Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-08-2008-23

RK-08-2008-23.doc  RK-08-2008-23pr1.jpg  RK-08-2008-23pr2.jpg  RK-08-2008-23pr3.jpg
Číslo materiálu23
Číslo jednacíRK-08-2008-23
NázevPáteřní síť kraje Vysočina - šířkové uspořádání silniční sítě
Zpracoval H. Strnadová, R. Handa
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuMateriál se předkládá radě kraje z důvodu přijmutí rozhodnutí o optimálním šířkovém uspořádání Páteřní silniční sítě kraje Vysočina. Usnesením zastupitelstva kraje Vysočina 0214/03/2006/ZK byla schválena "Páteřní silniční síť kraje Vysočina" (dále jen páteřní síť), která tvoří základní a rozhodující spojení významných center osídlení regionu, zabezpečuje propojení mezi okresy a sousedními kraji. Celková délka páteřní sítě je 719 km. Návrh, který byl schválen v roce 2006, předpokládal vybudovat páteřní síť v celé délce na technické parametry kategorie S 9,5 m (což je šíře vozovky 9,5 m mezi sloupky nebo svodidly). Odbor majetkový a poté odbor dopravy a silničního hospodářství zahájil přípravu jednotlivých staveb na páteřní síti. Na základě již vypracovaných projektových dokumentací a realizovaných staveb se ukazuje, že předpokládaná výše finančních prostředků kalkulovaných v roce 2005 na modernizaci páteřní sítě ve výši 9,1 miliardy Kč není reálná. Při posouzení vývoje (růstu) cen a podle současných dostupných informací a zkušeností ODSH s prováděním staveb na silniční síti by si modernizace páteřní sítě na kategorii silnice S 9,5 vyžádala finanční prostředky ve výši přibližně 20 miliard Kč v cenách roku 2008. (Na růst cen má vliv inflace, nárůst cen ropy a pohonných hmot, nárůst obalovaných a asfaltových směsí apod.).
Odbor dopravy a silničního hospodářství zajistil, na základě výběrového řízení, prostřednictvím externí firmy, vypracování studie "Návrh kategorizace páteřní sítě silnic II. a III. třídy kraje Vysočina" ve výhledu do roku 2040. Výsledkem studie je návrh optimálního šířkového uspořádání silnic zařazených do páteřní sítě. Podkladem pro toto stanovení byla analýza parametrů silnic stanovených normou ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic, podklady o aktuálním šířkovém uspořádání silnic dle pasportu komunikací, aktuální intenzita dopravy ze sčítání dopravy provedeného v roce 2005 a orientačního rozpětí úrovňových intenzit dle ČSN 73 6101. Podle této normy pro silnice II. třídy jsou přípustné kategorie S 7,5 pro intenzity 7 000 - 10 000 vozidel/den a kategorie S 9,5 pro intenzity nad 10 000 vozidel /den.
V současnosti "páteřní síť" zahrnuje 52,5 km odpovídající kategorii silnice S 9,5 m a 287,9 km odpovídající kategorii silnice S 7,5 m, zbývajících 378,6 km neodpovídá ani kategorii silnice S 7,5 m (52,5 +287,9 + 378,6 = 719).
Dle původního záměru materiálu 0124/03/2006/ZK by se jednalo o úpravu a rozšíření silnic na kategorii S 9,5 m v délce 719 km silnic, což by ve svém důsledku představovalo velké finanční náklady nejen na stavbu samotnou, ale i náklady na potřebné výkupy pozemků a s tím spojenou problematiku majetkoprávního vypořádání pozemků pod komunikacemi. Podle studie externí firmy je v kategorii silnice S 9,5 m navrhováno 219 km, v kategorii silnice S 7,5 m je navrhováno 480 km a silnice III. třídy č. III/3507 a III/3853 v délce 20 km (219 + 480 +20 = 719).
Grafické znázornění stávajícího šířkového uspořádání je přílohou RK-08-2008-23, př. 1, grafické znázornění hodnocení úseků z pohledu intenzit je přílohou RK-08-2008-23, př. 2, grafické znázornění návrhu šířkového uspořádání silnic je přílohou RK-08-2008-23, př. 3.
Návrh řešení Ve studii je navrhováno v závislosti na uvažovaných podmínkách (intenzita dopravy, dopravní význam, aktuální šířka silnice) šířkové uspořádání silnice 9,5 m v délce 219 km, šířkové uspořádání silnice 7,5 m v délce 480 km a silnice III. třídy v délce 20 km.
Odbor dopravy a silničního hospodářství po projednání studie, po zvážení finanční náročnosti původního záměru schváleného materiálem 0214/03/2006/ZK na šířkové uspořádání silnic 9,5 m, po zvážení problematiky majetkoprávní přípravy a finančních nároků na výkupy pozemků navrhuje schválit šířkové uspořádání silnic páteřní sítě kraje Vysočina v souladu se závěry studie mimo následující úseky:
1) úsek silnice II/360 Jaroměřice nad Rokytnou - Třebíč v délce 15 km, který je součástí severojižního propojení, navrhuje odbor dopravy a silničního hospodářství schválit v kategorii silnice S 9,5 m z důvodu již vypracované projektové dokumentace v úseku Štěpánovice - Vacenovice v kategorii S 9,5 m;
2) silnice III/3507 a III/3853 v délce 20 km, které nebyly do hodnocení zahrnuty, neboť na těchto úsecích nebylo realizováno sčítání dopravy, navrhuje odbor dopravy a silničního hospodářství schválit v kategorii silnice S 7,5 m.

Finanční náklady na S 9,5 v celkové délce 719 km silnic jsou předpokládány ve výši 20 mld. Kč. Finanční náklady dle vypracované studie jsou odhadovány ve stávajících cenách ve výši přibližně 15 mld. Kč tj. rozdíl finančních nákladů ve výši 5 mld. Kč.
Schválení nového šířkového uspořádání silnic zařazených do páteřní sítě vyvolá aktualizaci již vypracované projektové dokumentace pro územní řízení na akci II/128 Pacov - Lukavec, kdy na 1. stavbu je předpokládáno podání žádosti na financování z evropských fondů v roce 2008 a II/344 Havlíčkův Brod - Chotěboř, kdy na 1. stavbu je předpokládáno podání žádosti na financování z evropských fondů v roce 2009. V případě zadání přepracování projektové dokumentace na akci II/128 Pacov - Lukavec z S 9,5 na S 7,5 nedojde k ohrožení čerpání alokace ROP NUTS II Jihovýchod v roce 2008.
Podle § 37 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, má Zastupitelstvo kraje vyhradit si další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě podle § 59 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích ve znění pozdějších předpisů.
Vzhledem k tomu, že si Zastupitelstvo kraje Vysočina schválením usnesení 0214/03/2006/ZK ze dne 16. 5. 2006 nevyhradilo pravomoc rozhodovat o šířkovém uspořádání silnic "Páteřní silniční sítě kraje Vysočina" ODSH doporučuje radě kraje rozhodnout o šířkovém uspořádání silniční sítě dle předloženého materiálu.
StanoviskaOdbor majetkový souhlasí s navrženým usnesením
Odbor regionálního rozvoje nemá námitky k předloženému materiálu
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
* schválit šířkové uspořádání silnic páteřní sítě kraje Vysočina v souladu se závěry studie dle materiálu RK-08-2008-23, př. 3 - návrh kategorie "páteřní sítě" silnic;
* schválit šířkové uspořádání silnice II/360 v úseku Jaroměřice nad Rokytnou - Třebíč na kategorii silnice S 9,5 m, silnice III/3507 a III/3853 na kategorii silnice S 7,5 v délce 20 km.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor majetkový, odbor regionálního rozvoje
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz