ZK-07-2011-22.doc | |
Číslo materiálu | 22 |
Číslo jednací | ZK-07-2011-22 |
Název | Stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2012 |
Zpracoval | P. Bartoš |
Předkládá | L. Joukl |
Počet příloh | |
Popis problému | Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území Kraje Vysočina, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje. Základními právními normami, které upravují oblast dopravní obslužnosti veřejnou linkovou osobní dopravou je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast veřejné drážní osobní dopravy je zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek (dále jen drážní zákon). Dále počínaje dnem 3. prosince 2009 vstoupilo v účinnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (dále jen Nařízení) a dnem 1. července 2010 nabyl účinnosti zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen zákon o veřejných službách). Nástrojem je Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen Smlouva), jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Smlouva je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2011 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové osobní dopravě (dále jen VLOD) 22 dopravců a ve veřejné drážní osobní dopravě (dále jen VDOD) 2 dopravci. Smlouvu sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu (kompenzace) vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem. Všechny smlouvy jsou uzavřeny do roku 2019 a smluvní rozsah dopravy je pro každý rok stanovený dodatkem této smlouvy. Rozhodnutím zastupitelstva kraje byl pro rok 2011 stanoven rozsah ZDO vyjádřený finančními prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům v celkové výši 538 169 000 Kč. Podle výše uvedených ukazatelů budou v roce 2011 finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány. Výše uvedené částky byly použity jako základ pro návrh rozsahu ZDO na rok 2012. Veřejná linková osobní doprava. Odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen ODSH) navrhuje pro rok 2012 rozsah ZDO ve VLOD v celkovém objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelných ztrát dopravcům ve výši 265 929 000 Kč, objem kilometrů ve výši 15,7 mil. km. Smlouvy jsou se všemi dopravci v ZDO uzavřeny do roku 2019. Na příslušný rok jsou uzavírány dodatky se specifikací rozsahu na tento rok. Veřejná drážní osobní doprava. Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní osobní dopravou se ukázal v roce 2011 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. V březnu roku 2011 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů), zástupců Krajského centra ČD pro kraj Vysočina, zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s., zástupce Správy železniční dopravní cesty s.o. (dále jen SŽDC) jako zpracovatele jízdního řádu a zástupce Kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly se zástupci obcí projednány požadavky na změny jízdních řádů 2010/2011. Situace v drážní dopravě je složitější než v autobusové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a zpracovává provozovatel dráhy, tj. SŽDC a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava, kde konečným zpracovatelem jízdního řádu je provozovatel dráhy - SŽDC. Dne 2. srpna 2011 proběhlo projednání konečného návrhu jízdních řádů na území Kraje Vysočina. Následně došlo ze strany Ministerstva dopravy ČR k předložení návrhu redukce rychlíků na území České republiky, což narušilo předchozí závěry projednávání jízdních řádů od měsíce března 2011, kterých se zúčastnili zástupci samospráv, SŽDC, Kraje Vysočina a zástupce Českých drah a. s. Návrh jízdních řádů byl konstruován tak, aby regionální doprava navazovala a plnohodnotně se doplňovala s dopravou objednávanou Ministerstvem dopravy ČR. Z výše uvedeného vyplývá, že návrh Ministerstva dopravy ČR velmi zkomplikoval tvorbu jízdního řádu. V současné době jsou Smlouvy s dopravci ve VDOD uzavřeny do roku 2019 s možností prodloužení o dalších 5 let. Financování VDOD v letech 2010 až 2019 probíhalo a bude probíhat dvousložkově, a to z rozpočtu kraje a účelovou dotací na základě Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou uzavřeného mezi Českou republikou a jednotlivými kraji za účasti Asociace krajů České republiky (projednáno zastupitelstvem kraje - usnesení č. 0474/06/2009/ZK). Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje pro rok 2012 ve smyslu uzavřených Smluv navýšení dotační jednice o míru inflace vyjádřenou přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen vyjadřující procentní změnu průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců, což měsíci říjnu činí 1,9 %. Objem finančních prostředků na úhradu prokazatelných ztrát dopravcům ve výši 267 850 000 Kč, hrazených z rozpočtu Kraje Vysočina, a objem vlakokilometrů na 4,2 mil. vlkm. |
Návrh řešení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti území Kraje Vysočina pro rok 2012 ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 265 929 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 15,7 mil. počtu ujetých km, ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 267 850 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti hrazených z rozpočtu Kraje Vysočina a maximálně do 4,2 mil. počtu ujetých vlakokilometrů. |
Stanoviska | Rada kraje usnesením 1889/38/2011/RK ze dne 22. 11. 2011 doporučila zastupitelstvu kraje: stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti území Kraje Vysočina pro rok 2012 - ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 265 929 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 15,7 mil. počtu ujetých km; - ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 267 850 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti hrazených z rozpočtu Kraje Vysočina a maximálně do 4,2 mil. počtu ujetých vlakokilometrů. Ekonomický odbor: Výdaje na financování základní dopravní obslužnosti území Kraje Vysočina pro rok 2012 jsou zahrnuty do návrhu rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012, na kapitole Doprava v plném rozsahu. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje stanovuje rozsah základní dopravní obslužnosti území Kraje Vysočina pro rok 2012: * ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 265 929 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 15,7 mil. počtu ujetých km; * ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 267 850 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti hrazených z rozpočtu Kraje Vysočina a maximálně do 4,2 mil. počtu ujetých vlakokilometrů. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství |
Termín | 31. 12. 2012 |