Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2007-48

RK-21-2007-48.doc  RK-21-2007-48pr1.doc  RK-21-2007-48pr10.doc  RK-21-2007-48pr2.tif  RK-21-2007-48pr3.tif  RK-21-2007-48pr4.tif  RK-21-2007-48pr5.tif  RK-21-2007-48pr6.tif  RK-21-2007-48pr7.doc  RK-21-2007-48pr8.doc  RK-21-2007-48pr9.doc
Číslo materiálu48
Číslo jednacíRK-21-2007-48
NázevŽelezniční doprava Slavonice-Waldkirchen(Waidhofen)
Zpracoval L. Seidl, L. Staněk
Předkládá S. Zikmundová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina dlouhodobě usiluje o obnovení železniční dopravy přes česko-rakouský přechod Slavonice-Fratres z důvodu umožnění přepravy občanů ČR a Rakouska v příhraničních oblastech.
Předkládaný materiál by měl přispět k informování Rady kraje Vysočina o aktuálním stavu souvisejícím s uvažovaným propojením železniční dopravy přes Slavonice-Waldkirchen (Waidhofen), A navrhnout další postup řešení této problematiky.
o V roce 2002 zpracovala spol. SUDOP PRAHA a.s. studii "Prověření obnovení železniční dopravy přes česko-rakouský přechod Slavonice - Fratres. Studie mj. potvrdila správnost koncepce obnovy železničního spojení Slavonice - Waldkirchen.
o Materiál RK-21-2007-48, př.1 obsahuje schematickou barevnou mapu železnice a okolí Slavonice-Waldkirchen (Waidhofen).
o Materiál RK-21-2007-48, př.2 obsahuje "Společnou deklaraci regionů", kterou dne 19. dubna 2004 podepsali ve Waidhofen/Thaya hetmani Dolního Rakouska (E. Pröll), Jihočeského kraje (J. Zahradník) a Vysočiny (F. Dohnal).
o Materiál RK-21-2007-48, př.3 obsahuje informace z 3. jednání pracovní skupiny "Doprava" (v rámci Pracovního programu), která proběhla 3. 1. 2007 na KrÚ Jihomoravského kraje. Tato příloha obsahuje údaje o frekvenci cestujících na trati č. 227 Telč - Slavonice - Telč.
o Materiál RK-21-2007-48, př.4 tvoří vyjádření pana Zdeňka Žemličky, člena vědecké rady Ministerstva dopravy ČR, který se v Píseckém deníku 27. 4. 2007 kriticky zamýšlí nad 17 let trvající diskuzí o propojení tratí.
o Materiál RK-21-2007-48, př.5 obsahuje vyjádření zemského hejtmana Dolního Rakouska E. Prölla do Jihlavského deníku 10. 5. 2007.
o Materiál RK-21-2007-48, př.6 obsahuje informace o aktuálním stavu přípravy stavby "Znovuzprovoznění železničního přechodu Slavonice - st. hranice, které poskytla 23. 5. 2007 Správa železniční dopravní cesty s.o. Stavební správa Plzeň. Ta v souladu s plánem investiční výstavby zajišťuje přípravu a realizaci stavby. Materiál obsahuje informace k oběma etapám realizace stavby.
o Materiál RK-21-2007-48, př.7 obsahuje informace Ministerstva Dopravy ČR o schůzkách a výsledcích jednání s ministerstvem dopravy Rakouské republiky
o Materiál RK-21-2007-48, př.8 obsahuje informace o výsledcích dosavadních jednání Dolnorakouské zemské vlády s ministerstvem dopravy Rakouské republiky a rakouskými železnicemi ÖBB (bude doplněno - pan Univ.Prof.Dipl.Ing.Dr. Friedrich Zibuschka)
o Materiál RK-21-2007-48, př.9 obsahuje v přehledné časové ose historii železnice Slavonice-Fratres.
o Materiál RK-21-2007-48, př.10 obsahuje "prohlášení Svazku obcí Železnice Kostelec - Slavonice k modernizaci železniční trati č. 227 Kostelec - Telč - Slavonice".
Návrh řešení Pro uskutečnění propojení železnice Slavonice-Waldkirchen (Waidhofen) je klíčové rozhodnutí rakouského ministerstva dopravy a rakouských drah o financování stavebních prací. Připravenost české strany je popsána v materiálu RK-21-2007-48, př.6 tohoto materiálu včetně specifikace nákladů na české straně.
Velmi dobrou roli z hlediska motivace potenciálních uživatelů spojení může sehrát právě Dolnorakouská zemská výstava v roce 2009 (pravděpodobně květen až září). Právě železniční doprava, šetrná k životnímu prostředí, by mohla nabídnout návštěvníků možnost přesunu mezi místy, kde bude výstava probíhat (Horn, Raabs an der Thaya, Telč).
Pro kraj Vysočina se po zprovoznění železničního spojení Slavonice-Waldkirchen z hlediska nákladů na provoz drážní osobní přepravy na trase Kostelec-Slavonice nic nemění. Naopak se předpokládá, že počet cestujících se po propojení zvýší.
Z hlediska dopravní obslužnosti je pro kraj Vysočina trasa Dačice-Slavonice (příp. i Waldkirchen, resp. Waidhofen) málo významná. Z hlediska severojižního železničního propojení ČR a Rakouska jsou významnější směry České Budějovice-České Velenice-Gmünd, příp. Břeclav-Vídeň, dále existuje spojení Znojmo - Retz.

OSH a ODSH navrhuje tento postup:
Navrhujeme, aby politická reprezentace krajů Jihočeského, Vysočiny a Jihomoravského společným dopisem oslovila Ministerstvo zahraničních věcí (na vědomí Ministerstvu dopravy ČR) se žádostí o zajištění oficiálního vyjádření rakouské strany (pravděpodobně rakouské ministerstvo dopravy a rakouské železnice ÖBB) ve věci obnovy a rekonstrukce železničního spojení Slavonice-Waldkirchen-Waidhofen.
Z úřednického hlediska již nelze dosáhnout v této věci dalšího posunu.
StanoviskaOdbor regionálního rozvoje
Obnovení železniční dopravy přes česko-rakouský přechod Slavonice-Fratres je plně v souladu s Programem rozvoje kraje Vysočina, zejména pak s dílčím cílem 3.1, opatřením 3.1.3: Modernizace a rekonstrukce železniční sítě. Z hlediska dopadu na oblast regionálního rozvoje se jedná o akci zejména s lokálním významem a to ve vztahu k osobní přepravě, kdy díky zprovoznění této trati se umožní jednodušší přeprava lidí využívajících železniční přepravu pro turistické aktivity. Dopad tedy bude v přeshraničních oblastech při obnovení turistického ruchu a rozšíření podnikatelských aktivit. Realizaci podporujeme.
Odbor informatiky
Z pohledu odboru informatiky je plánovaná rekonstrukce trati důležitá ve vztahu k budování páteřních optických sítí na území kraje Vysočina. Města Třešť a Telč nejsou v současné době připojena na komerčně dostupné páteřní optické trasy. Dle předběžného stanoviska ČD Telematiky (správce optických tras pokládaných souběžně se železnicí) je výstavba optické trasy v úseku Kostelec-Třešt-Telč podmíněna právě diskutovanou rekonstrukcí trati. Z pohledu investic kraje především pak v souvislosti s přípravou dalších etap projektu ROWANet je stěžejní znalost možného termínu realizace rekonstrukce trati.
Odbor dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje (I. Študlar, poradce hejtmana JČ kraje pro oblast dopravy)
Naše stanovisko je stále stejné, revitalizaci podporujeme, nyní zejména ve světle Zemské výstavy DR 2009, na které se podílí Váš kraj i město Telč.
Za důležitou považujeme i možnost přechodu přepravy dřeva, zejména s LZ Český Rudolec z kamionů na železnici.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
materiál RK-21-2007-48 a
ukládá
OSH připravit průvodní dopis s návrhem společného dopisu krajů Jihočeského, Vysočiny a Jihomoravského k oslovení Ministerstva zahraničních věcí.
Odpovědnost OSH, ODSH
Termín 2007- 7- 15
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz