Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-10-2008-27

RK-10-2008-27.doc  RK-10-2008-27pr1.xls  RK-10-2008-27pr2,3.xls
Číslo materiálu27
Číslo jednacíRK-10-2008-27
NázevNávrh finančního plánu na rok 2008 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Při sestavování návrhu finančního plánu nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené, prozatím nekonkretizované dotace z nájemného) dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0499/07/2007/ZK.
Pro rok 2008 připravily nemocnice, vyjma Nemocnice Nové Město na Moravě, finanční plán jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 78 857 tis. Kč.
Rozpis nejdůležitějších nákladů a výnosů, které výrazněji ovlivňují výsledek hospodaření od 1. 1. 2008 včetně výsledků hospodaření roku 2007 jsou uvedeny v materiálu RK-10-2008-27, př. 1.
Stav investičních fondů nemocnic k 1. 1. 2008 je 163 761 tis. Kč. Zde je nutno zdůraznit, že na konci roku 2007 byly nemocnicím převedeny nevyčerpané finanční prostředky z nájemného za movitý a nemovitý majetek resp. kapitálových výdajů formou dotace s použitím v následujícím roce. Šlo např. o akce, které byly v investičním plánu roku 2007, probíhala na ně řádná výběrová řízení, ale do konce roku nebylo možné zrealizovat faktickou dodávku a s tím související platbu. V průběhu roku 2008 budou nemocnice postupně dokládat kopie faktur, takže stav investičních fondů se bude postupně snižovat. Dosažení vyrovnaných finančních plánů odvodem z investičního fondu nemocnic s následným poskytnutím provozní dotace by v tomto případě nevyřešil chybějící peněžní prostředky na úhradu závazků vůči zaměstnancům či z obchodních vztahů. Stav investičního fondu Nemocnice Třebíč po realizovaných investicích je minimální, k 31. 12. 2007 dosahoval výše pouze 2,3 mil. Kč.
V návrhu finančního plánu nedošlo u nemocnic prozatím ke zpětnému zapojení příjmu kraje vyplývajícího z pronájmů majetku realizovaných nemocnicemi na základě příkazních smluv ve prospěch nemocnic. Tyto finanční prostředky jsou každoročně rozdělovány na jejich běžný nebo investiční rozvoj.

Usnesení zastupitelstva, kterým byl schválen rozpočet pro rok 2008, zavázalo k tomu, že dotace z kapitálových výdajů, určené na investiční rozvoj nemocnic, můžou být použity přednostně na úhradu ztráty jednotlivých zdravotnických zařízení vykázané za rok 2007. Ztrátu vykázala Nemocnice Jihlava ve výši 72 tis. Kč a Nemocnice Třebíč ve výši 30 662 tis. Kč. K rozdělení kapitálových výdajů došlo usnesením zastupitelstva č. 0039/01/2008/ZK, stejným usnesením zastupitelstvo svěřilo radě kraje provedení změny výše uvedeného opatření u zdravotnických zařízení, které vykážou schodek hospodaření za rok 2007.

Ztráta Nemocnice Jihlava je minimální a proto se radě kraje doporučuje schválenou výši dotace na investice z kapitálových výdajů již neměnit. U Nemocnice Třebíč, která má dle rozdělení obdržet 23 282 tis. Kč se nabízí variantní řešení:

Varianta 1
Nemocnici bude poskytnuta dotace na provoz ve výši 15 559 tis. Kč (předpokládaná ztráta dle finančního plánu na rok 2008), zbývajících 7 723 tis. Kč bude poskytnuto ve formě dotace na investice na nepředvídané havárie v průběhu roku 2008. Tímto způsobem bude dosaženo vyrovnaného hospodaření v roce 2008. Problémem této varianty je, že nemocnice nebude mít dostatek finančních prostředků na řešení havarijních situací. Již nyní je kritická situace u dialyzačních přístrojů, operačních stolů, monitorů vitálních funkcí, narkotizačních přístrojů, resuscitačních lůžek (urychlený nákup ventilátorů pro ARO a monitorů pro JIP, dále nákup mobilní dialýzy k použití na všech JIP, nezbytný přenosný monitor; defibrilátor s monitorací EKG konstatoval i audit ARO a JIP, který proběhl ve všech nemocnicích v listopadu 2007).
Kromě toho je nutno počítat s pozastávkami z minulých období, s projektem pavilonu MaD.

Varianta 2
Nemocnice Třebíč neměla v průběhu roku 2007 možnost zapojit část nájemného do provozu, protože vynaložila vysoké náklady (42,6 mil. Kč z dotací, 3 mil. z odpisů a další finanční prostředky převedené z minulých let) na investice a to především na rekonstrukci centrálních laboratoří. Tato investice samozřejmě zasáhla i provozní oblast (viz. 5,ž mil. Na vybavení laboratoří). Upravený hospodářský výsledek (bez dotace z nájemného) je u ostatních nemocnic porovnatelný s Třebíčí - viz. porovnání v materiálu RK-10-2008-27, př. 1. Další důvody byly popsány již v předchozí variantě.

Varianta 3
Nemocnici Třebíč bude poskytnut dar ve výši 23 282 tis. Kč, který bude určen na krytí ztráty za předchozí léta; dojde zároveň ke zlepšení její finanční situace - k likvidaci provozních závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti.

Dále materiál řeší návrh na rozpočtové opatření u Nemocnice Třebíč v souvislosti s usnesením č 0058/02/2008/RK, kterým rada rozhodla uzavřít Dodatek č. 5 ke Smlouvě o nájmu věcí movitých (navýšení nájmu o 7 500 tis. Kč) a usnesením č. 0259/08/2008/RK, kterým rada rozhodla uzavřít Dodatek č. 3 ke Smlouvě o nájmu věcí nemovitých (navýšení nájmu o 2 000 tis. Kč). Radě kraje se navrhuje chválit rozpočtové opatření jak v příjmové části tak ve výdajové části rozpočtu (zpětné poskytnutí dotace této nemocnici) dle materiálu RK-10-2008-27, př. 2, 3.
Návrh řešení Radě kraje se navrhuje schválit:
* finanční plány výnosů a nákladů na rok 2008 dle materiálu RK-10-2008-27, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisové plány a investiční plány podle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1;
* plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace podle materiálu RK-10-2008-27, př.1;
* rozpočtové opatření v rozsahu uvedeném v materiálu RK-10-2008-27, př. 2;
* provést aktualizaci finančních plánů a předložit je v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2008 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor sociálních věcí a zdravotnictví.

Radě kraje doporučuje potvrdit výšku vypočtené dotace na investice ve výši schválené zastupitelstvem bez zapojení na úhradu kumulované ztráty.
StanoviskaEkonomický odbor pozitivně hodnotí způsob a kvalitu sestavení návrhu finančního plánu na rok 2008 u Nemocnice Nové Město na Mor., kdy finálním cílem u tohoto zařízení je i v letošním roce hospodařit vyrovnaně. Pro odbor je těžko akceptovatelný návrh finančních plánů u ostatních nemocnic, neboť z dlouhodobého hlediska znamenají stagnaci a nové kolo platební neschopnosti (zvyšování závazků z obchodních vztahů). Je otázkou, do jaké míry byla do zvýšení vlastních tržeb promítnuta regulační opatření platná od 1. 1. 2008. Jako nežádoucí trend lze hodnotit neustále se zvyšující podíl zapojování úhrad nájemného z pronájmu majetku ve prospěch dotace do provozu, který u některých nemocnic se již blíží 100 %. Původním záměrem bylo zajistit z těchto plateb především jejich investiční rozvoj.
O přípravě finančních plánů byl dne 12. 3. 2008 informován i finanční výbor, který doporučil usměrňovat plánovací proces od samého počátku, a tak již v této fázi vyvíjet na nemocnice tlak na zajištění vyrovnaného hospodaření.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2008 dle materiálu RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. finanční plán podle varianty č. ......;
* tvorbu a použití peněžních fondů nemocnic, jejich odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. investiční plán a plán tvorby a čerpání investičního fondu podle varianty č. .....;
* nemocnicím plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu RK-10-2008-27, př. 1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace pro nemocnice dle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. podle varianty č. ......;
* rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálů
RK-10-2008-27, př. 2; RK-10-2008-27, př. 3; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. i podle varianty č. .....;
stanoví
* u nemocnic jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2008:
- závazný ukazatel "Investiční dotace" pro organizace dle materiálu RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. podle varianty č. .....;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. podle varianty č. .....;
- závazný ukazatel "Příspěvek (dotace) na provoz" dle materiálu RK-10-2008-27, př. 1; v případě Nemocnice Třebíč, p. o. podle varianty č. .....;
- závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-10-2008-27, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zdravotnická zařízení jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz poskytnutého z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
zmocňuje
* ředitele příspěvkových organizací za odvětví zdravotnictví:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého nemocnici za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru;
* ředitele nemocnic k použití účetního zůstatku investičního fondu k 31. 12. 2007 k dofinancování investičních akcí roku 2008 za předchozího souhlasu orgánů kraje;
* u nemocnic uvolnění účetního zůstatku investičního fondu vytvořeného na základě přídělu účetních odpisů k zajištění vyrovnanosti zúčtování nákladů vynaložených v roce 2008 na údržbu a opravy nemovitého majetku;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucí odboru zdravotnictví a sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy nemocnicí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého zřizovatelem;
* ředitelům nemocnic zřizovaných krajem Vysočina:
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- provést aktualizaci finančních plánů a předložit je v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2008 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor sociálních věcí a zdravotnictví;
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví:
- předložit průběžnou informaci o výsledcích plnění finančního plánu nemocnic za období leden - květen 2008 do rady kraje v termínu do 30. 6. 2008;
- předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2008 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2008 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2008.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, majetkový odbor, ředitelé nemocnic
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz