RK-36-2007-31.doc RK-36-2007-31pr1.doc RK-36-2007-31pr2.doc | |
Číslo materiálu | 31 |
Číslo jednací | RK-36-2007-31 |
Název | Větrný park Stonařov - stanovisko kraje ke zjišťovacímu řízení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | J. Joneš |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina obdržel dne 5. 12. 2007 oznámení záměru "Větrný park Stonařov" v rámci zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o EIA"). Oznámení záměru je zpracováno pro 8 větrných elektráren typu ENERCON E-82 o celkovém výkonu 16 MW. Celková výška větrné elektrárny činí 149 m (108 m stožár, 82 m průměr rotoru). Jedná se o bezpřevodová zařízení. Pro realizaci stavby bude využita komunikace II/402 v úsecích mezi Stonařovem a Jestřebím. Energetické připojení do distribuční soustavy bude provedeno zemním kabelovým vedením 22 kV z elektráren do transformátoru u distribuční soustavy. V okolí plánovaných elektráren, ve vzdálenosti cca 5 km, je již provozován větrný park Pavlov (4 větrné elektrárny). Oznamovatelem záměru je firma e3 větrná energie s.r.o., Brněnská 404, 664 42 Modřice, IČ 25319485. Vybrané části oznámení (část G. ...shrnutí netechnického charakteru a část H. přílohy - 1. Mapa lokalizace) jsou v příloze 2 tohoto materiálu. Plný text oznámení je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=VYS316 a v tištěné formě na odboru životního prostředí. Účelem zjišťovacího řízení dle § 7 odst. 1 zákona o EIA je zejména stanovit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován ve smyslu zákona o EIA, v případě nutnosti dalšího posuzování pak upřesnit rozsah informací, které je nutné uvést do dokumentace hodnocení vlivů záměru na životní prostředí. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. Usnesením Rady kraje Vysočina 1029/23/2007/RK bylo odboru životního prostředí krajského úřadu uloženo plnit úkoly kraje jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona o EIA a informovat radu kraje v případě posuzování regionálně významného záměru nebo rozporných stanovisek (plné znění usnesení viz příloha 1 tohoto materiálu). S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje nyní odbor životního prostředí vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru výstavby větrných elektráren "Větrný park Stonařov" vyjádřením Rady kraje Vysočina k oznámení záměru (na vyjádření k oznámení je lhůta 20 dní od výše uvedeného data). |
Návrh řešení | Z důvodů uvedených v popisu problému se navrhuje Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k oznámení uvedeného záměru požadovat další posuzování záměru dle zákona o EIA. Záměr představuje výrazný zásah do krajinného rázu (narušení měřítka a harmonických vztahů v krajině), což kromě ovlivnění poměrů v dotčeném území představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Krajinný ráz území Vysočiny patří k cenným hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel. Rizikem je rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti. Rovněž reálně existuje riziko poklesu cen nemovitostí ve vlastnictví kraje v blízkosti větrných elektráren. Z hlediska revize Územní energetické koncepce kraje Vysočina je nutno větrné elektrárny hodnotit jako značně nevhodný zdroj výroby elektřiny, zejména pro jeho závislost na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnost zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložním zdrojem. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Varianta 1 Rada kraje dává v souladu s § 7 odst. 2 písm. c) zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření: "Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, požaduje další posuzování záměru "Větrný park Stonařov" podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů." Varianta 2 Rada kraje dává v souladu s § 7 odst. 2 písm. c) zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření: "Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů: a) vědomí potřeby chránit krajinný ráz území Vysočiny, neboť ten patří k nejcennějším hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel, b) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je "čistou" energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady, c) vnímání rizika dlouhodobého poškození krajinného rázu a tedy i atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti, nesouhlasí se záměrem "Větrný park Stonařov" a požaduje další posuzování záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, při dalším posuzování požaduje zohlednění tohoto nesouhlasu." |
Odpovědnost | OŽP |
Termín | 23. 12. 2007 |