ZK-04-2009-55.doc ZK-04-2009-55pr1.xls ZK-04-2009-55pr2.doc ZK-04-2009-55pr3.doc ZK-04-2009-55pr4.doc | |
Číslo materiálu | 55 |
Číslo jednací | ZK-04-2009-55 |
Název | Systémové řešení zřizovatelských kompetencí v oblasti uměleckého a zájmového vzdělávání |
Zpracoval | K. Ubr, M. Pech |
Předkládá | M. Kružíková |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál řeší naplňování dlouhodobého záměru kraje systémově řešit zřizovatelské funkce v oblasti vzdělávací činnosti základních uměleckých škol (dále jen ZUŠ ) a v oblasti školských služeb domů dětí a mládeže (dále jen DDM ). Na území kraje působí v současné době 25 ZUŠ, z nich 6 je zřízeno krajem, 18 městy a 1 jiným zřizovatelem (přehled je uveden v materiálu ZK-04-2009-55, př. 1). Na území kraje působí v současné době 20 DDM, z nich 7 je zřízeno krajem, 11 městy a 2 jiným zřizovatelem (přehled je uveden v materiálu ZK-04-2009-55, př. 1). Z uvedeného je zřejmé, že na území kraje z minulosti přetrvává nerovnoměrné rozložení zřizovatelských kompetencí. Tento nesystémový stav se projevuje především v: 1. nerovnoměrné podpoře zájmových a uměleckých činností z krajského rozpočtu v oblasti financování nákladů v jednotlivých městech; do měst, ve kterých zřizuje kraj DDM a ZUŠ, poskytuje kraj finanční prostředky na provoz, opravy a údržbu zařízení poskytujících zájmové a umělecké vzdělávání dětí a mládeže; ve většině měst a obcí však hradí tyto náklady města a obce s částečnou systémovou podporou kraje; např. na krytí části provozních výdajů 7 krajských DDM vynaložil kraj v roce 2008 částku 5,7 mil. Kč, zatímco na systémové dary cca 170 městům a obcím na zájmové a umělecké vzdělávání rozdělil v roce 2009 ušetřené prostředky ve výši 2,1 mil. Kč. 2. zajišťování služby, která má především lokální charakter, krajem; vzdělávací služby nabízené v ZUŠ a DDM mají místní či mikroregionální dosah (pouze cca 20% klientů nemá bydliště v obci, v níž má příslušná ZUŠ, DDM sídlo nebo detašované pracoviště). 3. problematice majetkových vztahů - většina ZUŠ a DDM zřizovaných krajem nesídlí v majetku kraje (často majetek obcí, případně privátní). 4. omezení možnosti komplexního řešení služeb pro děti a mládež na území měst - rozdílnost zřizovatelů, resp.vzdálenost kraje jako zřizovatele ztěžuje koordinaci služeb základních škol (zájmové kroužky, školní družiny, školní kluby), DDM, ZUŠ, NNO. Po zvážení funkcí, role a přirozené působnosti těchto organizací schválil kraj již v roce 2003 záměr v dohodě s obcemi převádět tyto vzdělávací činnosti a školské služby z kraje na města (např. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje Vysočina). Na podporu realizace záměru přijali zastupitelé kraje systémová finanční opatření (Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina č. 8/2009, materiál ZK-04-2009-55, př. 3), jejichž základním principem je veškerý majetek kraje ve správě organizací i ušetřené provozní prostředky poskytnout obcím na zajištění podmínek pro příslušné vzdělávací činnosti a školské služby pro děti a mládež. Podrobnější informace jsou uvedeny v materiálu ZK-04-2009-55, př. 4 (včetně příslušných ustanovení zákona). V souladu s pověřením rady kraje proběhla jednání radní pro školství Marie Kružíkové se zástupci měst, v nichž kraj zřizuje ZUŠ nebo DDM. Obsahem jednání byla nabídka kraje předat kompetence k zajištění vzdělávacích služeb ZUŠ a DDM. O jednáních s městy byly rovněž informovány příslušné příspěvkové organizace. |
Návrh řešení | OŠMS předkládá orgánům kraje k projednání záměr na převod vzdělávací činnosti ZUŠ a školské služby DDM těch organizací, která dosud zřizuje kraj, z kraje na města nejpozději ke dni 30. 6. 2010. Ze strany kraje se jedná o nabídku, kterou je možné uskutečnit pouze za předpokladu dohody s příslušnými městy. Dále je předložen k projednání harmonogram postupu (materiál ZK-04-2009-55, př. 2). Cílem realizace záměru je - posílit přímý vliv měst na chod a činnost uvedených organizací včetně vlivu na koordinaci s aktivitami jiných organizací ve městě (základní školy, sportovní kluby, NNO), - zajistit rovnoměrné rozložení systematické finanční podpory pro zájmové a umělecké vzdělávání v obcích z rozpočtu kraje; realizací záměru by došlo k posílení zdrojů z cca 2,1 mil. Kč na 7,8 mil. Kč; posílení zdrojů by znamenalo navýšení průměrné částky na žáka z cca 80 Kč na cca 180 Kč, - zajistit dostupnost systematické podpory i pro obce, které nezřizují DDM a ZUŠ, ale přesto zajišťují ve svých základních školách zájmové, případně umělecké vzdělávání; systémová podpora je poskytována obcím a městům ve výši stanovené na základě objektivního kritéria (počet žáků v základních školách), - posílit možnosti pro lepší využití nemovitostí sloužících na území měst k zajištění zájmového a uměleckého vzdělávání, - dokončit proces narovnávání rozdílů v rozložení zřizovatelských kompetencí k ZUŠ a DDM na území kraje. Návrh je v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje Vysočina 2008, který schválilo zastupitelstvo kraje v březnu 2008 (Úkol B.8, Opatření 3.: Pokračovat v dohodě s městy o převodu vzdělávací činnosti domů dětí a mládeže a základních uměleckých škol z kraje na města ). |
Stanoviska | Rada kraje usnesením č. 0851/19/2009/RK doporučuje zastupitelstvu kraje * schválit záměr převést po dohodě s příslušnými městy nejpozději ke dni 30. 6. 2010 vzdělávací činnost základních uměleckých škol zřizovaných krajem dle materiálu RK-19-2009-52, př. 1 z kraje na města za podmínek stanovených v Zásadách Zastupitelstva kraje Vysočina č. 08/2009 na podporu převodu vzdělávacích činností základních uměleckých škol a školských služeb středisek volného času z kraje na obce a zájmových a sportovních aktivit dětí a mládeže v prostorách škol a školských zařízení a na školních sportovištích; * schválit záměr převést po dohodě s příslušnými městy nejpozději ke dni 30. 6. 2010 školskou službu domů dětí a mládeže zřizovaných krajem dle materiálu RK-19-2009-52, př. 1 z kraje na města za podmínek stanovených v Zásadách Zastupitelstva kraje Vysočina č. 08/2009 na podporu převodu vzdělávacích činností základních uměleckých škol a školských služeb středisek volného času z kraje na obce a zájmových a sportovních aktivit dětí a mládeže v prostorách škol a školských zařízení a na školních sportovištích; * vzít na vědomí orientační harmonogram postupu dle materiálu RK-19-2009-52, př. 2. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje * záměr převést po dohodě s příslušnými městy nejpozději ke dni 30. 6. 2010 vzdělávací činnost základních uměleckých škol zřizovaných krajem dle materiálu ZK-04-2009-55, př. 1 z kraje na města za podmínek stanovených v Zásadách Zastupitelstva kraje Vysočina č. 08/2009 na podporu převodu vzdělávacích činností základních uměleckých škol a školských služeb středisek volného času z kraje na obce a zájmových a sportovních aktivit dětí a mládeže v prostorách škol a školských zařízení a na školních sportovištích; * záměr převést po dohodě s příslušnými městy nejpozději ke dni 30. 6. 2010 školskou službu domů dětí a mládeže zřizovaných krajem dle materiálu ZK-04-2009-55, př. 1 z kraje na města za podmínek stanovených v Zásadách Zastupitelstva kraje Vysočina č. 08/2009 na podporu převodu vzdělávacích činností základních uměleckých škol a školských služeb středisek volného času z kraje na obce a zájmových a sportovních aktivit dětí a mládeže v prostorách škol a školských zařízení a na školních sportovištích; bere na vědomí orientační harmonogram postupu dle materiálu ZK-04-2009-55, př. 2. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 31. 8. 2010 |