ZK-01-2016-06.doc ZK-01-2016-06pr01.doc ZK-01-2016-06pr02.pdf | |
Číslo materiálu | 06 |
Číslo jednací | ZK-01-2016-06 |
Název | Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina na akceschopnost jednotek požární ochrany obcí v roce 2016 |
Zpracoval | P. Dvořák |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Zastupitelstvem Kraje Vysočina byl dne 15. 12. 2015 usnesením č. 0578/07/2015/ZK schválen rozpočet kraje. Na kapitole Požární ochrana a IZS, § 5512 - Požární ochrana - dobrovolná část byly alokovány prostředky v celkové výši 6 000 000 Kč. Tyto prostředky jsou plánovány rozdělit na finanční příspěvek Krajskému sdružení dobrovolných hasičů Kraje Vysočina ve výši 1 700 000 Kč a na příspěvky obcím kraje na rozvoj akceschopnosti jednotek SDH obcí zařazených do plošného pokrytí Kraje Vysočina schváleného MV GŘ HZS ČR včetně jeho aktualizace pro rok 2016 v celkové výši 4 300 000 Kč. |
Návrh řešení | Nyní se navrhuje rozdělit částku 4 300 000 Kč na základě vyhlášeného dotačního programu Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina na akceschopnost jednotek požární ochrany obcí v roce 2016 (dále jen Zásady). Dotace dle navržených Zásad (ZK-01-2016-06, př. 1) bude poskytnuta obcím za účelem udržení a rozvoje akceschopnosti jednotek požární ochrany (JPO) obcí zařazených do plošného pokrytí Kraje Vysočina, schváleného MV GŘ HZS ČR včetně jeho aktualizace pro rok 2016. O dotaci budou moci žádat obce zřizující JPO s územní působností nebo JPO s místní působností vybavenou cisternovou automobilovou stříkačkou (CAS). Maximální výše dotace je navržena podle kategorie JPO. Dotace k danému účelu byla obdobným způsobem poskytována již v roce 2015, kdy muselo dojít k úpravě systému poskytování finančních prostředků na JPO v souvislosti se změnou legislativy (zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Od roku 2015 musí obce o dotaci samy požádat, na rozdíl o předchozích let, kdy byla dotace poskytována obcím automaticky. Jedná se o zásadní změny, které byly zesíleny omezeným časovým horizontem pro realizaci, neboť změny zákona vstoupily v platnost až na konci února 2015 a bylo nutno dodržet zákonné lhůty pro vyhlášení výzvy. Obcím jako žadatelům o dotaci to přineslo řadu těžkostí, jak při podávání žádostí tak i při vlastním čerpání dotace a řada z nich o dotaci z objektivních důvodů nepožádala nebo jim dotace nemohla být přiznána. Z těchto důvodů je v Zásadách na rok 2016 navrženo zohlednit těžkosti plynoucí ze zavádění nového systému poskytování dotaci obcím na JPO v roce 2015. Obcím, které si dle Zásad na rok 2016 požádají o dotaci a v roce 2015 jim dotace dle Zásad na rok 2015 poskytnuta nebyla, navýšit maximální dotaci dle jednotlivých kategorií JPO na dvojnásobek. Přehled změn, které jsou zapracovány do Zásad na rok 2016 oproti roku 2015, je v materiálu RK-02-2016-05, př. 2. |
Stanoviska | Rada kraje doporučuje usnesením 0029/02/2016/RK zastupitelstvu kraje schválit Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina na akceschopnost jednotek požární ochrany obcí v roce 2016 dle materiálu RK-02-2016-05, př. 1. Odbor informatiky: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID ZZ01555. Ekonomický odbor nemá připomínky. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina na akceschopnost jednotek požární ochrany obcí v roce 2016 dle materiálu ZK-01-2016-06, př. 1. |
Odpovědnost | odbor sekretariátu hejtmana |
Termín | 31. 12. 2016 |