ZK-04-2014-13.doc ZK-04-2014-13pr01.doc ZK-04-2014-13pr02.pdf ZK-04-2014-13pr03.pdf ZK-04-2014-13pr04.pdf ZK-04-2014-13pr05.pdf ZK-04-2014-13pr06.pdf ZK-04-2014-13pr07.pdf | |
Číslo materiálu | 13 |
Číslo jednací | ZK-04-2014-13 |
Název | Vyjádření podpory výstavbě 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany |
Zpracoval | Z. Kadlec, K. Kotrba |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Jaderná elektrárna Dukovany byla dokončována a spouštěna do provozu postupně v letech 1985 až 1987. Původně byla její plánovaná životnost 30 let. Elektrárna však splňuje všechny předpoklady pro bezpečný a spolehlivý provoz po dobu 40 let, přičemž lze v závislosti na technickém a ekonomickém vývoji, jakož i v závislosti na politických rozhodnutích, očekávat i další prodlužování životnosti až na cca 60 let. Přesto se přibližuje termín, po jehož uplynutí již nebude další provoz stávajících jaderných bloků možný. Je třeba včas zajistit obnovu a případně i další kapacitní rozvoj Jaderné elektrárny Dukovany. Dne 14. 11. 2013 proběhlo 7. zasedání Poradní expertní skupiny pro řešení otázek spojených s výstavbou nového jaderného energetického bloku v lokalitě Dukovany (dále jen PES ). V rámci tohoto jednání byla formulována a projevena většinová shoda účastníků jednání - členů PES - na názoru, že odkládáním definitivního rozhodnutí o dostavbě temelínské elektrárny se paradoxně otevírá prostor pro uspíšení příprav projektu výstavby 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany (projekt EDU 5 ) a k jeho realizaci před projektem na dostavbu temelínské jaderné elektrárny. K takovému řešení existuje podle stanoviska PES celá řada závažných, silných důvodů, a to zejména těch, které jsou uvedeny v materiálu ZK-04-2014-13, př. 1 (výstupy z jednání PES zahrnovaly prvních šest z celkového počtu sedmi důvodů uvedených v dokumentu). Dalšími důvody pak bezesporu jsou změna podmínek na trhu s elektřinou i na trzích obecně a změna politického klimatu. Vzhledem k tomu, že se jednalo o zásadní výstupy z jednání PES, jevilo a i nadále se jeví jako vhodné a žádoucí projednat tyto v orgánech Kraje Vysočina. Rada Kraje Vysočina projednala návrh materiálu předloženého ředitelem krajského úřadu (viz usnesení č. 0357/07/2014/RK), vzala na vědomí záměr vyjádření podpory výstavbě 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany dle předloženého materiálu a uložila řediteli krajského úřadu získat stanoviska dotčených subjektů. Dne 23. 5. 2014 vystoupil k dané problematice hejtman Kraje Vysočina na semináři v Senátu Parlamentu ČR (viz prezentace - materiál ZK-04-2014-13, př. 7). |
Návrh řešení | Předkladatel navrhuje Zastupitelstvu Kraje Vysočina: - podpořit a požadovat uspíšení příprav projektu výstavby 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany (projekt EDU 5 ) a vyvolat odbornou diskuzi s cílem nalézt optimální termíny uskutečnění tohoto projektu (případně i s jeho upřednostněním před projektem na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín), - uložit hejtmanovi kraje projednat tuto problematiku dle možností s předsedou vlády, ministrem průmyslu a obchodu, představiteli ČEZ, a.s. a dalšími osobami dle uvážení hejtmana, a to s využitím argumentů uvedených v materiálu ZK-04-2014-13, př. 1. Dle § 1 odst. 4 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Dle § 35 odst. 2 písm. d) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, patří do kompetence zastupitelstva kraje koordinace rozvoje územního obvodu kraje. |
Stanoviska | Odbor regionálního rozvoje - Politická podpora směřovaná k rozšíření a prodloužení životnosti EDU je jednou z klíčových aktivit Strategie Kraje Vysočina 2020, kterou schválilo Zastupitelstvo Kraje Vysočina na svém zasedání dne 18. 12. 2012. Rovněž vyváření podmínek pro rozvoj jaderné energetiky v kraji je jednou z přednostních aktivit platného Programu rozvoje Kraje Vysočina. Přínosy existence Jaderné elektrárny Dukovany jsou nezpochybnitelné - z mnoha jmenujme alespoň vliv na zaměstnanost v jihovýchodní části kraje, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem pracovních příležitostí, dále na vzdělanostní strukturu, kdy v souvislosti s činností elektrárny existuje v daném regionu významný lidský kapitál v oborech souvisejících s energetikou a hospodářský vliv na region jako je např. vliv na vyšší kupní sílu a životní úroveň i přímá finanční pomoc EDU jako donátora pro celý mikroregion. Odbor sekretariátu hejtmana - v souladu s textem Memoranda o vzájemné spolupráci při provozu a dalším rozvoji Jaderné elektrárny Dukovany , které bylo podepsáno 2. 8. 2013 mezi ČEZ a.s, Krajem Vysočina a Jihomoravským krajem odbor sekretariátu hejtmana vyjadřuje plnou podporu: * programu LTO (long term operation) jehož cílem je prodloužení životnosti stávajících bloků pří zachování vysokého bezpečnostního standardu * výstavbě 5. bloku EDU za účelem plynulé návaznosti výroby na stávající provozované bloky * výstavbě 5. bloku EDU z důvodu zachování dvou silných zdrojů energie a dosažení tak strategicky výhodnějšího územního rozmístění těchto zdrojů energie z hlediska energetické bezpečnosti, obranyschopnosti a ochrany kritické infrastruktury České republiky. ČEZ, a.s. - materiál ZK-04-2014-13, př. 2 Jihomoravský kraj - materiál ZK-04-2014-13, př. 3 Občanská bezpečnostní komise při Jaderné elektrárně Dukovany - materiál ZK-04-2014-13, př. 4 Energoregion 2020 - materiál ZK-04-2014-13, př. 5 Sdružení Energetické Třebíčsko - materiál ZK-04-2014-13, př. 6 Rada kraje doporučila níže uvedený postup dne 27. 5. 2014 usnesením č. 1007/18/2014/RK. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje podporuje a požaduje uspíšení příprav projektu výstavby 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany (projekt EDU 5 ) a vyvolání odborné diskuze s cílem nalézt optimální termíny uskutečnění tohoto projektu (případně i s jeho upřednostněním před projektem na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín); ukládá hejtmanovi kraje projednat tuto problematiku dle možností s předsedou vlády, ministrem průmyslu a obchodu, představiteli ČEZ, a.s. a dalšími osobami dle uvážení hejtmana, a to s využitím argumentů uvedených v materiálu ZK-04-2014-13, př. 1. |
Odpovědnost | hejtman |
Termín | 31. 12. 2015 |