Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-36-2012-55

RK-36-2012-55.doc  RK-36-2012-55pr01.doc  RK-36-2012-55pr02.doc  RK-36-2012-55pr03.doc  RK-36-2012-55pr04.doc
Číslo materiálu55
Číslo jednacíRK-36-2012-55
NázevZajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých v Kraji Vysočina
Zpracoval E. Tomášová, S. Měrtlová, J. Plotová
Předkládá L. Kettner
Počet příloh
Popis problémuKraj podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), v přenesené působnosti odpovídá za organizaci a zajištění pohotovostní služby (lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnická zařízení. Na zajištění pohotovostní služby jsou jednotliví poskytovatelé zdravotních služeb ze zákona povinni se podílet, a to pod sankcí pokuty udělené krajským úřadem. Zákon však nestanoví, za jakých podmínek a jakým způsobem má být pohotovostní služba zajištěna (zejména způsob stanovení podílu na pohotovostní službě, časový rozsah, způsob jejího výkonu a financování).

Pohotovostní služba a prohlídky těl zemřelých jsou nyní v Kraji Vysočina zajištěny takto:
- lékařská pohotovostní služba: vykonávána centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem, zajištěna zvlášť pro dospělé a pro děti a dorost,
- lékárenská pohotovostní služba: zajištěna centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem, neobjevily se problémy při stávajícím způsobu zajištění této pohotovostní služby,
- pohotovostní služba zubních lékařů: v okresech Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Pelhřimov a Třebíč poskytována v ordinacích jednotlivých poskytovatelů (prostřednictvím smluv mezi nemocnicemi a poskytovateli). V okrese Jihlava je dosud zajištěna centrálně na adrese Vrchlického 57 (prostřednictvím Českého červeného kříže, který zajišťuje lékaře pro výkon této služby), zvažuje se přechod na systém zavedený v ostatních okresech, tj. pohotovostní služba v ordinacích jednotlivých poskytovatelů. Probíhá jednání se stomatology v okr. Jihlava; nabízejí se dvě řešení, a to využití shodného postupu jako v dalších okresech (smlouvy s nemocnicemi) anebo uzavření smluv s krajem,
- prohlídky těl zemřelých: centrálně prostřednictvím rozšíření provozních hodin lékařské pohotovostní služby nemocnic zřizovaných krajem.

Rada kraje usnesením č. 1223/26/2012/RK ze dne 3. 7. 2012 vzala na vědomí způsob zajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých a současně uložila odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 30. 10. 2012, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina.
Každé z nemocnic zřizované krajem je na zajištění pohotovostní služby poskytována částka ve výši 4 mil. Kč ročně, a to formou příspěvku od zřizovatele dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění. V přílohách tohoto materiálu jsou obsaženy průběžné ekonomické výsledky jednotlivých nemocnic týkající se lékařské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů (dále také LPS ) a prohlídek těl zemřelých.
V materiálu RK-36-2012-55, př. 1 je uveden přehled hospodaření nákladových středisek LPS včetně prohlídek těl zemřelých za období 1. - 6./2012, 2. čtvrtletí 2012, 1. - 9./2012 předložené jednotlivými nemocnicemi. Nemocnice v rámci hospodaření těchto středisek vykazují rozdílné výsledky hospodaření. Některé nemocnice mají do hospodaření středisek LPS započten poměr z vyplacených mezd za zajišťování ústavní pohotovostní služby - ÚPS (Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Pelhřimov a Nemocnice Třebíč), některé nemocnice uvedly, že tento dopočet provedou až k 31. 12. (Nemocnice Jihlava, Nemocnice Nové Město na Moravě).
Od roku 2013 provede odbor zdravotnictví ve spolupráci s ekonomy nemocnic sjednocení způsobu účtování stanovením metodiky, aby byla získaná ekonomická data vzájemně srovnatelná. Dále je v materiálu uveden přehled ošetřených pacientů v rámci LPS a počet provedených prohlídek těl zemřelých od počátku výkonu této činnosti, která byla nemocnicím dána zřizovací listinou.
V materiálu RK-36-2012-55, př. 2 jsou uvedeny aktuální sazby a ordinační hodiny provozování jednotlivých LPS. Materiál RK-36-2012-55, př. 3 uvádí přehled systému a finančního zajištění prohlídek těl zemřelých v jednotlivých nemocnicích kraje. Materiál
RK-36-2012-55, př. 4 obsahuje doplňující informace k nákladům na dopravu při zajištění prohlídek zemřelých.
Návrh řešení Z důvodu rozdílného způsobu zobrazování hospodaření nákladových středisek LPS odbor zdravotnictví navrhuje provést další vyhodnocení zajištění LPS a prohlídek těl zemřelých po uzavření účetního období, tj. k 31. 12. 2012.
Odbor zdravotnictví navrhuje radě kraje:
* vzít na vědomí vyhodnocení zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 dle materiálů RK-36-2012-55, př. 1, RK-36-2012-55, př. 2, RK-36-2012-55, př. 3 a RK-36-2012-55, př. 4,
* uložit odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 31. 12. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 31. 3. 2013, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina.
* uložit ředitelům zřizovaných nemocnic předložit odboru zdravotnictví do 28. 2. 2013 ekonomicko-provozní data a informace za jednotlivé nemocnice a předložit společný návrh ke zvýšení efektivnosti nemocnicemi zajišťovaných služeb (lékařské pohotovostní služby /včetně prohlídek těl zemřelých/, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), který dále povede k postupnému sjednocování systému v rámci kraje v průběhu roku 2013.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
vyhodnocení zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 dle materiálů RK-36-2012-55, př. 1, RK-36-2012-55, př. 2, RK-36-2012-55, př. 3 a RK-36-2012-55, př. 4;,
ukládá
* ředitelům Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace a Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, předložit odboru zdravotnictví do 28. 2. 2013 ekonomicko-provozní data a informace za jednotlivé nemocnice a předložit společný návrh ke zvýšení efektivnosti nemocnicemi zajišťovaných služeb (lékařské pohotovostní služby /včetně prohlídek těl zemřelých/, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), který dále povede k postupnému sjednocování systému v rámci kraje v průběhu roku 2013;
* odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 31. 12. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 31. 3. 2013, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, ředitel Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace a Nemocnice Třebíč, příspěvkové
Termín 31. 3. 2013
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz