Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-06-2005-61

ZK-06-2005-61.doc  ZK-06-2005-61pr1.doc  ZK-06-2005-61pr2.doc
Číslo materiálu61
Číslo jednacíZK-06-2005-61
NázevGrantové schéma kraje pro opatření 3.2 SROP
Zpracoval Z. Ludvík
Předkládá M. Matějková
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina je nositelem grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 Společného regionálního operačního programu (dále jen "SROP") (dále jen "grantové schéma"). Do 1. kola výzvy grantového schématu bylo předloženo 7 žádostí pouze od neziskových organizací, z toho 3 nevyhověly podmínkám přijatelnosti a 2 v hodnotě 8,6 mil. Kč byly doporučeny hodnotící komisí a schváleny zastupitelstvem kraje. Na první kolo výzvy bylo alokováno 21 mil. Kč, což byla celá alokace na rok 2004, která musí být vyčerpána do 30. 6. 2006. Dle odhadu gestora i po předpokládaném využití prostředků ve 2. výzvě zůstane z alokace 2004 nevyčerpáno nejméně 10 mil. Kč. Řídící orgán SROP nyní zvažuje jejich další využití. Gestor připravuje opatření k ještě větší motivaci žadatelů.
Ze seminářů pro žadatele a z osobní či telefonické komunikace vyplynulo, že jedním z významných faktorů, které velmi ztěžují a v mnoha případech přímo znemožňují žadatelům o podporu z programu SROP zažádat, jsou nastavené platební podmínky. Vzhledem k neexistenci záloh musí mít žadatel vlastní prostředky na realizaci nejméně prvních dvou etap (cca půl roku). Oproti dalším žadatelům jsou zejména menší NNO v určité nevýhodě, protože jim banky zpravidla neposkytují úvěry, což bylo potvrzeno na jednání se zástupci bankovního sektoru. Přitom právě NNO by mohly rozhodujícím způsobem přispět k naplnění záměrů grantového schématu, protože se problematikou sociální integrace zabývají. Dle informací od Řídícího orgánu SROP prozatím nebyly schváleny přislíbené zálohy ze státního rozpočtu. Úprava platebních podmínek by značně přispěla k využití prostředků EU ve prospěch rozvoje neziskového sektoru v kraji jako celku. Rovněž by se zvýšily zkušenosti žadatelů z hlediska čerpání prostředků v příštím programovacím období.
Řídící orgán SROP posoudil dokumentaci pro 2. výzvu a doporučil provést menší změny. Gestor zapracoval doporučené změny do dokumentace.
Návrh řešení Rada kraje navrhuje předložit zastupitelstvu kraje k projednání Prováděcí směrnici a Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace kraje Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP. Do Pokynů pro žadatele jsou zapracovány doporučení CRR a navržena úprava platebních postupů. Změny v dokumentech jsou šedě vystínovány.
Platební postupy pro ostatní žadatele než NNO zůstávají stejné jako v 1. kole výzvy, pro NNO je navrženo zálohové financování, které by bylo kryto z rozpočtu kraje:
- žadatel před podpisem smlouvy doloží zajištění finančního krytí ve výši 15% předpokládaných uznatelných nákladů akce;
- po podpisu smlouvy obdrží příjemce podpory do 30 dnů 10% předpokládaných uznatelných nákladů akce na zvláštní účet;
- po každých 3 měsících žadatel vyúčtuje uznatelné výdaje a kraj mu po kontrole vyúčtování výdaje proplatí do 30 dnů od předložení vyúčtování; kraj posléze zašle žádost o proplacení výdajů za akce na MMR; kontrola a vypořádání žádosti trvá cca 3 - 6 měsíců; po této době by měl kraj obdržet vyúčtované prostředky zpět;
- postup bude opakován až do vyčerpání 85% předpokládaných uznatelných nákladů akce; zbylých 15% bude žadateli proplaceno až po ukončení a vyúčtování celé akce.
Očekávané finanční toky:
Prostředky uvolněné pro 2. kolo výzvy činí cca 46 mil. Kč na období 2 let. Pokud by celá tato alokace byla čerpána na projekty NNO a při půlroční lhůtě proplacení prostředků z MMR by bylo potřebné při plynulém čerpání po dobu 24 měsíců počítat na zálohové financování s částkou 16,1 mil. Kč z rozpočtu kraje na období prvních 6 měsíců počínaje měsícem listopad 2005. Z této částky činí cca 4,6 mil. Kč povinné spolufinancování kraje. Zbylých 11,5 mil. Kč se bude průběžně vracet do rozpočtu kraje a bude použito na další zálohové financování a trvale se vrátí do rozpočtu kraje do 27 měsíců od poskytnutí zálohy. Pokud budou během příštího roku poskytovány zálohy ze státního rozpočtu, budou náklady vynaložené z rozpočtu kraje nižší (povinné spolufinancování státu činí 4,6 mil. Kč, metodika poskytování není dosud známa). OŠMS předpokládá, že zálohové financování by bylo kryto buď ze strategické rezervy nebo z bankovního úvěru.

Pro případ dalších změn Operačního manuálu navrhuje OŠMS, aby ke schvalování formálních změn byla opět zmocněna rada kraje.
StanoviskaRada kraje na svém jednání dne 6. 9. 2005 "doporučila zastupitelstvu kraje schválit:
* Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-28-2005-61, př. 3;
* Prováděcí směrnici Zastupitelstva kraje Vysočina pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-28-2005-61, př. 4."

Odbor regionálního rozvoje
Je třeba znovu zdůraznit, že již v první výzvě se z řady důvodů nepodařilo získat zájem všech možných skupin žadatelů a přispět k dostatečnému čerpání alokovaných prostředků. Stejné výsledky ve druhé výzvě by v konečném důsledku znamenaly převedení prostředků do jiného kraje nebo jejich vrácení. K řešení problému zvýšení absorpční kapacity byla svolána garantem grantového schématu schůzka dne 1.9.2005, které se účastnili zástupci NNO a zástupci obcí. S výsledky tohoto jednání se ORR plně ztotožňuje. Je třeba
* schválit institut zálohových plateb pro žadatele z řad NNO dle metodiky garanta uvedené v aktualizované verzi prováděcí směrnice (RK-28-2005-61, př. 4) a pokynů pro žadatele (RK-28-2005-61, př. 3) přičemž navrhujeme navýšení první splátky z 10% na 20% (odstavec 3 článku 29 směrnice a odstavec 3 článku 31 pokynů), aby se tak ovlivnila možnost realizace aktivit žadatelů s ohledem na možnosti čerpání prostředků z alokace na rok 2004
* podnítit zájem o předložení projektu na sociální integraci i u ostatních možných žadatelů z řad podnikatelského sektoru, měst a obcí kraje Vysočina a jejich příspěvkových organizací, stejně jako příspěvkových organizací kraje prostřednictvím konání informačních a konzultačních seminářů dle zájmu zástupců těchto organizací, kde by byly prezentovány konkrétní příklady aktivit, které lze z těchto prostředků podporovat, stejně jako příklady úspěšně podaných projektů (i z ostatních krajů)
* vhodné rozšíření výkladu přijatelnosti aktivit pro cílové skupiny, které jsou sociálně integrovatelné o další typy projektů, které jsou zaměřené na jejich integraci do společnosti a života komunity (např. formou poradenských a vzdělávacích programů pro občany kraje) a u programů vytvářejících místní partnerství a budování místních komunit zahrnout aktivity, které umožňují zapojování veřejnosti do rozhodování v rámci akcí Místní agendy 21 a Zdraví 21, vzhledem k členství kraje v asociaci Národní sítě zdravých měst, obcí a regionů ČR.
Aby v případě dalších výzev v rámci tohoto opatření nedocházelo k opakování problémů s absorpční kapacitou, doporučujeme konzultovat zaměření a administraci dalších kol se zástupci skupin možných žadatelů - hospodářské komory, NNO, obce a jejich příspěvkové organizace v daných oblastech.
Podporujeme variantu B se zálohovými platbami na projekty NNO a myšlenku využití prostředků alokovaných ve Fondu Vysočiny na lidské zdroje pro jejich částečné krytí. Důsledkem schválení mechanismu zálohových plateb nedojde k významnému zpoždění vyhlášení druhé výzvy.
Ekonomický odbor
Varianta B (systém zálohového financování) při větší míře rizika přinese zřejmě větší počet žadatelů z řad NNO, a tím by mohlo být podpořeno úspěšné naplnění vyhlášeného grantového schématu. Zvýšené finanční potřeby spojené s touto variantou je možno řešit z Fondu strategických rezerv, případně jak je uvedeno v předloženém materiálu i za pomoci Fondu Vysočiny. O těchto rozpočtových změnách by muselo rozhodnout zastupitelstvo kraje.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví se při jednání s nestátními neziskovými organizacemi setkává s tím, že nevyužívají možnosti čerpání prostředků z předmětného grantového schématu, protože nejsou schopné ze svých prostředků ani na základě úvěru zajistit realizaci projektu, na který bude vyplacena dotace až po uzavření některé z etap nebo celého projektu. Řešením problému neposkytování záloh se náš odbor bude zabývat i v případě podpořeného projektu komunitního plánování, kdy realizátor je schopen z vlastních prostředků financovat jednu etapu projektu, za kterou obdrží dotaci odhadem po uplynutí půl roku od jejího ukončení. V té době však již bude nutné realizovat další etapu, jejíž financování ji není možné z vlastních zdrojů realizátora. Uvedený příklad představuje koncepční projekt, v němž je kraj Vysočina v postavení partnera.
Realizace podobných významných projektů bude zálohovým financováním usnadněna.
Obecně lze konstatovat, že neposkytování záloh omezuje počet podaných projektů. Zálohové financování umožní větší výběr, přičemž úspěšnost projektů bude závislá na míře naplnění schválených cílů a opatření grantového schématu, které vyjadřují zájmy kraje.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření
3.2 SROP dle materiálu ZK-06-2005-61, př. 1;
* Prováděcí směrnici Zastupitelstva kraje Vysočina pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu ZK-06-2005-61, př. 2 a
zmocňuje
radu kraje provádět formální úpravy schválených dokumentů.
Odpovědnost OŠMS
Termín září 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz