Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-04-2017-102

ZK-04-2017-102.doc  ZK-04-2017-102pr01.xls  ZK-04-2017-102pr02.pdf
Číslo materiálu102
Číslo jednacíZK-04-2017-102
NázevPoskytnutí dotací pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje - návrh rozpočtového opatření v rámci kapitoly Sociální věci
Zpracoval J. Bína, P. Švanda, O. Tvarůžková, K. Píbilová
Předkládá P. Franěk
Počet příloh
Popis problémuPři poskytnutí dotací pro poskytovatele sociálních služeb z prostředků MPSV a z prostředků kraje na zastupitelstvu kraje č. 1/2017 byla ponechána rezerva necelých 10 mil. Kč pro financování svozů do denních stacionářů a pro možnost dofinancování těch služeb nezřizovaných krajem, u kterých budou po prvním rozhodnutí o dotacích zjištěny nejvážnější finanční a personální problémy. Prostředky na svozy byly předloženy v rámci samostatného materiálu a předmětem tohoto podkladu je použití téměř celé rezervy na kapitole Sociální věci.
Od roku 2016 jsou sociální služby v Kraji Vysočina financovány prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby a minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění na základě hodnot stanovených krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, z vlastních prostředků kraje.
Kraj tedy poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z peněz z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2017 měl kraj podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace, které jsme obdrželi 6. 1. 2017 k dispozici dotaci MPSV ve výši 471 700 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2016 po všech navýšeních; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem).
Dle schváleného rozpočtu bylo možné pro poskytovatele, které kraj nezřizuje, rozdělit prostředky kraje ve výši až 59 557 000 Kč. V lednu byly rozděleny prostředky ve výši 49 990 000 Kč s tím, že zbývající prostředky byly ponechány jako rezerva pro řešení případných nedostatků nebo nerovností ve financování sociálních služeb. Rozdělení zbývajících prostředků je řešeno tímto materiálem.
Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů:
- nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.)
- pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký
- regulace při úhradách zdravotního pojištění
- nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů
Tato situace byla řešena při prvotním rozdělení prostředků použitím tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby - vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nemohly vzrůst nebo klesnout oproti skutečnosti roku 2016 o více než 10% (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb).
Protože optimální výše příspěvku kraje byla rozdělovanými prostředky kryta pouze 79 %, musel být použit redukční koeficient - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb; byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musela být obecná část redukčního koeficientu 0,5816, abychom dosáhli přesného rozpočítání objemu rozdělovaných peněz).
Žádosti o dotace podali poskytovatelé sociálních služeb elektronickou formou ve speciálním systému, který zřídilo MPSV. Z těchto žádostí se vychází i v tomto materiálu. S individuální žádostí jsou dále zahrnuty Terapeutická komunita Sejřek Kolpingova díla České republiky z.s. a Tyfloservis, o.p.s., které podle pravidel MPSV podávají žádosti pouze v celostátním systému a o spolufinancování kraje musejí žádat samostatně. Na základě individuální žádosti je zahrnuta také pečovatelská služba obce Herálec. Všechny sociální služby zahrnuté v materiálu jsou součástí Krajské sítě sociálních služeb Kraje Vysočina.
Pro použití prostředků z rezervy na kapitole Sociální věci odbor sociálních věcí navrhuje následující druhy sociálních služeb: odborné sociální poradenství, odlehčovací služby, osobní asistence, raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace. Jedná se o služby, kde se poskytnutý příspěvek kraje na vyrovnávací platbu pohybuje do 20 tis. Kč na úvazek a měsíc a kompenzace z úhrad a spoluúčasti obcí není dostatečná pro zajištění personálního zabezpečení (odlehčovací služby, osobní asistence). U dalších služeb se příspěvek na vyrovnávací platbu pohybuje od 24 do 31 tis. Kč, ale jsou poskytovány bez úhrady prostřednictvím zaměstnanců s VŠ vzděláním a vzhledem k regionálnímu charakteru je u nich i nízká úroveň spolufinancování obcí.
Návrh řešení Navrhujeme schválit poskytnutí dotace z kapitoly Sociální věci (ÚZ 00053) dle materiálu
ZK-04-2017-102, př. 1 a uzavření smluv a dodatků smluv dle materiálu ZK-04-2017-102, př. 2.
StanoviskaRada kraje usnesením č. 1125/21/2017/RK
schválila pro služby odborné sociální poradenství, odlehčovací služby, osobní asistence, raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace navýšení horní hranice přechodového mechanismu schválené usnesením č. 0221/05/2017/RK
na 115 % a nepoužití redukčního koeficientu pro tyto služby;
a doporučila zastupitelstvu kraje
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-21-2017-23, př. 1;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 7 307 000 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-21-2017-23, př. 1;
* rozhodnout uzavřít smlouvy a dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-21-2017-23, př. 2.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu ZK-04-2017-102, př. 1;
si vyhrazuje
rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
rozhoduje
* poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 7 307 000 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálu ZK-04-2017-102, př. 1;
* uzavřít smlouvy a dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu ZK-04-2017-102, př. 2.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 31. 7. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz