod kódy: MZP234K, MZP237K, MZP236K, MZP240K a celokrajská koncepce - Koncepce rozvoje silniční sítě na území Kraje Vysočina - MZP239K, které jsou uvedeny v informačním systému na internetové stránce http://portal.cenia.cz/eiasea/view/sea100_koncepce.
Za hodnocené období nebyly odborem životního prostředí a zemědělství vyhodnoceny žádné posuzované územní plány a koncepce jako rozporné.

Integrovaná prevence (IPPC)
Podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci (IPPC), bylo v období leden - červen 2016 odborem životního prostředí a zemědělství vedeno celkem 12 správních řízení, kde byl Kraj Vysočina dotčeným územně samosprávným celkem. Z toho se jednalo o jedno řízení ve věci vydání nového integrovaného povolení a o 11 změn nepodstatných. Žádná změna nebyla podstatná. Nepodstatnou změnou se řeší zejména aktuální změny v provozu zařízení a provozních řádů, podstatnou změnou navyšování kapacit. Přehled řízení je uveden v příloze č. 2 materiálu RK-23-2016-42.
Detailní přehled posuzovaných zařízení je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://www.mzp.cz/www/ippc.nsf. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a zákonem stanovené procesní písemnosti včetně rozhodnutí.
Jedno správní řízení o vydání integrovaného povolení vyhodnotil odbor životního prostředí a zemědělství jako regionálně významné a předložil je radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti. Jednalo se o záměr Výroba dřevotřískových desek KRONOSPAN CR, spol. s r.o., Na hranici 6, 587 04 Jihlava. Rada kraje požadovala svým usnesením č. 1454/24/2015/RK ze dne 11. 8. 2015 stanovit v integrovaném povolení podmínky k ochraně životního prostředí, zejména k omezení úniku polétavého prachu a jeho monitoringu. Odbor životního prostředí a zemědělství tyto podmínky účastníka řízení vypořádal a zapracoval do podmínek integrovaného povolení.
Na základě skutečností popsaných v části Popis problému dále odbor životního prostředí a zemědělství navrhuje radě kraje aktualizaci pověření odboru životního prostředí a zemědělství rozšířením plnění úkolů kraje dle zákona o EIA a podle zákona o integrované prevenci (IPPC) též na plnění úkolů kraje dle zákona o ochraně přírody a krajiny (zrušením stávajícího usnesení a vydáním nového usnesení s uložením úkolů odboru životního prostředí a zemědělství) v samostatné působnosti.
StanoviskaOddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
předloženou zprávu o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí a při integrovaném povolování;
ruší
usnesení 1029/23/2007/RK;
ukládá
v souladu s § 59 odst. 1 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů Odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Kraje Vysočina:
* plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, a podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny;
* informovat radu kraje prostřednictvím příslušného resortního radního v případě:
- posuzování regionálně významného záměru
- rozporných stanovisek
- projednávání záměru na vyhlášení zvláště chráněného území
* předkládat radě zprávu o činnosti v uvedených věcech za uplynulé pololetí vždy do 20. července a 20. ledna.
Odpovědnost odbor životního prostředí a zemědělství
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz