Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-18-2012-35

RK-18-2012-35.doc  RK-18-2012-35pr01.pdf  RK-18-2012-35pr02.doc  RK-18-2012-35pr03.doc  RK-18-2012-35pr04.doc  RK-18-2012-35pr05.doc  RK-18-2012-35pr06.doc  RK-18-2012-35pr07.doc
Číslo materiálu35
Číslo jednacíRK-18-2012-35
NázevZajištění pohotovostní služby v Kraji Vysočina a návrh na změnu zřizovacích listin nemocnic zřizovaných Krajem Vysočina
Zpracoval M. Březina, L. Kettner, J. Plotová
Předkládá Z. Kadlec
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší zajištění pohotovostní služby v Kraji Vysočina (lékařské pohotovostní služby, pohotovostní služby zubních lékařů a lékárenské pohotovostní služby) a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na jeho území podle nové právní úpravy zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách). Zákon o zdravotních službách uložil zajištění těchto činností kraji v přenesené působnosti.
Zajištění pohotovostní služby se navrhuje řešit následovně:
* lékařské pohotovostní služby (LPS): nemocnicemi zřízenými Krajem Vysočina. Nemocnice mají k výkonu dřívější lékařské služby první pomoci (nyní LPS) pověření ze strany kraje k provozování služeb obecného hospodářského zájmu, je jim poskytována každoroční vyrovnávací platba ve výši 4 mil. Kč, mají oprávnění k poskytování zdravotních služeb, věcné a personální zázemí. Ostatní poskytovatelé zdravotních služeb v kraji byli vyzváni, aby se na takto zvoleném způsobu zajištění LPS podíleli. Zvolený způsob výkonu LPS v nemocnicích vychází z dosavadní praxe v kraji.
* lékárenské pohotovostní služby: nemocnicemi zřízenými Krajem Vysočina, a to v rozsahu dosud provozovaných nemocničních lékáren a jejich provozních doby.
* pohotovostní služby zubních lékařů: jednotlivými poskytovateli zdravotní péče v oboru zubní lékařství v jejich ordinacích. Tento způsob zajištění pohotovostní služby zubních lékařů funguje bez problémů v okresech Havlíčkův Brod, Pelhřimov a Žďár nad Sázavou. V okresech Třebíč a Jihlava je tato péče dosud poskytována centrálně (v Třebíči na adrese Janáčkovo stromořadí 68, v Jihlavě na adrese Vrchlického 57).

Prohlídky těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení se navrhuje zajistit prostřednictvím LPS, a to rozšířením provozních hodin. Zákon o zdravotních službách dále v § 84 odst. 2 písm. b) stanoví lékařům vykonávajícím LPS povinnost zajišťovat prohlídky zemřelých mimo zdravotnické zařízení, a to vedle lékařů, se kterými by kraj měl pro tyto účely uzavřenu smlouvu. Kraj Vysočina nemá uzavřenu žádnou smlouvu s lékaři dle § 84 odst. 2 písm. b) uvedeného zákona. Pokud budou prohlídky těl zemřelých zajišťovány prostřednictvím LPS, jsou poskytovatelé zajišťující LPS povinni se podle uvedeného ustanovení na prohlídkách těl zemřelých podílet.
Odbor zdravotnictví vychází při návrhu zajištění pohotovostních služeb a prohlídek těl zemřelých z dotazu kraje a vyjádření Ministerstva zdravotnictví dle materiálu RK-18-2012-35, př. 1, podle kterého má rozsah (a forma) zajištění pohotovostních služeb odpovídat potřebám v daném území, kraj má postupovat podle místních potřeb, podmínek a osvědčené dosavadní praxe.
Krajský úřad Kraje Vysočina v souladu s výše uvedeným vyzve jednotlivé nemocnice k zajištění LPS, lékárenské pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých - viz materiál
RK-18-2012-35, př. 2, a to s účinností od 1. 6. 2012. Při tom krajský úřad hodlá využít a zachovat
stávající schválené ordinační doby LPS v nemocnicích:
- v pracovní den od 17:00 do 20:00 pro děti a dospělé;
- v sobotu, neděli a svátek od 8:00 do 20:00 pro děti;
- v sobotu, neděli a svátek od 9:00 do 20:00 pro dospělé.
Provozní doba LPS bude stanovena tak, aby prohlídky těl zemřelých byly zajišťovány v pracovních dnech mimo provozní dobu praktických lékařů pro dospělé a praktických lékařů a pro děti a dorost (tj. od 17:00 do 7:00 hodin) a nepřetržitě o sobotách, nedělích a svátcích.

Výkon pohotovostních služeb i prohlídek těl zemřelých, které jsou zdravotními službami hrazenými z veřejného zdravotního pojištění, má povahu služby obecného hospodářského zájmu ve smyslu Rozhodnutí Evropské komise ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (2012/21/EU). Účelem uvedeného Rozhodnutí Evropské komise je umožnit výkon služeb obecného hospodářského zájmu při poskytnutí státní podpory ve formě vyrovnávací platby, aniž by takový postup byl považován za nežádoucí veřejnou podporu.
Usnesením zastupitelstva kraje č. 0012/01/2010/ZK byly schváleny dodatky zřizovacích listin nemocnic Kraje Vysočina, kterými byly jednotlivé nemocnice mimo jiné pověřeny poskytováním veřejných služeb v obecném hospodářském zájmu. Součástí těchto služeb je lékařská služba první pomoci pro dospělé a lékařská služba první pomoci pro děti a dorost, které jsou podle nové terminologie zákona o zdravotních službách obsahově chápány jako výkon lékařské pohotovostní služby.
Prohlídku těl zemřelých prováděnou v rámci lékařské pohotovostní služby dle zákona o zdravotních službách lze považovat za službu obecného hospodářského zájmu, a proto není vyloučeno, aby byly výkonem této činnosti nemocnice pověřeny a byla jim případně poskytována kompenzace ve výši nutné k pokrytí části nákladů (prohlídky jsou je hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, úhrada však nepokrývá veškeré náklady, které jsou s tímto výkonem spojeny).
Na základě předchozího pověření nemocnic kraje k zajištění konkrétních zdravotních služeb a dalších odborných činností je podle předkladatele tohoto materiálu na místě, aby byly výkonem prohlídek těl zemřelých podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. b) zákona o zdravotních službách pověřeny nemocnice kraje, a to za shodných ekonomických podmínek jako další zdravotní služby a odborné činnosti, kterými jsou v současné době pověřeny.
Návrh řešení Na základě výše uvedeného odbor zdravotnictví navrhuje radě kraje:
* vzít na vědomí způsob zajištění lékařské pohotovostní služby a lékárenské pohotovostní služby dle materiálu RK-18-2012-35, př. 2,
* doporučit zastupitelstvu kraje schválit dodatky zřizovacích listin nemocnic dle materiálů RK-18-2012-35, př. 3, 4, 5, 6 a 7. Dodatky se mění dosavadní označení lékařské služby první pomoci za lékařskou pohotovostní službu a doplňuje se provádění prohlídek těl zemřelých.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
způsob zajištění pohotovostní služby dle materiálu RK-18-2012-35 a způsob zajištění lékařské pohotovostní služby a lékárenské pohotovostní služby dle materiálu RK-18-2012-35, př. 2;
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
* Dodatek č. xx Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace dle materiálu RK-18-2012-17, př. 3;
* Dodatek č. xx Zřizovací listiny Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace dle materiálu RK-18-2012-35, př. 4;
* Dodatek č. xx Zřizovací listiny Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace dle materiálu RK-18-2012-35, př. 5;
* Dodatek č. xx Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace dle materiálu RK-18-2012-35, př. 6;
* Dodatek č. xx Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace dle materiálu RK-18-2012-35, př. 7.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, ředitelé nemocnic zřizovaných krajem
Termín 30. 5. 2012
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz