Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2016-38

RK-15-2016-38.doc  RK-15-2016-38pr01.xls  RK-15-2016-38pr02.xls  RK-15-2016-38pr03.pdf
Číslo materiálu38
Číslo jednacíRK-15-2016-38
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na rok 2016 za odvětví sociální péče včetně návrhu rozpočtového opatření a úpravy závazných ukazatelů
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené Krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní fond a fond investic, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Při sestavování finančního plánu na rok 2016 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z fondu investic dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0578/07/2015/ZK), schválené dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí (přijaté do rozpočtu kraje a poskytnuté příspěvkovým organizacím formou příspěvku na provoz) a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti.
Finanční plán pro rok 2016 je u většiny organizací sestaven jako nevyrovnaný, a to především z těchto důvodů:
- na základě nařízení vlády č. 278/2015 ze dne 19. 10. 2015, kterým se změnilo nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, došlo k úpravě platových tarifů zaměstnanců zařazených v příspěvkových organizacích zřizovaných Krajem Vysočina. Celkové navýšení tarifních tabulek u příspěvkových organizací za odvětví Sociální péče je pro rok 2016 ve výši 16 809 tis. Kč - Asociace krajů ČR usiluje o to, aby byla z tohoto titulu navýšena dotace MPSV a část vícenákladů vzniklých z důvodů navýšení platů tak bude pokryta;
- u Domova důchodců Proseč u Pošné, příspěvkové organizace, došlo k navýšení odpisů z důvodu nové přístavby (883 tis. Kč) a k navýšení celkové kapacity. V roce 2016 budou také jednorázové náklady na vybavení přístavby (nákup hmotného majetku do přístavby) ve výši 500 tis. Kč;
- u Domova pro seniory Havlíčkův Brod, příspěvkové organizaci, došlo k navýšení nákladů souvisejících s převzetím nové budovy v Havlíčkově Brodě;
- u Ústavu sociální péče Nové Syrovice, příspěvkové organizace, jsou vyšší náklady organizace z důvodu přestěhování organizace do náhradních prostor po dobu rekonstrukce zámku v Nových Syrovicích a snížení výnosů příspěvkové organizace, protože v náhradních prostorách mohl být umístěn pouze nižší počet klientů.
Záporný výsledek hospodaření je u některých příspěvkových organizací, stejně jako v roce 2015, částečně řešen zapojením jejich rezervního fondu. Zbývající část záporného výsledku hospodaření bude řešena i zapojením fondu investic (odvod z fondu investic a navýšení příspěvku na provoz) na základě zpracovaných rozborů hospodaření k 30. 6. 2016 a výhledu hospodaření do konce roku. Aktualizované finanční plány včetně návrhu řešení budou znovu projednány s řediteli příspěvkových organizací a návrh řešení předložen radě kraje ke schválení. Pokud by vývoj hospodaření příspěvkových organizací odpovídal předpokládaným příjmům a výdajům uvedeným v předkládaných finančních plánech, musela by být potom tato situace řešena ze strany zřizovatele navýšením závazného ukazatele příspěvek na provoz , jak tomu bylo i v roce 2015. Pokud dojde k navýšení dotace MPSV v návaznosti na navýšení platů schválené v loňském roce, bude použito k řešení této situace. Ve finančních plánech je již promítnuto očekávané navýšení příspěvku na péči pro část roku 2016. Těžko odhadnutelný je vývoj úhrad od zdravotních pojišťoven, kde ještě nebyla ukončena jednání o podobě úhradových dodatků. Úhrnná odhadovaná ztráta za všechny organizace dle připojených finančních plánů činí 29 210 tis. Kč a již rozpočtovou změnou dle tohoto materiálu bude snížena na 26 093 tis. Kč, ze kterých 16 809 tis. Kč činí náklady na navýšení platů. Další část je způsobena změnou podmínek financování z MPSV, výše uvedenými změnami ve výnosech a nákladech při větších investičních akcích a přechodem některých lůžkových kapacit z domova pro seniory k nákladnějšímu domovu se zvláštním režimem, po kterém je vyšší poptávka klientů. U Domova Jeřabina, příspěvkové organizace, je zaváděna specializovaná, ale nákladnější služba domova se zvláštním režimem pro klienty s autismem.
U některých příspěvkových organizací nepokrývá schválený příspěvek na provoz tvorbu účetních odpisů z dlouhodobého majetku (u Domova důchodců Proseč u Pošné, příspěvkové organizace o částku 883 tis. Kč, u Domova ve Zboží, příspěvkové organizace, o částku 244 tis. Kč, u Domova bez zámku Náměšť nad Oslavou, příspěvkové organizace, o částku 41 tis. Kč a u Domova Jeřabina Pelhřimov, příspěvkové organizace o částku 842 tis. Kč). Došlo k tomu z toho důvodu, že jim byly předány nové majetkové položky až po ukončení přípravy rozpočtu na rok 2016. Proto navrhujeme u těchto organizací navýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz dle materiálu RK-15-2016-38, př. 2.
U Domova důchodců Proseč u Pošné, příspěvkové organizace, dále navrhujeme zvýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz o částku 500 tis. Kč na jednorázové náklady spojené s vybavením nové přístavby (např. vybavení kuchyně, nábytek apod.).
U Domova Ždírec, příspěvkové organizace, navrhujeme navýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz ve výši 607 tis. Kč. Tím bude organizace ke konci roku dosahovat vyrovnaného výsledku hospodaření.
Navýšení příspěvku na provoz bude kryto navýšením odvodů z fondu investic u některých příspěvkových organizací z odvětví sociální péče dle materiálu RK-15-2016-38, př. 2 (Domov důchodců Proseč u Pošné, příspěvková organizace, navýšení o 615 tis. Kč, Domov pro seniory Mitrov, příspěvková organizace, navýšení o 68 tis. Kč, Domov Ždírec, příspěvková organizace, navýšení o 257 tis. Kč, Domov ve Zboží, příspěvková organizace, navýšení o 244 tis. Kč, Domov Jeřabina Pelhřimov, příspěvková organizace, navýšení o 1 432 tis. Kč a Domov Kamélie Křižanov, příspěvková organizace, navýšení o 501 tis. Kč).
Návrh řešení Odbor sociálních věcí předkládá radě kraje:
* - Finanční plány výnosů a nákladů na rok 2016 dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1;
- Plány tvorby a použití peněžních fondů, odpisový plán a plány údržby a oprav dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1
- Plány čerpání fondu investic dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1;
- Stanovení způsobu usměrňování prostředků na platy na rok 2016 a závazný ukazatel Limit prostředků na platy jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-15-2016-38, př. 1.
Finanční prostředky jsou poskytovány jako příspěvek na provoz dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
StanoviskaEkonomický odbor bere materiál na vědomí a nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření.

Stanovisko OI: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID O01554-01.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plán výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2016 dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisový plán, investiční plán a plán údržby a oprav u organizací sociální péče na rok 2016 dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1;
* rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci dle materiálu RK-15-2016-38, př. 2;
* zvýšení závazného ukazatele Odvod z fondu investic u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-15-2016-38, př. 2;
* zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-15-2016-38, př. 2;
stanoví
* u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2016:
- celkový objem použití fondu investic;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků fondu investic dle materiálu
RK-15-2016-38, př. 1;
* závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-15-2016-38, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
zmocňuje
ředitele příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z fondu investic při dodržení celkového objemu použití fondu investic;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do fondu investic včetně použití zůstatku fondu investic za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucího majetkového odboru;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy;
* vedoucí odboru sociálních věcí předložit do rady kraje po projednání rozborů hospodaření k 30. 6. 2016 a rozborů hospodaření k 30. 9. 2016 materiál o výsledcích hospodaření krajských zařízení sociální péče společně s výhledem ke konci roku 2016 včetně případného návrhu na změnu finančního plánu na tento rok;
* ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina odvětví sociální péče:
- provádět odvody z fondu investic do rozpočtu kraje s tím, že odvodová povinnost bude splněna nejpozději do 31. 10. 2016;
- zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- předložit odboru sociálních věcí výsledky hospodaření za 1. pololetí 2016 v termínu do 1. 8. 2016 a výsledky hospodaření k 30. 9. 2016 společně s výhledem do konce roku 2016 v termínu do 21. 10. 2016;
- zavést ve svých zařízeních úsporná opatření, zapojit volné finanční prostředky rezervního fondu k úhradě potřebných nákladů a zajistit tak dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření či snížení předpokládané ztráty ke konci roku;
- informovat vedoucí odboru sociálních věcí o všech nových skutečnostech, které mají dopad na schválený finanční plán a které mohou vést ke zhoršení výsledku hospodaření v daném roce.
Odpovědnost odbor sociálních věcí, majetkový odbor, odbor ekonomický a ředitelé příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí
Termín 31. 12. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz