ZK-02-2011-04.doc ZK-02-2011-04pr01.doc | |
Číslo materiálu | 04 |
Číslo jednací | ZK-02-2011-04 |
Název | Protikorupční strategie kraje Vysočina |
Zpracoval | Z. Kadlec, K. Kotrba |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Z pohledu celospolečenského je korupce nepochybně vážným problémem, který je třeba řešit. Přesto pojem korupce není jednoznačně vymezen, jeho obsah není přesněji definován a není ani jednotně vnímán. Český právní řád přímo pojem korupce nezná. Korupční jednání lze podřadit pod skutkové podstaty několika trestných činů, které lze podřadit pod souhrnný název úplatkářství. Korupční jednání nemusí mít nutně charakter trestné činnosti, často může jít pouze o konflikt s obecně uznávanými morálními principy. Proto Krajský úřad kraje Vysočina připravil v souladu s požadavkem rady kraje a zejména hejtmana kraje MUDr. Jiřího Běhounka návrh Protikorupční strategie kraje Vysočina, který mimo jiné usiluje o upřesnění obsahu pojmu, o přesnější definici, co je za korupční jednání krajem Vysočina považováno, zejména však o vymezení cest a opatření k účinnému snižování korupčních rizik v podmínkách činnosti kraje a jím zřizovaných příspěvkových organizací.. Protikorupční strategie je dokumentem kraje strategické povahy. Část protikorupčních opatření je v rámci kraje i jím zřizovaných organizací již realizována, další konkrétní opatření budou s větším či menším časovým odstupem navazovat. Z bezprostředně navazujících opatření se jedná zejména o: a) zřízení protikorupční telefonní linky, b) instalace tzv. schránky důvěry , c) zřízení protikorupčního portálu, na kterém budou uvedeny veškeré podstatné informace. Další opatření budou realizovaná průběžně dle možností a potřeb kraje Vysočina a jím zřizovaných příspěvkových organizací, a to v souladu s oprávněnými zájmy jeho občanů i právnických osob. Jedním z takovýchto průběžně realizovaných opatření je i vzdělávání osob, na které se bude působnost Protikorupční strategie kraje Vysočina vztahovat - členů Zastupitelstva kraje Vysočina, zaměstnanců kraje, ředitelů příspěvkových organizací. U zaměstnanců kraje Vysočina se počítá se zařazením protikorupčního vzdělávání do vstupního vzdělávání. Pro ostatní skupiny je vhodné tento typ školení doporučit. Od Protikorupční strategie kraje Vysočina nelze očekávat okamžitý efekt v podobě odhalených korupčních jednání značného rozsahu. Protikorupční strategie popisuje základní zásady a pravidla a také možná a žádoucí systémová i individuální opatření vedoucí ke snížení korupčních rizik a zavazuje všechny orgány kraje Vysočina a jejich vnitřní organizační jednotky i všechny krajem zřizované příspěvkové organizace k jejich přiměřenému uplatňování. Znamená to mimo jiné, že Protikorupční strategie kraje Vysočina, bude-li schválena, bude muset být brána v úvahu při vydávání interních právních předpisů zmíněných subjektů, při rozhodováních organizačního charakteru, při systémovém nastavování výkonu různých agend těchto subjektů i při jejich každodenní běžné činnosti. Protikorupční strategie vymezuje základní směrování souvisejících aktivit. Implementace protikorupčních opatření bude postupná, přizpůsobená konkrétním podmínkám. Základním smyslem je, aby bylo při každém zásahu do systému řízení a při každém podstatném zásahu do činnosti organizace, jakož i při všech pravidelných plánovacích a hodnotících aktivitách, zvažováno a hodnoceno korupční riziko a zvažována možnost a vhodnost zavedení konkrétních opatření k jeho eliminaci nebo alespoň podstatnému snížení. Dalším smyslem Protikorupční strategie je informování zákazníků kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací i široké veřejnosti o poctivých záměrech kraje v zásadní míře přispět k vytváření prostředí nepříznivého vzniku a rozvoji korupce a o vůli i připravenosti důsledně řešit případně dokonané korupční jednání. Protikorupční strategie a její naplňování v každodenním životě by měly v dlouhodobějším horizontu přispívat ke zlepšení mínění veřejnosti o regionálních politicích, úřednících a dalších veřejných zaměstnancích podílejících se na výkonu správy území, na vytváření veřejných statků a na poskytování veřejných služeb. V neposlední řadě pak má Protikorupční strategie přispět k vytváření kultury organizace a má být poselstvím o žádoucím chování a jednání vůči všem zaměstnancům. |
Návrh řešení | Hejtman kraje Vysočina navrhuje Zastupitelstvu kraje Vysočina schválit Protikorupční strategii kraje Vysočina dle materiálu ZK-02-2011-04, př. 1. |
Stanoviska | Legislativní výbor Zastupitelstva kraje Vysočina projednal dne 14. 2. 2011 Protikorupční strategii kraje Vysočina a usnesením č. 02/02/2011/LV ji doporučil Zastupitelstvu kraje Vysočina ke schválení. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje Protikorupční strategii kraje Vysočina dle materiálu ZK-02-2011-04, př. 1. |
Odpovědnost | zastupitelstvo kraje |
Termín | 22. 3. 2011 |