Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-07-2007-04

ZK-07-2007-04.doc  ZK-07-2007-04pr1.xls  ZK-07-2007-04pr2.xls  ZK-07-2007-04pr3.xls  ZK-07-2007-04pr4.doc
Číslo materiálu04
Číslo jednacíZK-07-2007-04
NázevNávrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008
Zpracoval4 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008 pro: jednání zastupitelstva kraje č. 7/2007 dne 18. 12. 2007 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, T. Vonka
Předkládá M. Houška
Počet příloh
Popis problémuKraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá zastupitelstvu kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2008.
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě:
- Příloha 1 - Návrh rozpočtu 2008 - číselné údaje včetně komentáře (materiál
ZK-07-2007-04, př. 1)
- Příloha 2 - Přílohy k návrhu rozpočtu 2008 včetně tabulkové části a grafů (materiál ZK-07-2007-04, př. 2)
- Příloha 3 - Předpokládané výdaje a příjmy zvláštních účtů projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie, které nejsou součástí návrhu rozpočtu (materiál ZK-07-2007-04, př. 3)
Součástí předkládaného materiálu je rovněž příloha 4 - Hlavní změny v návrhu rozpočtu 2008 oproti schválenému rozpočtu 2007 (materiál ZK-07-2007-04, př. 4)
V tomto podání (v části návrh usnesení) je i návrh řešení situací, kdy v roce 2008 budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU popřípadě jejich etapy a bude tedy nutné provádět převody finančních prostředků ze zvláštních účtů do Fondu strategických rezerv.
Návrh řešení Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008 respektuje následující zásady :

1) Rozpočet daňových příjmů vychází z predikce Ministerstva financí ČR pro rok 2008, která již zahrnuje dopady reformy veřejných financí, a platného znění zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů na sdílených daních činí 8,92% a stanovené procento pro kraj Vysočina je 7,338590.
2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2008 je 7 506 525 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 19 020 tis. Kč. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2008 tak činí 7 525 545 tis. Kč.
3) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 731 380 tis. Kč.
4) Souhrnný dotační vztah ze státního rozpočtu zaznamenává změnu. Návrh dotací v rámci souhrnného dotačního vztahu kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2008 ve výši 71 336 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2008. V souhrnném vztahu je obsažen pouze příspěvek na výkon státní správy. Od roku 2008 již nebude příspěvek na jednotky sboru dobrovolných hasičů součástí souhrnného dotačního vztahu, ale bude poskytován z kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo vnitra ve formě účelové dotace.


5) Výdajová část rozpočtu kraje činí 7 525 545 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 200 000 tis. Kč na kapitole Rezerva a rozvoj kraje (převod do Fondu strategických rezerv) a ve výši 12 200 tis. Kč na kapitole Doprava (splátka jistiny přijatého úvěru).
6) Pro rok 2008 jsou rozpočtovány v příjmech a ve výdajích rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého a movitého majetku nemocnicím ve výši 180 000 tis. Kč.

7) Je navrhováno zachovat systém Nespecifikované rezervy a položek Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které umožňují orgánům kraje řešit neznámé nebo nepředvídané potřeby kraje v průběhu roku i možný nesoulad mezi predikcí daňových příjmů a jejich skutečným výběrem.

8) V návrhu rozpočtu je zahrnut vztah kraje ke zřizovaným příspěvkovým organizacím formou závazných ukazatelů příspěvku na provoz, odvodu z investičního fondu, investiční dotace a ostatní neinvestiční dotace.
9) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím kraje Vysočina.
10) Návrh rozpočtu 2008 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace (část D Návrhu rozpočtu 2008) a seznam dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2008 (část E Návrhu rozpočtu 2008).


11) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a není zahrnuto v celkovém objemu příjmů a výdajů návrhu rozpočtu. Přehled předpokládaných finančních potřeb v roce 2008, nutných k financování individuálních projektů a na kofinancování grantových schémat vyhlašovaných krajem je obsažen v příloze 4 tohoto materiálu. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak převodem zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2007 do roku 2008 a dále zapojením zdrojů Fondu strategických rezerv formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2008.
12) V roce 2008 bude docházet k situacím, kdy budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny.
StanoviskaFinanční výbor zastupitelstva kraje na svých zasedáních dne 24. 9. 2007 a dne 24. 10. 2007 a rovněž rozpočtová komise rady kraje na svém jednání dne 13. 10. 2006 vzaly na vědomí přípravu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008. Návrh rozpočtu byl předmětem jednání rady kraje č. 31 dne 30. 10. 2007, která vzala na vědomí předložený návrh rozpočtu, a rovněž se projednával na semináři zastupitelů dne 6. 11. 2007.
Finanční výbor zastupitelstva kraje na svém zasedání dne 21. 11. 2007 doporučil návrh rozpočtu na rok 2008 ke schválení. Rozpočtová komise projednala návrh rozpočtu na rok 2008 na svém jednání dne 23. 11. 2007 (stanovisko bude oznámeno na jednání rady kraje). Rada kraje na svém jednání dne 27. 11. 2007 přijala usnesení č. 1620/34/2007/RK, ve kterém doporučila zastupitelstvu kraje schválit návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* rozpočet kraje Vysočina na rok 2008 v celkové výši a členění dle materiálu
ZK-07-2007-04, př. 1 - Rozpočet kraje 2008;
* závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace materiálu
ZK-07-2007-04, př. 1 (Rozpočet kraje 2008, část D);
rozhoduje
poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2008 materiálu
ZK-07-2007-04, př. 1 (Rozpočet kraje 2008, část E);
svěřuje
radě kraje provádění:
* všech rozpočtových opatření týkajících se přijetí účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití;
* rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny;
* všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 mil. Kč v jednotlivých případech;
* všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází:
a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice nebo na úhradu ztráty z minulých let;
b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o:
- příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu
a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj;
c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu;
* úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem.
Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje;
bere na vědomí
přehled předpokládaného financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie dle materiálu ZK-07-2007-04, př. 3 s tím, že zajištění zdrojů k financování evropských projektů bude v roce 2008 probíhat formou rozpočtových opatření.
Odpovědnost rada kraje
Termín 18. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz