Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-01-2014-04

RK-01-2014-04.doc  RK-01-2014-04pr01.doc
Číslo materiálu04
Číslo jednacíRK-01-2014-04
NázevPartnerství Kraje Vysočina v projektu Informační centra zdravotně sociálních služeb v kraji Vysočina
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina byl osloven s nabídkou partnerství v projektu Informační centra zdravotně sociálních služeb v kraji Vysočina. Stručný projektový záměr je připojen v materiálu
RK-01-2014-04, př. 1 a zahrnuje také informace o obsahu partnerství kraje (materiál bude předložen před jednáním rady kraje, protože bude ještě upravován na základě komunikace a předkladatelem projektu. Žadatelem by v případě podání projektu byla firma FM solutions, a.s., partnerem projektu Kraj Vysočina. Podání a realizace projektu jsou v tomto případě podmíněny schválením partnerství ze strany kraje. Termín podání projektu je 8. 1. 2014.
Projekt má za cíl založit nový systém informování občanů - klientů o možnostech individuálního řešení jejich momentální nepříznivé sociální situace nebo zdravotního stavu prostřednictvím vhodného využití sociálních a zdravotních služeb. Nový systém by vycházel ze dvou základních pilířů:
1) systém sdílení informací a komunikace o nabídce a fungování sociálních a zdravotních služeb - půjde o rozšíření funkcí a datové základny stávajících systémů kraje a propojení poskytovatelů, kraje, informačních center, pracovníků obcí v tomto systému (systém by měl nově zavést například sdílení informací o pořadnících žadatelů o umístění v domovech pro seniory - žadatelé nyní figurují v několika pořadnících, jejichž správci se ani nedozví, že situace již byla vyřešena)
2) informační centra umístěná v nemocnicích zřizovaných krajem - návštěvníci a pacienti přicházejí do nemocnice zpravidla z celého území okresu a jsou v mnoha případech konfrontováni se závažnými informacemi o svém zdravotním stavu a rodinní příslušníci hledají řešení změněné sociální situace - úkolem informačních center by bylo metodicky stanoveným postupem zjistit informace o situaci, kterou občan potřebuje řešit, a navrhnout i přímo zprostředkovat s využitím metodik a databází nejvhodnější řešení.
Konkrétní informační centrum by bylo vždy umístěno ve vhodných a dobře dostupných prostorách nemocnice a snadno identifikovatelným způsobem označeno. Jeho chod by zabezpečovali 3 zaměstnanci - jeden vždy by zajišťoval přímou komunikaci s příchozími klienty; druhý by byl připraven vedle krátkého (cca 5 minut) jednání zajistit i delší a podrobné jednání o konkrétní situaci; třetí by zajišťoval jednání s poskytovateli sociálních a zdravotních služeb, s pracovníky městských úřadů, doplňování informací do informačního systému a zastupitelnost v době nemocných a dovolených.
Z hlediska nákladů na udržitelnost projektu lze jeho aktivity rozdělit do dvou kategorií:
1) jednorázové aktivity: vytvoření informačního prostředí v rámci IT technologií (úpravy softwaru, naplnění daty), vybavení informačních center, vytvoření metodických postupů a systému zaznamenávání jednání s klienty pro pracovníky center, nastavení systému spolupráce s dalšími aktéry a zaškolení všech zapojených osob - výsledky těchto aktivit budou využívány i po ukončení projektu, ale nebudou již vyvolávat významné výdaje kraje.
2) Pokračující aktivity s nezbytnými provozními náklady pro kraj: provoz pěti informačních center (5 x 3 pracovníci + 1 vedoucí pracovník) vyvolá mzdové náklady i náklady na energie - udržitelnost sice není stanovena jako závazek příjemce dotace, ale činnost center nelze ukončit po několika měsících fungování.
Pracovníci informačních center by podle pracovní verze projektu měli být zaměstnanci kraje, protože jako zaměstnanci nemocnic by nepodléhali společnému řízení a nebylo by možné zajistit společný standard práce center. Ani řešení zaměstnáním u jedné vybrané příspěvkové organizace není vhodným řešení, protože kraj má v této spolupráci jako zřizovatel a stěžejní partner pro orgány veřejné správy silnější pozici.

Při rozhodování o zapojení kraje do uvedeného projektu je důležité zohlednit především následující skutečnosti:
- zapojení bude znamenat trvalé navýšení počtu zaměstnanců asi o 16 pracovních míst, přechodně po část projektu může být ještě vyšší a provozní náklady po skončení projektu ponese kraj, pokud na jejich krytí nezíská v dalším plánovacím období státní nebo evropskou dotaci
- v kraji bude z veřejných prostředků pravděpodobně souběžně existovat několik systémů, jejichž cílem bude informovat občany o dostupných službách a možnostech řešení jejich situace - půjde o informační centra v nemocnicích, síť senior pointů a family pointů, týmy sociálních pracovníků městských úřadů
- informační centra - budou v kontaktu především s návštěvníky nemocnic a pokud se osvědčí, mohou se k nim klienti cíleně vracet; budou disponovat metodikou a informačním systémem z projektu a budou mít komplexní informace ze sociální i zdravotnické oblasti; jejich záznamy budou zdrojem informací pro rozhodování kraje (informace o potřebách občanů)
- síť senior a family pointů - dostupné místo pro setkávání, trávení času (např. když senior nebo maminka s dětmi nemají při vyřizování záležitostí v centru města kde být, než jim pojede vhodný spoj), místo poskytování informací k aktivitám a službám z různých oblastí - při nerealizování projektu budeme muset řešit otázku kvalitní informační základny, nutnost umístění na vhodném místě v centru města, potřeba většího prostorového zázemí než má informační centrum, zřizovateli jsou někdy i nyní a asi nadále budou také obce
- týmy sociálních pracovníků městských úřadů - specializují se na řešení nepříznivé sociální situace a klienti je na městských úřadech kontaktují, případně pracovníci sami klienty vyhledávají na základě znalostí z místní komunity - pro jejich práci by byla přínosem lepší informační podpora pro vyhledávání vhodných sociálních služeb
- navržený projekt je inovativní zejména vytvořením nového informačního systému, podchycením velkého množství lidí, kteří navštíví nemocnici a propojením systému sociálních věcí a zdravotnictví
Varianty dalšího projektu ze strany kraje:
- nezapojit se do projektu - kraj neponese zátěž udržitelnosti, ale nezíská ani inovativní přínosy projektu
- zapojit se v projektu v plném rozsahu - kraj získá ve všech nemocnicích plný standard systému informačních center, ale do budoucna ponese plné provozní náklady
- zapojit se do projektu, ale počet informačních center omezit např. na jedno pilotní místo - bude v plném rozsahu vytvořena a zavedena informační podpora; bude vytvořen systém komunikace s poskytovateli, obcemi apod.; budou vypracovány metodiky informačního centra; model bude ověřen v plném provozu; kraj bude mít možnost se později rozhodnout o rozšíření modelu do dalších nemocnic (případně se naskytne příležitost evropského projektu v dalším plánovacím období)
Návrh řešení Odbor sociálních věcí navrhuje postupovat tím způsobem, že se kraj zapojí do projektu, ale počet informačních center bude omezen na jedno až dvě pilotní místa, a to z výše uvedených důvodů. Obsah partnerství bude vymezen v materiálu RK-01-2014-04, př. 1 a bude spočívat zejména ve vytvoření podmínek pro realizaci projektu ve vybraných příspěvkových organizacích a ve vytvoření pracovních míst pro kontaktní pracovníky informačních center a pro vedení jejich práce (některá pracovní místa budou určená pouze pro dobu realizace projektu na tvorbu metodik a postupů; u kontaktních pracovníků je třeba počítat s pokračováním činnost i po skončení projektu.
Podrobnější podmínky partnerství budou dojednány v příslušné smlouvě, která bude schvalována samostatným materiálem po podání projektu.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
souhlasí
se záměrem projektu dle materiálu RK-01-2014-04, př. 1 a s partnerstvím v tomto projektu dle popisu uvedeného v materiálu RK-01-2014-04, př. 1.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 6. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz