ZK-03-2007-53.doc ZK-03-2007-53pr1.doc ZK-03-2007-53pr2.doc | |
Číslo materiálu | 53 |
Číslo jednací | ZK-03-2007-53 |
Název | Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic |
Zpracoval | A. Řehořová, J. Bína, H. Kolouchová |
Předkládá | J. Vondráček |
Počet příloh | |
Popis problému | Na jednání Zastupitelstva kraje Vysočina dne 29. 11. 2005 byl schválen návrh Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím (dále jen NNO) působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic. Pro potřeby projednání je připojen materiál ZK-03-2007-53, př. 1, který obsahuje stávající znění Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím (dále jen NNO) působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic. Tyto Zásady byly schváleny s ohledem na možnosti čerpat finanční prostředky NNO, které byly úspěšnými žadateli s předkládanými projekty do opatření 3.1 SROP Infrastruktura na rozvoj lidských zdrojů v regionech. V té době byl tento operační program aktivní a nedal se přesně určit počet potencionálních zájemců o podporu na základě schválených Zásad. Dalo se očekávat, že do dalších vyhlášených výzev pro předkládání projektů se budou o podporu ucházet i další NNO. |
Návrh řešení | V souladu se Zásadami odbor sociálních věcí a zdravotnictví provedl formální i věcné posouzení pouze jedné žádosti předložené v roce 2005 Oblastní charitou Třebíč. Schválené Zásady byly časově omezeny na roky 2005 a 2006 s tím, že žádosti budou přijímány do 30. 9. 2006. Do tohoto data obdržel odbor sociálních věcí a zdravotnictví žádosti dalších NNO, které splňují stanovené podmínky. S ohledem na náročné řízení ohledně vydání Rozhodnutí o registraci akce a podmínek k tomuto Rozhodnutí nebylo možné žádosti předložit k projednání v roce 2006. Také další okolnosti realizace akce, např. výše dotace obce, se mění i v průběhu roku 2007. Konkrétně se jedná o žádosti občanského sdružení VOR Jihlava a jeho investičního projektu "Otevřený svět - Centrum denních služeb", který slouží k podpoře zdravotně a sociálně znevýhodněných občanů - lidí trpících duševní poruchou. Dalším žadatelem je občanské sdružení Benediktus Chotěboř s projektem "Integrační a komunitní centrum pro sociálně znevýhodněné občany mikroregionu Podoubraví". Tato organizace v souladu se schválenými Zásadami požádala o dotaci ve výši 81 tis. Kč, tedy ve výši dotace, kterou pro realizaci tohoto projektu schválilo Město Chotěboř, protože výše dotace kraje je vázána na výši dotace obce. S ohledem na významné vícenáklady projektu vyplývající z nově zjištěné nutnosti výměny krovů a stropů obec zvyšuje svou dotaci na částku 200 tis. Kč. Žádost organizace tedy byla doplněna o tuto informaci. Při akceptaci této změny jsou splněny podmínky pro poskytnutí dotace v plné výši 200 tis. Kč. Oba tito žadatelé jsou podporováni v dotačním řízení kraje na zajištění provozu sociálních služeb z vlastních prostředků kraje a tím splňují další podmínku stanovenou pro poskytnutí dotace. Třetím žadatelem, který se na kraj obrátil se žádostí o dotaci, bylo občanské sdružení Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Vysočina. Jedná se o projekt "Integrační centrum pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace". Této organizaci však nelze podle stávajícího znění zásad dotaci poskytnout, protože nesplňuje podmínku, že obdržela v roce 2005 dotaci na část provozních nákladů od kraje Vysočina. Cílem této podmínky bylo předejít většímu množství požadavků od investorů, kteří ve stávající síti sociálních služeb v kraji nepůsobí, ale vzhledem k omezené možnosti čerpání z uvedeného opatření SROP je APLA jediným investorem, kterého tato podmínka vylučuje, ačkoliv všechny ostatní podmínky splňuje. S ohledem na to, aby bylo umožněno čerpání finančních prostředků i výše uvedeným žadatelům o dotaci dle výše citovaných Zásad, vypracoval odbor sociálních věcí a zdravotnictví návrh změny Zásad, který spočívá v prodloužení možnosti podat žádosti o dotaci na realizaci investičních projektů. Přesto, že v Opatření 3.1 SROP Infrastruktura na rozvoj lidských zdrojů v regionech byly výzvy ukončeny, s ohledem na náročnost administrativního projednávání podpořených projektů navrhujeme časovou možnost pro předkládání žádostí prodloužit, a to do 30. 9. 2008. Dále navrhujeme, aby do Zásad byla vložena možnost projednat výjimku z podmínky, že nezisková organizace obdržela v roce 2005 dotaci na část provozních nákladů od kraje Vysočina, v případě, že jde o zavádění nové dosud neposkytované služby. Kromě toho navrhujeme procesně technickou úpravu znění vzorové smlouvy ve vztahu k podání vyúčtování použití dotace kraje. Vzhledem k tomu, že dotace kraje nemusí být schválena a použita před ukončením projektu anebo je naopak dotace kraje použita, ale projekt bude ukončen až později, navrhujeme vznik povinnosti podat vyúčtování vázat na skutečnost použití dotace a nikoliv na skutečnost ukončení projektu jako dosud. Byly by tak zachovány rovné podmínky a možnosti pro ostatní NNO, neboť skutečně jedinou organizací, která měla možnost na základě schválených Zásad dosud čerpat, byla Oblastní charita Třebíč. Jedná se o jedinou možnost, kdy mohou tito žadatelé, NNO poskytující sociální služby, čerpat finanční prostředky z rozpočtu kraje do investiční oblasti. Ostatní prostředky získané ať už v dotačním řízení MPSV či z prostředků kraje na provoz těchto poskytovatelů sociálních služeb, není možné použít na pokrytí nákladů spojených s investicemi. Pro větší přehlednost jsou výše popsané změny realizovány formou zrušení stávajících Zásad a vydání Zásad nových se zapracovanými (vystínovanými) změnami - viz materiál ZK-03-2007-53, př. 2. Ustanovení o zrušení stávajících Zásad je v souladu s platnou praxí vloženo do závěrečných ustanovení nově schvalovaných Zásad. Odbor posoudil i dopad této změny na právní vztahy vzniklé na základě původních Zásad a vzorové smlouvy o poskytnutí dotace a dospěl k závěru, že dopad není třeba upravit zvláštními přechodnými ustanoveními, protože vztah mezi krajem a příjemcem dotace je ošetřen platnou smlouvou. |
Stanoviska | Stanovisko rady kraje:. Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje schválit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic dle materiálu RK-16-2007-18, př. 2 (ZK-03-2007-53, př. 2). |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic dle materiálu ZK-03-2007-53, př. 2. |
Odpovědnost | OSVZ |
Termín | 31. 5. 2007 |