Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-04-2014-79

ZK-04-2014-79.doc  ZK-04-2014-79pr01.pdf  ZK-04-2014-79pr02.pdf  ZK-04-2014-79pr03.pdf  ZK-04-2014-79pr04.pdf
Číslo materiálu79
Číslo jednacíZK-04-2014-79
NázevSchválení koncesního projektu na výstavbu/rekonstrukci a provoz domova seniorů v Humpolci
Zpracoval V. Švarcová, R. Sýkora
Předkládá P. Krčál
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina je zřizovatelem Domova důchodců Humpolec, příspěvkové organizace, s celkovou kapacitou 203 lůžek. Sociální služby domova pro seniory a domova se zvláštním režimem jsou poskytovány ve dvou objektech - na ulici Máchova a Lužická.
Areál na ulici Máchova funguje jako domov důchodců. V budově se kromě pokojů klientů nachází administrativně-správní zázemí, prádelna a kuchyně společné pro oba areály. Areál se nachází v klidné části blízko centra města a obklopuje ho malý park.
Areál v ulici Lužická poskytuje sociální služby domova se zvláštním režimem. Součástí objektu není žádné technicko-hospodářské zázemí a provoz objektu je zcela závislý na zajištění dodávek stravy a prádelenského provozu z areálu na ulici Máchova. Tento areál se nachází v okrajové části města a patří k němu větší pozemek s parkem.
Kraj Vysočina postupně rekonstruuje a modernizuje jím zřizovaná zařízení tak, aby odpovídala současným trendům bydlení, potřebám seniorů a standardům poskytování sociálních služeb. Oba objekty Domova důchodců Humpolec, příspěvkové organizace, procházely v posledních letech pouze dílčími opravami a rekonstrukcemi, avšak v současné době narážejí na svoje stavební a koncepční limity. Řada pokojů je dnes tří a čtyřlůžkových, sociální zázemí je převážně společné a společenské místnosti jsou mimo hlavní komunikační trasy. V žádném z objektů není specializované prostory pro péči o lidi s Alzheimerovou chorobou. V případě areálu Máchova se také přidávají vysoké stropy, velikost místností a instalace, odpovídající původnímu účelu objektu, jako vzdělávacího zařízení. V případě Domova důchodců Humpolec je nezbytné rozhodnout o dalším směru rozvoje tohoto zařízení a případném způsobu financování rozsáhlé investice.
Z hlediska dalšího rozvoje zařízení bylo zvažováno celkem 6 variant způsobů realizace. Jak varianty rekonstrukcí obou lokalit, významná modernizace jen jednoho areálu či novostavba. Jako nejvhodnější řešení se jeví pavilónová rekonstrukce areálu Lužická, která jako jediná naplnila všechna kritéria realizace projektu:
• zachování stávající kapacity Domova důchodců Humpolec, příspěvkové organizace;
• zvýšení kvality poskytovaných služeb;
• nenarušení provozu a péče o klienty v průběhu výstavby a rekonstrukce;
• efektivní ekonomika.
Tato varianta spočívá v přístavbě nového pavilonu na pozemku Lužická. Nový pavilon bude obsahovat veškeré potřebné zázemí pro plnou kapacitu domova pro seniory. Do této nové části budou přemístěni klienti z objektu na ulici Lužická a dojde ke kompletní přestavbě stávající budovy. Do té se pak nastěhují i klienti z budovy v lokalitě Máchova.
Cílovým stavem je tedy jeden komplex v lokalitě Lužická, který bude splňovat veškeré nároky kladené na moderní zařízení péče o seniory a osoby s Alzheimerovou chorobou a jinými typy získané demence. Celková kapacita zůstane zachována a objekt Máchova bude moci být uvolněn pro potřeby dalších sociálních služeb, o které je ve spádové oblasti Humpolce zájem. Zároveň bude možné do budoucna optimalizovat provozní náklady díky poskytování sociálních služeb domova pro seniory a domova se zvláštním režimem v jedné lokalitě.

S ohledem na stále menší možnost získání finančních prostředků ze státního rozpočtu a rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí na spolufinancování investičních akcí, je v tomto případě zvažována možnost využití soukromých a veřejných finančních prostředků, při realizaci komplexní rekonstrukce Domova důchodců Humpolec.
Návrh řešení Pro posouzení nejvhodnějšího způsobu provedení výše popsaného investičního záměru byl vypracován Koncesní projekt Domov seniorů Humpolec , materiály ZK-04-2014-79,
př. 1 až 3. Projekt srovnává ekonomické dopady realizace investičního záměru z finančních prostředků Kraje Vysočina (výstavba na základě výběru dodavatelem prostřednictvím veřejné zakázky a zajištění provozu zařízení příspěvkovou organizací), oproti formě spolupráce soukromého partnera s veřejným zadavatelem - Krajem Vysočina.
Výsledky finančního modelu v Koncesním projektu jednoznačně demonstrují významné úspory v případě realizace záměru a provozu zařízení soukromým partnerem po dobu 25 let. Soukromý partner, vybraný na základě zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, v platném znění, by na vlastní účet realizoval komplexní výstavbu a rekonstrukci objektu do vlastnictví Kraje Vysočina, a současně by převzal provoz celého zařízení. Kraj Vysočina by vybranému provozovateli hradil měsíčně tzv. poplatek za dostupnost , jehož výše by byla předmětem soutěže v rámci koncesního řízení podle zákona. Poplatek za dostupnost hrazený Krajem Vysočina vybranému partnerovi kompenzuje původní investici a náklady spojené s provozem zařízení a poskytování sociálních služeb v předepsané kvalitě a rozsahu. Dotčené nemovitosti budou po celou dobu trvání projektu ve vlastnictví Kraje Vysočina. Vzhledem k významné míře kontroly a monitoringu činnosti soukromého partnera, spojených s realizací koncesního projektu, lze od projektu očekávat mimo jiné i přenos know-how soukromého sektoru.
Na základě předkládaného Koncesního projektu, by celkové výdaje Kraje Vysočina spojené s realizací projektu prostřednictvím vybraného partnera měly být významně nižší, než v případě realizace prostřednictvím vlastních finančních prostředků kraje.
Podle ust. § 21 a § 22 zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, v platném znění, musí zadavatel (Kraj Vysočina) před zahájením vlastního koncesního řízení na výběr dodavatele, zajistit vypracování koncesního projektu, a jeho schválení zastupitelstvem kraje.
Zastupitelstvu kraje se proto navrhuje schválit koncesní projekt s názvem Domov seniorů Humpolec dle materiálů ZK-04-2014-79, př. 1 až 3, a uložit odboru sociálních věcí přípravu a realizaci koncesního řízení.
Předmětný Koncesní projekt Domov seniorů Humpolec a jeho hlavní závěry byly prezentovány členům Zastupitelstva Kraje Vysočina na semináři pořádaném dne 4. 2. 2014 a členům Finančního výboru Zastupitelstva Kraje Vysočina dne 20. 5. 2014. Materiál byl rovněž projednán v Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady Kraje Vysočina dne 6. 3. 2014.
Součástí předkládaného materiálu je i zkrácená verze koncesního projektu, kde jsou uvedeny nejdůležitější informace a závěry studie proveditelnosti (ZK-04-2014-79, př. 4).
StanoviskaRada Kraje Vysočina č. 19/2014 ze dne 3. 6. 2014
Usnesení 1031/19/2014/RK
Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje:
• schválit Koncesní projekt s názvem Domov seniorů Humpolec dle materiálů
ZK-04-2014-79, př. 1, ZK-04-2014-79, př. 2, ZK-04-2014-79, př. 3;
• uložit odboru sociálních věcí přípravu a realizaci koncesního řízení.


Finanční výbor Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 5/2014 ze dne 20. 5. 2014
Usnesení 031/05/2014/FV
Finanční výbor Zastupitelstva Kraje Vysočina bere na vědomí způsob řešení pilotního projektu Domova důchodců Humpolec.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
koncesní projekt s názvem Domov seniorů Humpolec dle materiálů ZK-04-2014-79, př. 1, ZK-04-2014-79, př. 2, ZK-04-2014-79, př. 3;
ukládá
odboru sociálních věcí přípravu a realizaci koncesního řízení.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 6. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz