Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-10-2008-30

RK-10-2008-30.doc  RK-10-2008-30pr2.doc
Číslo materiálu30
Číslo jednacíRK-10-2008-30
Název"ÚSP Zboží - rekonstrukce" - informace o průběhu stavebních prací, návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Nemovitý majetek a návrh na zahájení zadávacího řízení veřejné zakázky
Zpracoval Z. Berka
Předkládá P. Kolář
Počet příloh
Popis problémuInvestiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce" je financována částečně ze státního rozpočtu a částečně z rozpočtu kraje Vysočina. Vlastní stavební práce byly zahájeny v březnu roku 2007. Zhotovitelem stavby, se dle výsledků podlimitní veřejné zakázky na stavební práce, stalo sdružení firem HORÁCKÁ STAVEBNÍ, s.r.o., Humpolecká 1, 586 01 Jihlava, IČ 469 628 75 a STARKON JIHLAVA CZ a.s., Úzká 1, 586 01 Jihlava, IČ 262 275 25. S tímto zhotovitelem byla dne 26.2. 2007 uzavřena smlouva o dílo, s cenou stavebních prací (bez mobiliáře) 57 234 tis. Kč vč. DPH.
Celkové náklady na realizaci akce se předpokládaly ve výši 64 435 tis. Kč (projektová dokumentace, stavební práce autorský a technický dozor, vybavení, poplatky atd.). Dne 29.5. 2007 bylo, Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace akce, pod e.č. 213 314 6601 ÚSP Zboží - rekonstrukce. Poskytnutá dotace je ve výši 47 495 tis. Kč. Zbývající část nákladů na celkové dokončení akce je kryta z rozpočtu kraje Vysočina. V roce 2007 bylo ze státní dotace čerpáno 24 545 tis. Kč, z rozpočtu kraje Vysočina bylo čerpáno 11 474 tis. Kč.
Investiční akce by měla být dokončena v listopadu roku 2008 a schválený rozpočet kraje Vysočina, na rok 2008, obsahuje v kapitole Nemovitý majetek, položce Investice v sociálních věcech částku 19 600 tis. Kč na dokončení této investiční akce.
Stavebně je celá investiční akce je rozdělena na 15 stavebních objektů a provozních souborů, z nichž stěžejní část tvoří objekt č. 01 - novostavba lůžkové části, objekt č. 03 - stavební úpravy zámku a objekt č. 08 - novostavba objektu pracovní terapie.
Stavební práce na objektech č. 01 a 08 včetně objektů souvisejících byly dokončeny v průběhu roku 2007 a na počátku roku 2008. Objekty byly postupně uváděny do předčasného užívání. Zprovozněním (předčasným užíváním) vlastního objektu 01 - novostavby lůžkové části (únor 2008), byla v podstatě ukončena 1. etapa výstavby.
Při realizaci, již dokončených objektů, bylo nezbytné provedení stavebních prací (tzv. vícepráce), které nebyly uvedeny v položkovém rozpočtu a jejich provedení podmiňovalo zdárné dokončení celé akce. Souhlas k provedení víceprací byl potvrzen technickým dozorem investora. Na tyto vícepráce bylo provedeno rozhodnutí o přímém zadání veřejné zakázky malého rozsahu a poté byl uzavřen dodatek k původní smlouvě o dílo uzavřené se zhotovitelem. Srovnáním více a méně prací vyplynulo navýšení akce o 490 tis. Kč.
V průběhu kalendářních měsíců leden a únor 2008 došlo k zahájení stavebních prací na objektu č. 03 - stavební úpravy zámku. Během provádění těchto prací bylo zjištěno, že skutečný stavebně-technický stav objektu neodpovídá předpokladům uvedených ve stávající projektové dokumentaci. Po přestěhování klientů, do dokončených objektů č. 01 a č. 08, byl objekt zámku kompletně vyklizen a byly provedeny detailních sondy nosných i nenosných konstrukcí, obnažení většiny konstrukcí trvale zakrytých, sondy skladeb podlah 1. nadzemního podlaží a byla změřena míra zavlhnutí konstrukcí stěn v 1. nadzemním podlaží.
Po rozkrytí stropní konstrukce nad 2. nadzemním podlaží a obnažením zakrytých prvků konstrukce krovu (odstranění betonové mazaniny v půdním prostoru a odstranění vnitřní části římsy) bylo zřejmé, že destrukce prvků krovu a stropu dalece přesahuje objemy uvedené ve výkazu výměr obsaženém v projektové dokumentaci. Dřevěné prvky konstrukce krovu a stropů byly posouzeny specialistou na dřevokazné houby a hmyz. Na základě výsledků jeho posudku byl zpracován statický posudek včetně návrhu řešení. Závěr statického posudků konstatuje, že stavebně technický stav půdního prostoru je velmi vážný až havarijní a je dán především kritickým stavem dřevěných prvků v úrovni římsy a pozednice. Jednoznačně je doporučeno provedení generální rekonstrukce a opravy konstrukce krovu s maximálním rozsahem odkrytí stávajících dřevěných konstrukcí krovu a podlah. Případné pouze částečné řešení oprav by mělo již z krátkodobého hlediska naprosto nepřijatelné důsledky.
Po odstranění omítek obvodových a vnitřních nosných stěn v 1. a 2. nadzemním podlaží bylo zjištěno, že tyto jsou provedeny z části jako zděné (smíšené zdivo kámen+cihla) a z části jako roubené dřevěné. Roubené části stěn jsou provedeny bez vazby na ostatní části nosných stěn a konstrukcí. Ze statického hlediska krajně nevhodné řešení. Navíc jsou tyto dřevěné prvky, působením vnějších činitelů (zvýšená vlhkost, dřevokazné houby a hmyz), silně destruovány. Zvláště kritický stav je v částech, kde byla umístěna hygienická zařízení (koupelny, WC). Současný stav, zjištěný po odstranění omítek, je zapříčiněn způsobem provedení v minulosti a nebylo ho možno předpokládat ve fázi zpracování projektové dokumentace. Zpracovaný výkaz výměr neobsahoval položky, které by výše uvedený problém řešily.
Kompletní rozkrytí stropní konstrukce nad 1. nadzemním podlažím prokázalo, že stropní konstrukce v jednotlivých místnostech nemá jednotnou skladbu, jak předpokládala projektová dokumentace ale, že v každé místnosti je skladba stropní konstrukce specifická, lišící se jak počtem nosných prvků tak počtem nášlapných vrstev. Byl konstatován nesoulad mezi množstvím uvedeným ve výkazu výměr a skutečností.
Po odstranění stávajícího dřevěného obložení (pobytové místnosti) a odstranění stávajících keramických obkladů (kuchyň+sklady, hygienické místnosti) stěn v 1. nadzemním podlaží a provedení měření vlhkosti, bylo konstatováno, že míra zavlhnutí zdí a poškození omítek je opět ve větším rozsahu než-li předpokládala projektová dokumentace. Na základě zjištěných skutečností byla konstatována nutnost rozšíření rozsahu provedení sanace zdiva v 1. nadzemním podlaží
Sondy prováděné ve skladbách podlah v 1. nadzemním podlaží konstatovaly úplnou absenci jakýchkoliv hydroizolačních i tepelných izolací. Vzhledem k navrženému sytému sanace zdiva v 1. nadzemním podlaží a její funkčnosti, je nutné provést celkovou rekonstrukci podlah v tomto daném podlaží. Rekonstrukce bude spočívat v odstranění stávajících skladeb podlah, sjednocení výškové úrovně jednotlivých místností a nové provedení podlah v navržených skladbách (hydroizolace, tepel. izolace, beton. potěr). Všechny práce prováděné v souvislosti s podlahami budou koordinovány s prováděním sanací zdiva v 1. nadzemním podlaží.
Vzhledem k rozsahu, závažnosti a náročnosti provádění výše popsaných prací, požaduje zhotovitel prodloužení termínu dokončení díla o 4 kalendářní měsíce. Dle sdělení ředitele ÚSP Zboží, netrvá na dodržení původního termínu dokončení, tj. listopad 2008. Z pohledu klientů i personálu ústavu je přijatelnější provést přestěhování v jarních měsících roku 2009, za předpokladu, že dokončený objekt bude řádně stavebně vyzrálý. V současných podmínkách je personál schopen, po dobu jednoho roku, zajistit chod ústavu.

Níže je uveden přehled skutečností a stavebních prací, včetně finančního vyjádření, které ovlivní celkové náklady a termín dokončení investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce".

* novelizace zákona č. 238/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (kterou s účinností od 1.1. 2008 dochází ke zvýšení nižší sazby daně z přidané hodnoty z 5% na 9% - uzavřen dodatek č. 2).
Navýšení finančních prostředků: 650 tis. Kč

* stavební vícepráce, které vyplynuly v průběhu stavby v roce 2007 (uzavřen dodatek č. 1).
Navýšení finančních prostředků: 490 tis. Kč

* restaurátorské práce na nástropní malbě Vzkříšení Sv. Lazara (požadavek orgánu státní památkové péče).
Navýšení finančních prostředků: 70 tis. Kč

* sanace krovu a stropní konstrukce nad 2. nadzemním podlažím (stav zjištěn v lednu 2008).
Navýšení finančních prostředků: 4 032 tis. Kč

* statické zajištění obvodových a vnitřních nosných stěn (stav zjištěn v březnu 2008).
Navýšení finančních prostředků: 1 613 tis. Kč


* sanace stropní konstrukce nad 1. nadzemním podlažím (stav zjištěn v únoru 2008).
Navýšení finančních prostředků: 545 tis. Kč

* sanace zdiva v 1. nadzemním podlaží (stav zjištěn v únoru 2008).
Navýšení finančních prostředků: 2 970 tis. Kč

* rekonstrukce podlah v 1. nadzemním podlaží (stav zjištěn v únoru 2008).
Navýšení finančních prostředků: 1 640 tis. Kč


CELKEM 12 010 tis. Kč vč. DPH
Výše specifikované stavební práce (fotodokumentace - viz. materiál RK-10-2008-30, př. 2) jsou podloženy zpracovanými položkovými výkazy výměr a jsou oceněny podle jednotkových cen použitých pro návrh ceny díla (nabídková cena). Pokud to není možné, tak podle zhotovitelem navrhovaných cen, maximálně však do výše cenové úrovně směrných cen stavebních prací, vydaných ÚRS Praha a.s., platných pro rok 2008.
V souvislosti s tím, že tato investiční akce je částečně financována ze státního rozpočtu, je nutné se řídit dle podmínek uvedených v Rozhodnutí o poskytnutí dotace akce e.č. 213 314 6601 ÚSP Zboží - rekonstrukce, ze dne 29.5. 2007 a dle ostatních materiálů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. S ohledem na výše popsané skutečnosti bude nutné požádat o provedení změny rozhodnutí o poskytnutí dotace, kterou bude akceptováno zvýšení celkových nákladů akce. Součástí předložených podkladů musí být, mimo jiné, dodatky smluv s dodavateli a zhotoviteli a doklad o zabezpečení zdrojů financování kryjících zvýšené náklady akce.
Náklady investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce" se zvýší o 12 010 tis. Kč. Vzhledem k předběžné informaci, že nejsou volné finanční zdroje v Kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, bude nutné zvýšené náklady akce uhradit z rozpočtu kraje Vysočina.
Stavba je zařazena v rozpočtu kraje pro rok 2008 v objemu 19 600 tis. Kč. Rozpočet však neobsahuje část účelové investiční dotace Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, určené pro rok 2008, ve výši 22 950 tis. Kč (viz. materiál RK-10-2008-30, př. 1) na krytí výdajů investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce".
Z výše uvedených důvodů je nutné provést zařazení zbývající části účelové investiční dotace MPSV ČR do schváleného rozpočtu kraje Vysočina. Součet finanční částky investiční dotace MPSV ČR (22 950 tis. Kč) a finanční částky schváleného rozpočtu kraje Vysočina (19 600 tis. Kč) pokryje náklady na dokončení investiční akce (19 154 tis. Kč), včetně výše specifikovaných víceprací (12 010 tis. Kč).
Provedení všech výše uvedených stavebních víceprací podmiňuje zdárné dokončení celé investiční akce. Vzhledem k rozsahu, rozpracovanosti, náročnosti a provázanosti těchto prací je nemožné, aby tyto práce prováděl jiný (další) zhotovitel než stávající. Uzavření dodatku ke stávající smlouvě o dílo se stávajícím zhotovitelem stavby je podmíněno provedením veřejné zakázky na dodatečné stavební práce, zadané v jednacím řízení bez uveřejnění dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a v souladu s Pravidly Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina.
Návrh řešení Odbor majetkový navrhuje radě kraje schválit povýšení příjmů a výdajů rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008 o účelovou investiční dotaci Ministerstva práce a sociálních věcí ČR ve výši 22 950 tis. Kč na krytí výdajů investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce" v roce 2008.
Dále navrhuje zahájit zadávací řízení podlimitní veřejné zakázky na dodatečné stavební práce, zadané v jednacím řízení bez uveřejnění. Výsledkem této veřejné zakázky bude uzavření dodatku ke stávající smlouvě o dílo se zhotovitelem stavby. Tento dodatek bude řešit změnu rozsahu předmětu díla (vícepráce nezbytné k dokončení akce), změnu termínu plnění v souvislosti se změnou rozsahu předmětu díla (prodloužení o max. 4 kalendářní měsíce), změnu ceny za dílo vyvolanou v souvislosti se změnou rozsahu předmětu díla.
StanoviskaOdbor ekonomický nemá připomínky k provedení rozpočtového opatření dle návrhu usnesení.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o průběhu stavebních prací investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce";
schvaluje
* rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4216 Ostatní investiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Nemovitý majetek, položka Investice v sociálních věcech, § 4357 Domovy, rozpočtu akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce", ISPROFIN) rozpočtu kraje o účelovou investiční dotaci Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (ISPROFIN) ve výši 22 950 tis. Kč na krytí výdajů investiční akce "ÚSP Zboží - rekonstrukce";
* zahájení zadávacího řízení veřejné zakázky na dodatečné stavební práce, zadané v jednacím řízení bez uveřejnění dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a v souladu s Pravidly Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina.
Odpovědnost odbor majetkový, odbor ekonomický
Termín březen/duben 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz