Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-01-2016-63

ZK-01-2016-63.doc  ZK-01-2016-63pr01.doc  ZK-01-2016-63pr02.xls  ZK-01-2016-63pr03.xls  ZK-01-2016-63pr04.pdf
Číslo materiálu63
Číslo jednacíZK-01-2016-63
NázevSchválení dotací - příspěvků Kraje Vysočina na vyrovnávací platbu pro sociální služby, které kraj nezřizuje
Zpracoval J. Bína, O. Tvarůžková, P. Švanda, K. Píbilová
Předkládá P. Krčál
Počet příloh
Popis problémuV roce 2016 budou sociální služby v Kraji Vysočina financovány poprvé prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění stanovenými krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje.
Kraj poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2016 má kraj nyní podle předběžného sdělení (ze dne 21. 12. 2015) k dispozici dotaci MPSV ve výši 440 695 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2015; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem). Tento objem bude po doručení rozhodnutí o poskytnutí dotace kraji zapracován do rozpočtu kraje a po připsání splátek dotace na účet kraje vyplacen poskytovatelům sociálních služeb. Podmínkou pro realizaci použití dotace podle tohoto materiálu je tedy vydání zmíněného rozhodnutí MPSV a faktické připsání prostředků na účet kraje, k němuž v loňském roce došlo na konci března. V tomto materiálu je tedy navrženo rozdělení části výše uvedeného objemu, ale podle smlouvy je kraj povinen k výplatě dotace do 30-ti dnů po připsání na účet kraje (pokud k připsání nedojde, nemohou poskytovatelé nárokovat výplatu). Schválení na únorovém zasedání zastupitelstva však umožní výplatu dotací po připsání dotace MPSV na účet kraje.
Dle schváleného rozpočtu je možné nyní pro poskytovatele, které kraj nezřizuje rozdělit prostředky kraje ve výši 37 794 000 Kč. Zároveň OSV připravuje individuální projekt, ze kterého by na 7 měsíců financování azylových domů, intervenčního centra a sociálních rehabilitací mohlo být použito cca 40 mil. Kč (cca o 10 mil. Kč více než v roce 2015).
Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů:
- nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.)
- pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký
- regulace při úhradách zdravotního pojištění
- nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů
Tato situace může být řešena při použití tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby (kraj stanoví maximální procentuální sazby - např. 5 %, 10 % apod., o které může být příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšen nebo snížen oproti dotacím předchozího roku a na základě těchto sazeb upraví hodnoty vypočtené podle stanovených vzorců). V roce 2016 je použití tohoto mechanismu ještě možné, ale bude nutné průběžným reportingem sledovat vývoj skutečného financování jednotlivých sociálních služeb, abychom mohli reagovat na jejich případné přefinancování například, když v souběhu s použitím přechodového mechanismu naroste podpora z rozpočtů obcí nebo příjmy z úhrad klientů.
Návrh řešení Při stanovení příspěvku na vyrovnávací platbu Odbor sociálních věcí postupoval podle Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 ze dne 23. 6. 2015 č. 07/15. Tento dokument při schválení neobsahoval hodnoty pro přechodový a redukční mechanismus a vyžaduje doplnění tabulky s hodnotami obvyklých nákladů a minimálních příjmů z úhrad uživatelů (do tabulky se doplňují tlumočnické služby, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením a průvodcovské a předčitatelské služby, které dříve byly financovány speciálním dotačním řízením kraje). Uvedené doplnění bude provedeno dodatkem zmíněných zásad dle materiálu ZK-01-2016-63, př. 1.
Výplatu dotace navrhujeme podmínit doručením rozhodnutí o poskytnutí dotace kraji a připsáním první splátky dotace na účet kraje. Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, navrhujeme schválit výši příspěvku kraje na vyrovnávací platbu ve výši 37 794 000 Kč dle materiálů ZK-01-2016-63, př. 2 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a ZK-01-2016-63, př. 3 (ostatní sociální služby). Z hlediska zákona o rozpočtových pravidlech se jedná o dotaci, která zároveň splňuje podmínky stanovené pro poskytování vyrovnávací platby) s rozdělením na prostředky z dotace MPSV (UZ 13 305) a prostředky z rozpočtu kraje (UZ 00053). Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím způsobem:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů) a dále byla odečtena hodnota minimální požadované výše z jiných zdrojů. Tento postup i použité hodnoty jsou stanoveny zastupitelstvem ve schválených zásadách.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2015 o více než 5 nebo 10 % (ve výjimečných případech nebylo možné přechodový mechanismus použít - odlehčovací služby hospicového typu, azylové domy přecházející z individuálního projektu, nové sociální služby). Procentuální hodnoty přechodového mechanismu jsou uvedeny v příloze 1 tohoto materiálu.
- Protože optimální výše příspěvku kraje je dosavadními rozpočtovanými prostředky kryta 90,9 %, musel být použit redukční mechanismus - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb a musela být použita pouze pro odlehčovací službu; jinak byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musí být v příloze č. 1 tohoto materiálu použit koeficient 81,8 %, abychom dosáhli výše uvedené reálné hodnoty).

Odbor sociálních věcí po schválení navržených příspěvků na vyrovnávací platbu, provede se všemi poskytovateli projednání způsobu stanovení vyrovnávací platby a jejich finanční situace v návaznosti na vyúčtování roku 2015. Podle případného navýšení dotace ze státního rozpočtu, popřípadě při změně rozpočtu kraje, bude možné redukční koeficient změnit a příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšit. Zároveň bude možné posoudit správnost stanovených obvyklých nákladů a dalších hodnot uvedených v Zásadách zastupitelstva kraje.
V materiálu ZK-01-2016-63, př. 4 jsou uvedeny návrhy smluv s jednotlivými poskytovateli sociálních služeb.
Prostředky z rozpočtu kraje budou čerpány v rámci stávajícího objemu kapitoly Sociální věci.
Rada kraje předložený návrh projednala a přijala k němu usnesení uvedené ve stanovisku k materiálu. Po projednání v radě odbor sociálních věcí obdržel návrh vhodnější formální úpravy usnesení. Z toho důvodu předkladatel navrhuje, aby zastupitelstvo kraje přijalo usnesení v nové podobě, viz návrh usnesení.
StanoviskaRada kraje usnesením 0169/04/2016/RK
schválila
vzorový návrh smlouvy dle materiálu RK-04-2016-33, př. 4;
doporučila
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-04-2016-33, př. 6;
* schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 ze dne 23. 6. 2015 č. 07/15 dle materiálu
RK-04-2016-33, př. 1;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 265 965 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016, kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-04-2016-33, př. 2 a RK-04-2016-33, př. 3;
* rozhodnout uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-04-2016-33, př. 5.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 ze dne 23. 6. 2015 č. 07/15 dle materiálu ZK-01-2016-63, př. 1;
vyhrazuje si
rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
rozhoduje
* poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb ve výši 219 171 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016, kapitoly Sociální věci (ÚZ 13305) dle materiálů ZK-01-2016-63, př. 2 a ZK-01-2016-63, př. 3, s tím, že výplata dotace je podmíněna doručením rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace na provoz sociálních služeb v kraji a připsání prostředků dotace na účet kraje;
* poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 37 794 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016, kapitoly Sociální věci (ÚZ 0053) dle materiálů ZK-01-2016-63, př. 2 a ZK-01-2016-63, př. 3;
* uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb
dle materiálu ZK-01-2016-63, př. 4.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 6. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz