ZK-05-2011-04.doc ZK-05-2011-04pr01.doc | |
Číslo materiálu | 04 |
Číslo jednací | ZK-05-2011-04 |
Název | Návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Zastupitelstvo kraje |
Zpracoval | I. Šteklová |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Krajské ředitelství police kraje Vysočina určilo priority pro výkon policejních činností na rok 2011. Základním faktorem pro určení priorit jsou kromě demografických ukazatelů zejména faktory kriminogenní a bezpečnostní situace v regionu. Nespornou součástí faktického bezpečnostního stavu regionu je dopravně bezpečnostní situace, jejímž rozborem byl určen směr výkonu policejních činností na úseku dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. Hlavní prioritou s krajskou působností bude pro dopravní policii kontrola dodržování právních předpisů v nákladní a osobní dopravě podle evropských dohod, nařízení a směrnic, s cílem eliminovat protiprávní jednání účastníků silničního provozu, kteří ohrožují bezpečnost a plynulost silničního provozu. Fakticky se jedná o zaměření činnosti na kontrolu nákladní dopravy, tzn. navýšení počtu kontrol, specializaci policejních činností a maximalizaci výstupů z kontrol nákladní dopravy. Důvodem k tomu, proč právě nákladní doprava je zvýšení počtu projíždějící tranzitní nákladní dopravy. Silniční síť v kraji Vysočina je svojí rozlohou a umístěním v ČR předurčena k tranzitní dopravě, čemuž výrazně nahrává skutečnost, že územím kraje probíhají významné komunikace mezinárodního významu, které jsou využívány všemi dopravci. V první řadě se jedná o dálnici D1, dále o silnice I. třídy č. 38, 34 a významné komunikace nižších řádů, jako např. sil. č. II/602 apod. - zpravidla se jedná o komunikace, které kopírují dálnici D1. V posledních letech došlo v rámci celého teritoria kraje Vysočina k výraznému navýšení počtu projíždějících nákladních vozidel a to zejména na silnicích I. a II. tříd. Jednou z příčin tohoto navýšení může být snaha některých dopravců vyhnout se nově zavedeným povinnostem vyplývajících ze zavedení časového zpoplatnění na D1 a povinného užití zimní výbavy. Zde je nutné zdůraznit, že tento trend chápe Policie ČR negativně. Odklonem tranzitní nákladní dopravy z D1 dochází k nadměrnému zatížení komunikací nižšího řádu, což má negativní dopad na celkovou dopravní situaci v regionu - větší hustota provozu a s tím související vyšší nehodovost, počet dopravních přestupků a větší opotřebení pozemních komunikací. Nehodovost V roce 2010 došlo na území kraje Vysočina k celkem 2363 dopravním nehodám, při nichž bylo usmrceno 52 osob. Oproti roku 2009 se jedná o 51 % nárůst počtu nehod a 49 % nárůst počtu usmrcených osob. Významným způsobem se na nehodovosti podíleli řidiči nákladní dopravy, kdy tito měli účast (resp. nějakým způsobem figurovali) u 1163 dopravních nehod. Při těchto dopravních nehodách bylo zjištěno, že řidiči a dopravci významným způsobem nedodržují platné právní normy - tzv. sociální předpisy (povinné přestávky, odpočinek apod.), technický stav vozidel, zajištění nákladu, doklady k převáženému nákladu, rychlost jízdy apod. Zavádění priority do policejní praxe v podmínkách KŘP kraje Vysočina Vytvoření speciální pracovní skupiny Vzhledem k velmi specializované problematice, která klade na policisty provádějící činnost na úseku kontroly silniční dopravy zvýšené nároky (zejména v oblasti znalostí právních předpisů), byla vytvořena speciální pracovní skupina. Tato skupina vznikla v únoru 2011 a její činnost a statut upravuje 22. Rozkaz ředitele Krajského ředitelství policie kraje Vysočina, kterým se zřizuje pracovní tým KAMION. Pracovní tým má 21 členů a tvoří jej 7 skupin (Dálniční oddělení Velký Beranov, Oddělení silničního dohledu krajského ředitelství a Dopravní inspektoráty Jihlava, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Pelhřimov). Hlavní pracovní zátěž týmu ponesou policisté z útvarů s krajskou působností, tzn. z Oddělení silničního dohledu a Dálničního oddělení, kdy každý z těchto útvarů má v týmu zařazeno 5 policistů. Policisté, kteří byly do pracovního týmu vybráni absolvovali resortní školení ve Vyšší policejní škole MV, dále školení organizované ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie, CSpSD (Centrum služeb pro silniční dopravu) a sdružením autodopravců ČR ČESMAD. Celková časová dotace na školení byla v řádech týdnů. Technické vybavení pracovní skupiny - nezbytné Pro výkon činností na úseku kontroly silniční dopravy je jedním z hlavních předpokladů vybavení jednotlivých skupin týmu základním technickým, hardwarovým a softwarovým zajištěním. V současné době je vybavenost týmu na cca 50 % nezbytného základu. Pro informaci - nezbytné základní vybavení je: a) Vyhodnocovací program - software pro vyhodnocování tachografických kotoučků. Z uživatelské praxe jednoznačně vyplývá, že pro potřeby Policie ČR je nejvhodnější software TaGra. Tento program je speciálně vyvinutý pro kontrolní pracovníky a pro používání při silničních kontrolách. Vlastní práce s programem TAGRA je jednoduchá - stačí načíst data z digitálního tachografu, nebo z karty řidiče (resp.naskenovat tachografový kotouček ) a program již sám vyhodnotí, nakolik řidič dodržel příslušné předpisy. Zaučený pracovník je schopen s programem TAGRA naskenovat a vyhodnotit v průměru osmdesát kotoučků za hodinu. b) Downloadkey Box TDT - umožňuje stažení dat z tachografu a prostřednictvím tachografu také z karet a jejich přenos, případně archivaci c) Notebook a multifunkční zařízení (scanner, kopírka, tiskárna) - umožňuje práci s vlastním vyhodnocovacím softwarem. Veškerá administrativa spojená s kontrolou, včetně uložení sankce se zpracuje na místě samotném. d) Dokumentační technika - digitální fotoaparát s SD kartou. Pro potřeby dokumentace zjištěných přestupků. e) Digitální hloubkoměr - zařízení na měření hloubky dezénu pneumatik f) Měřící zařízení na měření výšky a délky vozidel g) Šablony pro vyhodnocení tachografových kotoučků - ruční alternativa vyhodnocovacího software - užívá se při kontrole jednotlivých kotoučků. h) Digitální minikamery s SD kartou do vozidel - dokumentace přestupků proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu za jízdy. Předpokladem úplné výbavy je užívání pojízdných mobilních kanceláří - vozidla VW |
Návrh řešení | Odbor sekretariátu hejtmana navrhl radě kraje doporučit zastupitelstvu poskytnout dar Krajskému ředitelství policie Kraje Vysočina dle materiálu RK-28-2011-37, př. 1 ve výši 3 000 000 Kč. Finanční krytí tohoto daru je navrhováno z dosud nerozpočtovaných příjmů z titulu propadlých kaucí od dopravců. Z tohoto důvodu je nutné provést rozpočtové opatření na straně příjmů i výdajů rozpočtu kraje. |
Stanoviska | Rada kraje usnesením č. 1447/28/2011/RK doporučila zastupitelstvu kraje: - schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (§ 6172 Činnost regionální správy, položka 2324 Přijaté nekapitálové příspěvky a náhrady) při současném zvýšení výdajů (kapitola Zastupitelstvo kraje, § 5311 Bezpečnost a veřejný pořádek) rozpočtu kraje o částku 3 000 000 Kč na poskytnutí daru dle materiálu RK-28-2011-37, př. 1; - rozhodnout poskytnout dar Krajskému ředitelství policie Kraje Vysočina, IČO 72052147 dle materiálu RK-28-2011-37, př. 1 Ekonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření. Odbor informatiky: Dotace byla zaevidována v systému eDotace - ID dotace O00168.0001 |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (§ 6172 Činnost regionální správy, položka 2324 Přijaté nekapitálové příspěvky a náhrady) při současném zvýšení výdajů (kapitola Zastupitelstvo kraje, § 5311 Bezpečnost a veřejný pořádek) rozpočtu kraje o částku 3 000 000 Kč na poskytnutí daru dle materiálu ZK-05-2011-04, př. 1; rozhoduje poskytnout dar Krajskému ředitelství policie Kraje Vysočina, IČO 72052147 dle materiálu ZK-05-2011-04, př. 1. |
Odpovědnost | OSH, OE |
Termín | 20. 12. 2011 |