RK-20-2008-43.doc | |
Číslo materiálu | 43 |
Číslo jednací | RK-20-2008-43 |
Název | Prověření hospodaření v Nemocnici Třebíč, příspěvkové organizaci |
Zpracoval | D. Buřičová, J. Koten |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Rada kraje dne 6. 5. 2008 uložila usnesením č. 0608/15/2008/RK odboru sociálních věcí a zdravotnictví připravit návrh na provedení hlubšího prověření hospodaření Nemocnice Třebíč. |
Návrh řešení | Pro kontrolu hospodaření nemocnice Třebíč lze v zásadě zvolit dva hlavní postupy: 1. provedení auditu výkonnosti - tento typ auditu zkoumá výběrovým způsobem hospodárnost, efektivnost a účelnost operací i přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému (zde zákon o finanční kontrole vychází z postulátů a standardů uvedených v Evropské směrnici pro implementaci auditních standardů INTOSAI a jiných dokumentů nejvyšších kontrolních institucí). 2. provedení finančního auditu, který je zaměřen na ověřování údajů vykázaných ve finančních, účetních a statistických výkazech, zda věrně zobrazují majetek, zdroje jeho financování a hospodaření s ním a s rozpočtovými prostředky. Rozdíly obou auditů jsou uvedeny v následující tabulce: Aspekty Audit výkonnosti Finanční audit Účel Posoudit, zda byly prostředky použity hospodárně, efektivně a účelně. Posoudit, zda byly finanční operace provedeny legálně a správně a zda jsou účty spolehlivé. Zaměření Politika, program, organizace, činnosti a systémy řízení. Finanční operace, účetnictví a klíčové kontrolní postupy. Teoretický základ Ekonomie, politologie, sociologie atd Účetnictví a právo. Metody Liší se audit od auditu Standardizovaný formát Kritéria auditu Více prostoru pro úsudek auditorů. Jedinečná kritéria pro každý audit. Méně prostoru pro úsudek auditorů. Standardizovaná kritéria daná právními předpisy a nařízeními pro všechny audity. Zprávy Zvláštní zpráva zveřejněná dle konkrétní potřeby. Proměnlivá struktura a obsah v závislosti na cílech. Výroční zpráva. Více či méně standardizovaná. Audit výkonnosti se zaměřuje na dosaženou výkonnost a soustřeďuje se na vstupy, výstupy, výsledky a dopady. * Hospodárností se rozumí takové použití veřejných prostředků, které vede k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů. V rámci tohoto postupy by měla být kontrola zaměřena na zjišťování: * zda vstup je potřebný ke splnění schváleného cíle, * zda nejnižší cena neovlivnila kvalitu výstupu, * jak jsou využívány přidělené zdroje, * zda při použití veřejných prostředků bylo dosaženo nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu maximálního výsledku (co nejvyššího efektu - efektivnost) nebo zda bylo dosaženo cíle za použití relativně nejmenšího množství veřejných prostředků (minimem těchto prostředků - hospodárnost), * zda byl proveden výběr variant (např. veřejná obchodní soutěž), * zda byla vybrána nejvhodnější varianta (zda bylo k dispozici finančně méně náročné řešení), * důvody, proč nebylo vybráno finančně nejméně náročné řešení (nejlevnější řešení nemusí být řešení nejhospodárnější) * odchylky posuzovaného řešení od běžných standardů, * zda bylo postupováno podle vybraného resp. schváleného řešení a důvody případných odchylek, * zda byla dodržena výše čerpání přidělených prostředků a případné důvody jejich navyšování, u orgánů veřejné správy zkoumat důvody rozpočtových opatření v průběhu rozpočtového období (roku), * zda byl dodržen optimální poměr mezi cenou a kvalitou plnění, * zda byly uplatněny kontrolní mechanismy a jsou-li dostatečně účinné, * zda jsou veřejné prostředky ve vztahu k plnění optimálně smluvně zajištěny (právní zajištění), * zda byly dodrženy lhůty a zda v případě jejich nedodržení byly uplatněny všechny zákonné a smluvní sankce, * zda byl pořízený majetek pro orgán veřejné správy vůbec potřebný (nezbytný k plnění úkolů ve veřejném zájmu), * úroveň evidence a inventarizace majetku. * Efektivností se rozumí takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění Zde by mělo jít především o to, zda: * je v souladu schválený cíl a očekávání projektu, programu, operace, * existuje více variant řešení projektu, programu, operace, * byla na projekt, program, operaci vybrána hospodárná varianta za předpokladu plnění schváleného cíle, účelnosti a kvality, * zda se dodržují při realizaci projektu, programu, operace stanovené postupy, které směřují k efektivnosti plnění schváleného cíle, * zda je dodržena hospodárnost projektu, programu, operace ve vztahu k efektivnosti plnění schváleného cíle, * zda při jejich realizaci nedochází k duplicitním činnostem. * Účelností se rozumí takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů (do jaké míry bylo dosaženo cílů, a vztahu mezi zamýšleným a faktickým dopadem činnosti). Odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje radě kraje, aby prověření hospodaření Nemocnice Třebíč bylo v této chvíli zaměřeno spíše na posouzení, zda byly prostředky použity hospodárně, efektivně a účelně, tedy provedení auditu výkonnosti s tím, že samostatně budou hodnoceny postupy v roce 2007. Vzhledem k tomu, že zkušenosti s tímto typem auditu odbor sociálních věcí a zdravotnictví nemá, navrhuje se vyhlásit výzvu k podání nabídky na zakázku malého rozsahu "PROVĚŘENÍ HOSPODAŘENÍ V NEMOCNICI TŘEBÍČ" - návrh je uveden v materiálu RK-20-2008-43, př. 1. Následně po vyhodnocení zakázky současně s rozhodnutím o výběru nejvhodnější nabídky bude radě kraje předloženo k projednání i finanční krytí. |
Stanoviska | Stanovisko ekonomického odboru: k předloženému materiálu nemá připomínky. Zdravotní komise Rady kraje Vysočina usnesením č. 01/04/2008/Zdk doporučila radě kraje provést hloubkový rozbor hospodaření Nemocnice Třebíč. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí zprávu o způsobu provedení hlubšího prověření hospodaření Nemocnice Třebíč; ukládá odboru sociálních věcí a zdravotnictví zadat veřejnou zakázku malého rozsahu "PROVĚŘENÍ HOSPODAŘENÍ V NEMOCNICI TŘEBÍČ" dle přílohy RK-20-2008-43, př. 1. |
Odpovědnost | OSVZ |
Termín | 31. 12. 2008 |