ZK-07-2011-17.doc ZK-07-2011-17pr01.xls ZK-07-2011-17pr02.xls ZK-07-2011-17pr03.xls | |
Číslo materiálu | 17 |
Číslo jednací | ZK-07-2011-17 |
Název | Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012 |
Zpracoval | 7 Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012 pro: jednání zastupitelstva kraje č. 7/2011 dne 13. 12. 2011 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, J. Jaroš |
Předkládá | V. Novotný |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá k projednání konečnou verzi návrhu Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2012. Návrh rozpočtu je předkládán ve formě: - Příloha 1 - Rozpočet kraje 2012 (materiál ZK-07-2011-17, př. 1); - Příloha 2 - Rozpočet kraje 2012 - včetně komentáře (materiál ZK-07-2011-17, př. 2); - Příloha 3 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2012 (materiál ZK-07-2011-17, př. 3). |
Návrh řešení | Předkládaný návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012 respektuje následující zásady: 1) Výpočet daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů činí 8,92 % (DPH 8,29 %) na sdílených daních. Stanovené procento pro Kraj Vysočina činí 7,338590. Jednotlivé daně byly upraveny na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2012 a jejich celkový objem je ve výši 100 % oproti schválenému rozpočtu na rok 2011. 2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2012 je 7 324 875 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 88 500 tis. Kč ( z toho činí 70 000 tis. Kč úvěr od EIB) a ve výši 712 789 tis. Kč na financování evropských projektů (z toho činí 180 000 tis. Kč úvěr od EIB). Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2012 tak činí 8 126 164 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 126 164 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 24 400 tis. Kč určených na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky. 3) Souhrnný dotační vztah Kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2012 ve výši 65 975 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2012. Oproti roku 2011 byl objem souhrnného dotačního vztahu ponížen o 3 %, tj. o 2 388 tis. Kč. 4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 686 780 tis. Kč. 5) Účelová investiční dotace z MPSV z programového financování na akci Domov důchodců Ždírec - přístavba je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta ve výši 37 103 tis. Kč. 6) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina. 7) Pro rok 2012 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím a České správě sociálního zabezpečení v celkové výši 53 395 tis. Kč. 8) Je navrhováno zachovat položky Nespecifikovaná rezerva, Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které jsou převážně určeny na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje. V odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku. Z položky Nespecifikovaná rezerva, která byla oproti roku 2011 povýšena na 210 000 tis. Kč, je možno dále financovat zejména potřeby IZS, zajištění personální stabilizace nemocnic, vzdělávání pracovníků, krytí případných nákladů spojených s rekonstrukcemi a opravami ve zdravotnických zařízení, řešení havarijních stavů, obnovou a doplněním přístrojového vybavení, krytí nákladů na provoz nových stanovišť ZZS, dokončení PUIP, emergency v nemocnicích zřizovaných Krajem Vysočina. V této rezervě jsou také zahrnuty finanční prostředky určené k zabezpečení krizových opatření dle ustanovení § 25 zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, v platném znění. 9) Rozpočet kraje 2012 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2012 (část D Rozpočtu kraje 2012) a Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje (část E Rozpočtu kraje 2012). 10) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a je zahrnuto v rozpočtu kraje na rok 2012 na kapitole Evropské projekty. Přehled předpokládaných finančních potřeb v roce 2012, nutných k financování a kofinancování individuálních projektů, je obsahem přílohy EU1. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak převodem z Fondu strategických rezerv, použitím cizích zdrojů (úvěr od EIB, kontokorentní úvěr), případně zapojením zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2011 do rozpočtu roku 2012. 11) Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2012 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny. |
Stanoviska | Rozpočtová komise rady kraje projednala návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012 na svém jednání dne 25. 11. 2011 a doporučila radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje schválit Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2012. Finanční výbor zastupitelstva kraje projednal návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2012 na svém jednání dne 29. 11. 2011 a doporučil zastupitelstvu kraje schválit Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2012. Rada kraje na svém zasedání dne 29. 11. 2011 přijala usnesení č. 1938/39/2011/RK, ve kterém doporučila zastupitelstvu kraje schválit Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2012. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje * Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2012 v celkové výši a členění dle materiálu ZK-07-2011-17, př. 1 - Rozpočet kraje 2012; * závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2012 materiálu ZK-07-2011-17, př. 1 (Rozpočet kraje 2012, část D); * zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů ve výši bankovních výpisů k 31. 12. 2011 do rozpočtu kraje na rok 2012, kapitoly Evropské projekty; rozhoduje poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje materiálu ZK-07-2011-17, př. 1 (Rozpočet kraje 2012, část E); svěřuje radě kraje provádění: * všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití; * rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny; * všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází: a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice; b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o: - příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu nebo objemu sníženém o dopad vyplývající ze zákona o dani z přidané hodnoty upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj; c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu; d) ke změně rozpočtu kraje, kdy - dočasný nedostatek finančních zdrojů ke krytí provozních potřeb u příspěvkové organizace je nutné řešit poskytnutím návratné finanční výpomoci z rozpočtu kraje podle § 34 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů; - příspěvková organizace vrátí návratnou finanční výpomoc poskytnutou z rozpočtu kraje na účet svého zřizovatele; * úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem; * všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech. Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje. |
Odpovědnost | ekonomický odbor |
Termín | 13. 12. 2011 |