Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-07-2015-14

ZK-07-2015-14.doc  ZK-07-2015-14pr01.pdf  ZK-07-2015-14pr02.pdf  ZK-07-2015-14pr03.pdf
Číslo materiálu14
Číslo jednacíZK-07-2015-14
NázevNávrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016
Zpracoval A. Krištofová, J. Kopecká, P. Tulis
Předkládá V. Novotný
Počet příloh
Popis problémuKraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor předkládá k projednání konečnou verzi návrhu Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platnými závaznými zásadami a harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2016.
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě:
- Příloha 1 - Rozpočet kraje 2016 (materiál ZK-07-2015-14, př. 1);
- Příloha 2 - Rozpočet kraje 2016 - včetně komentáře (materiál ZK-07-2015-14, př. 2);
- Příloha 3 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2016 (materiál ZK-07-2015-14, př. 3).
Návrh řešení Předkládaný návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016 respektuje následující zásady:
1) Výpočet daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů. Při sestavování rozpočtu na rok 2016 bylo kromě platného znění zákona přihlédnuto i k probíhající legislativní změně (změna podílu krajů u DPH z 7,86 % na 8,92 %). Od 1. 1. 2016 by tak daňové příjmy krajů měly u všech sdílených daní, včetně DPH, činit 8,92 %. Kraj Vysočina se podílí na celostátním hrubém výnosu daní určených krajům podílem ve výši 7,338590 %. Jednotlivé daně byly upraveny na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2016. Jejich celkový objem je ve výši 117 % oproti schválenému rozpočtu na rok 2015. Odhadnutá daň z příjmů právnických osob za kraje ve výši 30 000 tis. Kč je daň, kterou hradí kraj ze svých zdanitelných příjmů (viz kapitola Ostatní finanční operace) a ve stejné výši je příjemcem této daně.
2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2016 činí 8 239 607 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 2 000 tis. Kč a ve výši 395 817 tis. Kč na financování evropských projektů. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2016 tak činí 8 637 424 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 637 424 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 38 410 tis. Kč určených na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky (projekt Regionální infrastruktura A a projekt Regionální infrastruktura B) a ve výši 350 000 tis. Kč určené na tvorbu Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina. Fond strategických rezerv Kraje Vysočina slouží k financování výdajů spojených zejména s finančně náročnými projekty, které nelze krýt rozpočtovými příjmy běžného roku (tzn. zejména pro financování evropských projektů).
3) Dotační vztah Kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2016 ve výši 68 257 tis. Kč obsahuje příspěvek na výkon státní správy a vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2016.
4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 957 163 tis. Kč, která odpovídá skutečnosti roku 2015. Částka bude během roku 2016 zpřesněna. Její konkrétní výše se bude odvíjet od rozpisu rozpočtu z MŠMT v rámci schváleného státního rozpočtu na rok 2016. V průběhu roku budou do rozpočtu přijímány rozpočtovými změnami další účelové dotace (např. na soukromé a církevní školství).
5) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina, ve většině případů bude během roku proveden rozpis schválené dotace na jednotlivé obce.
6) Pro rok 2016 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím v celkové výši 55 299 tis. Kč.
7) Návrh rozpočtu obsahuje na kapitole Rezerva a rozvoj kraje položky Nespecifikovaná rezerva, Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které jsou převážně určeny na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje. V odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku. V položce Nespecifikovaná rezerva jsou také zahrnuty finanční prostředky určené k zabezpečení krizových opatření dle ustanovení § 25 zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, v platném znění, prostředky určené na financování projektu NIS včetně technologické připravenosti a na případné dofinancování sociálních služeb v Kraji Vysočina.
8) Rozpočet kraje 2016 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2016 (příloha 1 tohoto materiálu - část D Rozpočtu kraje 2016) a Seznam transferů schvalovaných zastupitelstvem kraje (příloha 1 tohoto materiálu - část E Rozpočtu kraje 2016).
9) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje. Příjmy z přijatých dotací budou do rozpočtu kraje, kapitoly Evropské projekty zapojovány formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2016. Ve výdajové části rozpočtu kraje na rok 2016, na kapitole Evropské projekty je uvedena částka, která představuje potřebu finančních prostředků nutných k financování a kofinancování jednotlivých projektů (nejedná se o celkové výdaje projektů). Tato částka bude řešena z pohledu finančního krytí zapojením zůstatků na účtech projektů k 31. 12. 2015 do rozpočtu roku 2016, převodem z Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina, případně použitím cizích zdrojů (kontokorentní úvěr). Finanční potřeba vychází z přílohy EU1 (sloupec podíl kraje na financování projektů), příloha EU1 podává celkový obraz o předpokládaném financování jednotlivých projektů v roce 2016.
10) Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2016 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina nebo na splátku kontokorentního úvěru.
StanoviskaRada kraje na svém zasedání dne 1. 12. 2015 přijala usnesení č. 2229/36/2015/RK, ve kterém doporučila zastupitelstvu kraje schválit Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2016.

Finanční výbor zastupitelstva kraje projednal návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016 na svém jednání dne 1. 12. 2015 a doporučil ho zastupitelstvu kraje ke schválení.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2016 v celkové výši a členění dle materiálu
ZK-07-2015-14, př. 1 - Rozpočet kraje 2016;
* závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2016 materiálu ZK-07-2015-14, př. 1 (Rozpočet kraje 2016, část D);
* zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů ve výši bankovních výpisů k 31. 12. 2015 do rozpočtu kraje na rok 2016, kapitoly Evropské projekty;
rozhoduje
poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam transferů schvalovaných zastupitelstvem kraje materiálu ZK-07-2015-14, př. 1 (Rozpočet kraje 2016, část E);
svěřuje
radě kraje provádění:
* všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití ke stanovenému účelu;
* rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina nebo na splátku kontokorentního úvěru;
* všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází:
a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z fondu investic, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím a zároveň jsou těmto organizacím z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě investičního příspěvku;
b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o:
- příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu
a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu nebo objemu sníženém o dopad vyplývající ze zákona o dani z přidané hodnoty upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční příspěvek) na její běžný nebo investiční rozvoj;
c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z fondu investic;
d) ke změně rozpočtu kraje, kdy
- dočasný nedostatek finančních zdrojů ke krytí provozních potřeb u příspěvkové organizace je nutné řešit poskytnutím návratné finanční výpomoci z rozpočtu kraje podle § 34 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů;
- příspěvková organizace vrátí návratnou finanční výpomoc poskytnutou z rozpočtu kraje na účet svého zřizovatele;
* úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem;
* všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech.
Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje.
Odpovědnost ekonomický odbor
Termín 15. 12. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz