Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-20-2008-49

RK-20-2008-49.doc  RK-20-2008-49pr1.doc
Číslo materiálu49
Číslo jednacíRK-20-2008-49
NázevVariantní studie proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina
Zpracoval Z. Fixa
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuDne 19. června 2007 Rada kraje Vysočina usnesením č. 0907/21/2007/RK schválila záměr kraje zpracovat Variantní studii proveditelnosti pro naplnění POH kraje Vysočina, jejímž cílem je doporučit nejvýhodnější variantu nakládání převážně s komunálním odpadem v kraji Vysočina s ohledem na plnění cílů Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina (POH).

Dle zadávacích podmínek schválených usnesením rady kaje č. 0942/22/2007/RK ze dne 10. 7. 2007, byl vybrán zpracovatel Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o.. V současné době je zpracována analytická část řešení, která posuzuje současný stav odpadového hospodářství v kraji s konstatováním, že není plněn cíl POH v oblasti materiálového využívání odpadů (50% do r. 2010), snižování skládkování odpadů (o 20 % do roku 2010) a snižování skládkování biologicky rozložitelných odpadů (50% do roku 2013). (viz příloha č. 1 a komentář dále v textu popisu problému) a dále je dílo rozpracováno do jednotlivých variant řešení nakládání s odpadem.
Vzhledem k tomu, že není v kraji Vysočina plněn cíl POH o omezení ukládání biologicky rozložitelných odpadů (BRO) na skládky, je variantní studií navrhováno plošné zavádění odděleného sběru BRO s následným zpracováním v kompostárnách nebo bioplynových stanicích.
Pro plnění cíle materiálového využívání komunálních odpadů POH je nutné nadále plně podporovat třídění odpadů u původců. Přesto není možné tento cíl naplnit, pokud nebude dále materiálově využíván směsný komunální odpad.

Ve variantní studii jsou proto rozpracovávány varianty řešení nakládání se směsným komunálním odpadem (SKO):

1) Nulová varianta - ponechání stávajícího stavu - tato varianta nevede k naplňování cílů POH a pouze odsouvá problém nakládání s odpadem do budoucna, až budou naplněny kapacity skládek. V případě růstu poplatků za skládkování se tato varianta stává finančně nákladnější než ostatní varianty.
2) Varianta výstavby zařízení na "mechanicko - biologickou úpravu odpadů" (MBÚ) a zajištění energetického využívání výstupního produktu (varianta doporučovaná ministerstvem životního prostředí) - zařízení spočívá v technologii roztřídění SKO na lehkou frakci (převážně papírový a plastový odpad - dobře spalitelný) a těžkou frakci (biosložky, popílek, keramika apod.) Těžká frakce se po stabilizaci ukládá do skládky a lehká je dobře spalitelná ve speciálním zařízení, avšak toto zařízení není v kraji vybudováno. Na zařízení MBÚ je možné čerpat dotace z EU s výjimkou výše zmíněného spalovacího zařízení, které bude nutné k tomuto účelu vystavět.
3) Využívání stávajících zařízení na energetické využívání SKO mimo kraj Vysočina - v úvahu přichází zařízení v Praze a Brně. Bylo by nutné uzavírat dlouhodobé smlouvy o dodávce odpadů. Rizikovými faktory v tomto případě jsou dopravní náklady, nemožnost ovlivňování cen vlivem monopolního postavení zařízení na trhu a případ naplnění kapacity zařízení. V kraji Vysočina by byly vybudovány pouze překladiště odpadů.
4) Výstavba zařízení na přímé energetické využití SKO (není podporováno ministerstvem životného prostředí) - je v souladu s legislativou . Zařízení lze dimenzovat pro kraj Vysočina a je možné ho použít jako náhradu jiného ekologicky méně šetrného zdroje energie. Výstavbou tohoto zařízení by byly naplněny všechny cíle POH s výjimkou materiálového využití komunálních odpadů. Na toto zařízení není možné čerpat dotace z EU a národních dotačních titulů.
5) Připojení k záměru výstavby zařízení v jiném kraji (Pardubický, Královehradecký, Jihočeský kraj) - Rizikové faktory jsou podobné jako u varianty č. 3. Rozdílem je možnost podílet se jako partner při výstavbě takovéhoto zařízení s výhodami partnera. Navíc je tu ale riziko, že takovéto zařízení nebude v okolních krajích realizováno.

Na zasedání pracovní skupiny složené ze zástupců kraje, obcí a podnikatelského sektoru, které se uskutečnilo dne 12. 5. 2008, bylo dohodnuto, že , budou více rozpracovány (včetně finančních analýz) varianty 2) a 4).
Návrh řešení Odbor životního prostředí navrhuje Radě kraje Vysočina vzít na vědomí informaci o stavu zpracování Variantní studie proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o stavu zpracování Variantní studie proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina.
Odpovědnost OŽP
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz