ZK-02-2016-93.doc ZK-02-2016-93pr01.pdf ZK-02-2016-93pr02.pdf | |
Číslo materiálu | 93 |
Číslo jednací | ZK-02-2016-93 |
Název | Krajský akční plán Kraje Vysočina |
Zpracoval | J. Hadravová |
Předkládá | J. Fialová |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál řeší projednání projektové žádosti projektu Krajský akční plán Kraje Vysočina jehož účelem je vytvoření podmínek pro zpracování krajského akčního plánu (dále také KAP ), který je podmínkou pro čerpání finančních prostředků z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (dále také OP VVV ) a Integrovaného regionálního operačního programu (dále také IROP , zejména investiční priority 2.4). Rada Kraje Vysočina svým usnesením č. 1431/23/2015/RK ze dne 28. 7. 2015 vzala na vědomí informaci o tvorbě krajských akčních plánů a uložila OŠMS zajistit činnosti směřující ke zpracování krajského akčního plánu vzdělávání v Kraji Vysočina a připravit a předložit radě kraje projektovou žádost individuálního projektu do OP VVV, zaměřeného na podporu zpracování a evaluaci krajského akčního plánu v Kraji Vysočina. Smyslem projektu je zajistit koordinované a systémové využívání prostředků z OP VVV a vyhodnocování dopadu pro rozvoj vzdělávání na území kraje. Za sedmileté období budou zpracovány 2 krajské akční plány. KAP se zaměří zejména na problematiku středních škol a VOŠ a dále bude řešit rovněž průřezová témata zahrnující navíc základní a mateřské školy. V rámci projektu budou shromážděny projektové záměry, provedena analýza potřeb a jejich prioritizace a zejména budou specifikovány parametry velkých krajských (územních) projektů pro speciální výzvy OP VVV, tak aby byly v souladu se strategickými dokumenty ČR v oblasti vzdělávání a vhodně se doplňovaly s projekty zjednodušeného vykazování, tzv. šablonami MŠMT. Následně proběhne vyhodnocení dopadů a budou řešeny navazující projekty. V rámci projektu KAP budou řešena témata: - Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě; - Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání); - Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů; - Rozvoj kariérového poradenství; - Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání; - Podpora inkluze; - Infrastruktura SŠ a VOŠ (oblast podpory přírodovědného a technického vzdělávání, podpora center odborného vzdělávání, podpora cizích jazyků, konektivity škol a digitálních kompetencí, sociální inkluze, celoživotního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání); - Podpora ICT; - Konektivita včetně bezpečného internetu; - Čtenářská a matematická gramotnost; - Rozvoj výuky cizích jazyků; - Obsah kurikula a jeho inovace. KAP bude rovněž obsahovat investiční záměry pro IROP. Krajský akční plán Kraje Vysočina je rámcový koordinační projekt a v jeho náplni není realizovat konkrétní projekty. Při přípravě a realizaci těchto realizačních projektů předpokládá OŠMS úzkou spolupráci s Projektovou kanceláří. V této věci již proběhla první jednání a byl sestaven seznam investičních i neinvestičních projektových záměrů. KAP bude součástí Regionálního akčního plánu, při realizaci projektu bude OŠMS úzce spolupracovat s Odborem regionálního rozvoje a Pracovní skupinou Vzdělávání, která je ustanovena při Regionální stálé konferenci. MŠMT vyhlásilo výzvu č. 02_15_002 Krajské akční plány rozvoje vzdělávání pro individuální projekty Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. V souladu s ní OŠMS zpracoval projektovou žádost (materiál ZK-02-2016-93, př. 1), která bude podána elektronicky prostřednictvím systému ISKP 2014+. Základní informace o sedmiletém projektu jsou uvedeny projektové fiši v materiálu ZK-02-2016-93, př. 2. Z prostředků projektu budou hrazeny zejména náklady na platy a související odvody (plně) a věcné náklady na realizační tým (tři nově přijatí zaměstnankyně/zaměstnanci, výpočetní technika, cestovní náklady, náklady na vzdělávání, externí analýzy a průzkumy). Neuznatelným nákladem projektu jsou náklady na benefity (příspěvek na dopravu) zaměstnanců. Dále budou hrazeny náklady na odborné pracovní skupiny složené z cca 40 zástupců škol a externích odborníků (dohody o pracovní činnosti/dohody o provedení práce v celkovém rozsahu 2 úvazků, náklady na jednání). Kanceláře realizačního týmu bodu ve stávajících prostorách OŠMS, prostory krajského úřadu budou rovněž využity pro setkávání a jednání týmů projektu (např. občerstvení, refundace provozních a režijních nákladů). Výzva umožňuje přijmout do administrativního a odborného týmu až 5 zaměstnanců. OŠMS pokládá za dostatečné přijmout 3 zaměstnance na dobu určitou, po dobu realizace uvedeného projektu a zejména odborný tým řešit prostřednictvím dílčích dohod o pracovní činnosti/provedení práce. Dle našeho průzkumu postupují obdobně i další kraje, přijímají většinou 3, někde až 5 nových zaměstnanců. Změna v počtu zaměstnanců zařazených do krajského úřadu do OŠMS bude řešena samostatným materiálem předloženým radě kraje. Změna organizačního řadu bude řešena návrhem na změnu stávajícího vnitřního předpisu. Podmínky Operačního programu Výzkum, vývoj a zaměstnanost stanovují v rámci této výzvy spolufinancování ve výši 5 % z celkového objemu způsobilých výdajů, tj. 1 224 706,71 Kč z celkového rozpočtu 24 494 134,11 Kč. Realizace projektu může začít po schválení formálních náležitostí a přijatelnosti. Financování bude zálohové, zpravidla v půlročních intervalech. První záloha bude poskytnuta po vydání Rozhodnutí. Po předložení projektu bude následovat jeho vyhodnocování, které může trvat několik měsíců. Z tohoto důvodu navrhujeme zajistit předfinancování z prostředků kraje ve výši odpovídající spolufinancování, tedy 1 225 000 Kč. Tyto prostředky začneme čerpat až po schválení kritérií přijatelnosti a formálních náležitostí, tedy od termínu, který je rozhodující pro uznatelnost nákladů. Pro potřeby projektu bude zřízen zvláštní bankovní účet, odkud bude probíhat úhrada nákladů projektu. Dne 29. 2. 2016 bylo ukončeno formální hodnocení a hodnocení přijatelnosti projektu a projekt postoupil k věcnému hodnocení. |
Návrh řešení | Předkladatel navrhuje zastupitelstvu kraje schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv nebo z cizích zdrojů na zvláštní účet určený na financování projektu Krajský akční plán Kraje Vysočina ve výši max. 1 225 000 Kč. |
Stanoviska | Odbor ekonomický: Předložený projektový záměr není uveden v Rozpočtovém výhledu Kraje Vysočina na roky 2016 - 2018. Dle projektové fiše by celkový rozpočet projektu měl být ve výši cca 24 494 tis. Kč, z toho samotné spolufinancování kraje cca 1 225 tis. Kč. Rada Kraje Vysočina doporučila Zastupitelstvu Kraje Vysočina přijmout návrh usnesení na svém jednání dne 23. 2. 2016 usnesením č. 0325/07/2016/RK. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv nebo z cizích zdrojů na zvláštní účet určený na předfinancování a financování projektu Krajský akční plán Kraje Vysočina ve výši max. 1 225 000 Kč. |
Odpovědnost | OŠMS |
Termín | 29. 2. 2016 |