Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-09-2006-43

ZK-09-2006-43.doc  ZK-09-2006-43pr1.doc  ZK-09-2006-43pr10.doc  ZK-09-2006-43pr11.doc  ZK-09-2006-43pr12.doc  ZK-09-2006-43pr13.doc  ZK-09-2006-43pr14.doc  ZK-09-2006-43pr15.doc  ZK-09-2006-43pr16.doc  ZK-09-2006-43pr17.doc  ZK-09-2006-43pr18.doc  ZK-09-2006-43pr19.doc  ZK-09-2006-43pr2.doc  ZK-09-2006-43pr20.doc  ZK-09-2006-43pr21.doc  ZK-09-2006-43pr22.doc  ZK-09-2006-43pr3.doc  ZK-09-2006-43pr4.doc  ZK-09-2006-43pr5.doc  ZK-09-2006-43pr6.doc  ZK-09-2006-43pr7.doc  ZK-09-2006-43pr8.doc  ZK-09-2006-43pr9.doc
Číslo materiálu43
Číslo jednacíZK-09-2006-43
NázevZměna zřizovacích listin příspěvkových organizací na úseku sociálních věcí
Zpracoval H. Kolouchová, T. Křížová, J. Bína
Předkládá J. Vondráček
Počet příloh
Popis problémuOd 1. ledna 2007 vstoupí v účinnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, který nově systematicky upravuje jednotlivé druhy sociálních služeb a vymezuje základní činnosti při jejich poskytování. Přináší rovněž novou terminologii co se týče typů zařízení sociálních služeb. Z hlediska poskytovatelů sociálních služeb je nejdůležitější změnou zavedení povinnosti registrovat se, v opačném případě nebudou moci poskytovat sociální služby. S povinnou registrací souvisí zaváděné kontrolní mechanismy. Kontrolu poskytování sociálních služeb bude zabezpečovat inspekce sociálních služeb, a to především z hlediska kvality. Aby bylo možné hodnotit kvalitu poskytování sociálních služeb, zavádí nová právní úprava jako měřítko hodnocení standardy kvality. Registraci a inspekci pak budou provádět krajské úřady a ministerstvo práce a sociálních věcí.
Kraj Vysočina je na tomto úseku zřizovatelem 22 zařízení sociální péče, a to 9 ústavů sociální péče, a 12 domovů důchodců, poskytujících pobytové služby, a jedné manželské a rodinné poradny, poskytující ambulantní služby. Tvorba názvů těchto zařízení při převzetí zřizovatelských funkcí akceptovala dosavadní právní úpravu z konce osmdesátých let minulého století, která již neodpovídá terminologii nového zákona o sociálních službách. Obecně lze říci, že termín "ústav sociální péče", zakotvený v ustanoveních vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, je nahrazen slovem "domov", např. domov pro seniory (dnes domov důchodců), domov pro osoby se zdravotním postižením, domov se zvláštním režimem apod. Rovněž definice hlavního účelu a předmětu činnosti příspěvkových organizací kraje na úseku sociálních služeb je v současné době citací příslušných ustanovení vyhlášky č. 182/1991 Sb.
Budoucí registrace příspěvkových organizací kraje jako poskytovatelů sociálních služeb a vymezení spektra poskytovaných služeb má vazbu na obsah zřizovací listiny krajských zařízení. Činnost jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb bude inspekcí sociálních služeb kontrolována i z hlediska plnění podmínek stanovených pro registraci poskytovatelů.
Návrh řešení Návrhy dodatků zřizovacích listin krajských zařízení sociální péče jsou obsaženy v materiálu ZK-09-2006-43, př. 1 - 22. Reaguje se jimi na přijetí nového zákona o sociálních službách a jeho účinnost k 1. lednu 2007.
Zastupitelstvu kraje se předkládá návrh dodatků zřizovacích listin se změnou názvů u některých domovů důchodců v případě, že o ni organizace požádala. Požadavky na změnu názvu u ústavů sociální péče nebyly v návaznosti na diskusi na jednání rady kraje 21. 11. 2006. Volba názvu zařízení je při respektování některých drobných omezení - např. povinný dovětek příspěvková organizace - plně v kompetenci zřizovatele. Změna dosavadních názvů tedy není nezbytným požadavkem a vyžádala by si jisté náklady jak na straně zařízení (změna označení sídla a další organizační záležitosti), tak na straně kraje jako zřizovatele (např. soudní poplatky při podání návrhů na zápis do obchodního rejstříku apod.). O změně názvu nebylo třeba uvažovat v případě Domova pro seniory Třebíč, Koutkova - Kubešova, příspěvkové organizace, která vznikla k 1. 7. 2006 sloučením a jejíž název již předstihl novou právní úpravu zákona o sociálních službách.
Pokud jde o formulaci hlavního účelu a předmětu činnosti krajských zařízení sociálních služeb, doporučujeme od 1. 1. 2007 používat vymezení základních činností těchto jednotlivých zařízení, jak je definováno v zákoně o sociálních službách. V tomto smyslu jsou zpracovány návrhy dodatků zřizovacích listin s tím, že návrh na vymezení hlavního účelu a předmětu činnosti vychází za stanovisek zaslaných řediteli příspěvkových organizací. Zároveň jsme se zabývali otázkou vymezení cílové skupiny služby poskytované příspěvkovou organizací a navrhujeme vložit do zřizovacích listin formulaci: "Cílovou skupinu služby stanovuje ředitel příspěvkové organizace příkazem ředitele po předchozím souhlasu rady kraje." Stanovení cílové skupiny je povinností poskytovatelů sociálních služeb v rámci naplňování standardů kvality sociálních služeb a tímto způsobem bude ošetřena kontrola zařizovatele nad tím, na jakou skupinu obyvatel se příspěvkové organizace zaměřují.
V případě Diagnostického ústavu sociální péče Černovice, příspěvkové organizace, je navíc doplňková činnost na základě žádosti organizace rozšiřována o výrobu elektřiny. K této činnosti má organizace licenci, udělenou Energetickým regulačním úřadem.
Navrhujeme zastupitelstvu kraje schválit předložená znění dodatků zřizovacích listin příspěvkových organizací, zřizovaných na úseku sociálních věcí.
StanoviskaRada kraje svým usnesením č. 1693/35/2006/RK ze dne 28. 11. 2006 doporučila zastupitelstvu kraje schválit předložené dodatky zřizovacích listin níže uvedených příspěvkových organizací.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* Dodatek č. 22 Zřizovací listiny Diagnostického ústavu sociální péče Černovice, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 1;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 2;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Domova důchodců Humpolec, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 3;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Mitrov, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 4;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Náměšť nad Oslavou, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 5;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Onšov, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 6;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Proseč-Obořiště, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 7;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Proseč u Pošné, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 8;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Domova pro seniory Třebíč, Koutkova - Kubešova, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 9;
* Dodatek č. 5 Zřizovací listiny Domova důchodců Třebíč - Manž. Curieových 603, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 10;
* Dodatek č. 6 Zřizovací listiny Domova důchodců Velké Meziříčí, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 11;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Domova důchodců Velký Újezd, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 12;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Domova důchodců Ždírec, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 13;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Jinošov, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 14;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Křižanov, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 15;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Ledeč nad Sázavou, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 16;
* Dodatek č. 6 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Lidmaň, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 17;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Nové Syrovice, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 18;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče pro mentálně postižené Těchobuz, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 19;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče pro dospělé Věž, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 20;
* Dodatek č. 2 Zřizovací listiny Ústavu sociální péče Zboží, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 21;
* Dodatek č. 3 Zřizovací listiny Psychocentra - manželské a rodinné poradny kraje Vysočina, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2006-43, př. 22.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 15. 1. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz