ZK-04-2006-70.doc ZK-04-2006-70pr1.doc ZK-04-2006-70pr2.doc ZK-04-2006-70pr3.doc | |
Číslo materiálu | 70 |
Číslo jednací | ZK-04-2006-70 |
Název | Úprava zřizovacích listin u vybraných nemocnic zřizovaných krajem Vysočina |
Zpracoval | V. Švarcová, M. Krištofová |
Předkládá | P. Hájek |
Počet příloh | |
Popis problému | Dnem 1. 1. 2003 přešla zřizovatelská funkce k bývalým okresním nemocnicím na kraje, kdy tyto organizace vykazovaly ve finančním hospodaření vysoké ztráty a byly ve složité finanční situaci v důsledku nedostatku vlastních finančních zdrojů na bankovních účtech. Zadlužení nemocnic u kraje Vysočina stát řešil jen částečně, dotace ze státního rozpočtu na jejich oddlužení za uplynulé období 2003 - 2005 dosáhla úhrnné částky 213 832 tis. Kč. Z odpovědi předsedy vlády ČR ze dne 27. 4. 2006 na dopis pana hejtmana kraje ze dne 29. 3. 2006 vyplývá, že další oddlužování zdravotnických zařízení zřízených bývalými okresními úřady prostřednictvím státního rozpočtu nepřichází v úvahu a stát považuje tuto záležitost za definitivně uzavřenou. V souvislosti s tím je nutné připomenout, že zůstatek dluhu neřešený státem reprezentuje částku ve výši 65 543 tis. Kč. Zastupitelstvo kraje Vysočina k zajištění chodu a rozvoje vlastních nemocnic schválilo v rámci rozpočtu kraje na rok 2006 u kapitoly Zdravotnictví rezervu ve výši 80 mil. Kč. V návaznosti na to zastupitelstvo kraje ve snaze zlepšit u nejzadluženějších nemocnic finanční situaci schválilo dne 16. 5. 2006 usnesením č. 0219/03/2006 použití části této rezervy (34 655 tis. Kč) k oddlužení nemocnic. Zároveň byl schválen rozpis těchto prostředků na jednotlivé nemocnice. K zajištění nezbytných rozpočtových a účetních postupů je nutné přijmout takové rozpočtové opatření, které zajistí plné použití prostředků kraje ke zlepšení finanční situace nemocnic a jejich cash flow. |
Návrh řešení | Zastupitelstvu kraje se navrhuje schválit převod finanční částky 34 655 tis. Kč z rozpočtu kraje do správy nemocnic dle rozpisu: * Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace 5 447 tis. Kč; * Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace 27 728 tis. Kč; * Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace 1 480 tis. Kč. Převodem prostředků kraje na bankovní účet nemocnic dojde u těchto zařízení k posílení dlouhodobě poddimenzovaného stavu provozních zdrojů (cash flow), který je příčinou jejich platební neschopnosti a neplnění závazků z obchodního styku. Navrhuje se dále, aby nemocnice finanční prostředky svěřené do správy použily výhradně k úhradě závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti. Svěření finančních prostředků do správy a jejich následné účelově určené použití není v rozporu s obsahem tohoto institutu. Pojem správa majetku podle § 27 zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nepředstavuje žádný univerzální, obecně upravený institut, ale spíše "nahodilý" (případ od případu) soubor práv a povinností příspěvkové organizace, který je zřizovatel obdobně jako rozsah svěřeného majetku povinen vymezit ve zřizovací listině. Jedná se o hospodaření s tímto majetkem a dále o činění právních dispozic čili nakládání s ním. Správa majetku je u příspěvkových organizací vymezena v návaznosti na odkaz ve zřizovací listině v Zásadách zastupitelstva kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina ze dne 17. 5. 2005. Zásady řeší finanční majetek pouze v obecné rovině - organizace je dle čl. 2 odst. 1 oprávněna a povinna spravovat a užívat majetek pouze k hlavnímu účelu, k němuž byla zřízena, a pro doplňkové činnosti vymezené zřizovací listinou a je dle čl. 2 odst. 3 povinna zajistit efektivní a ekonomicky účelné využití majetku, ochranu, rozvoj a zvelebení. Na základě § 34 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je dále příspěvková organizace oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru jen po předchozím souhlasu zřizovatele. Další pravidla pro svěřované finanční prostředky stanovena nejsou a je nezbytné je vymezit, zvláště mají-li být použity výhradně k úhradě závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti. V souvislosti s předáním finančního majetku do správy nemocnic je tedy nutné zároveň provést změnu zřizovacích listin. Návrh dodatků těchto listin je uveden v materiálu ZK-04-2006-70, př. č. 1 - 3. Související rozpočtová opatření byla přijata usnesením rady č. 0840/18/2006/RK. Zároveň rada kraje uložila ředitelům dotčených nemocnic použít svěřené finanční prostředky výhradně na úhradu závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti a vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví zajistit kontrolu použití finančních prostředků poskytnutých na oddlužení u příslušných nemocnic zřizovaných krajem Vysočina v termínu do 31. 10. 2006 |
Stanoviska | Rada kraje Vysočina doporučila zastupitelstvu kraje schválit předkládaný materiál usnesením č. 0840/18/2006/RK. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje * dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-70, př. 1; * dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-70, př. 2; * dodatek č. 5 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-70, př. 3. |
Odpovědnost | ředitelé Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Jihlava, Nemocnice Třebíč, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor |
Termín | 31. 7. 2006 |