Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-14-2007-34upr1

RK-14-2007-34upr1.doc  RK-14-2007-34upr1pr1upr1.xls  RK-14-2007-34upr1pr2upr1.xls
Číslo materiálu34upr1
Číslo jednacíRK-14-2007-34upr1
NázevNávrh finančního plánu na rok 2007 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2007 je u nemocnic sestaven jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 82 059 tis. Kč. Jedním z hlavních důvodů této situace je navýšení osobních nákladů oproti roku 2006 o 122 946 tis. Kč (mzdové náklady včetně odvodů). Důvodem tohoto nárůstu je dopad nového zákoníku práce od 1. 1. 2007.
Až dosud byla ustanovení týkající se odměňování v příspěvkových organizacích obsažena jednak v zákoníku práce, ale zejména pak v zákoně č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech a v nařízení vlády č. 330/2003 Sb. V novém zákoníku práce jsou sloučeny právní předpisy obsažené ve výše uvedených zákonech a nařízeních do části šesté pod názvem "Odměňování za práci, odměna za pracovní pohotovost a srážky z příjmů z pracovněprávního vztahu" (§ 109 - § 150), a vláda vydala rovněž v souladu se zákonem nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. K nejvýraznější změně došlo u pracovní pohotovosti, kdy nový ZP již nezná pracovní pohotovost na pracovišti, pouze na jiném se zaměstnancem dohodnutém místě než je pracoviště. Každý pobyt na pracovišti je tedy pracovní dobou (pracovní dobou je doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele). Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku (není-li sjednáno v kolektivní smlouvě jinak). Dosud za 1 hodinu pracovní pohotovosti (PP) na pracovišti mimo pracovní dobu zaměstnance příslušela odměna ve výši 50 %, a šlo-li o den pracovního klidu, ve výši 100 % poměrné části platového tarifu včetně dalších složek platu připadající na jednu hodinu práce bez práce přesčas v kalendářním měsíci, na který připadla PP. Za 1 hodinu PP mimo pracoviště mimo pracovní dobu zaměstnance příslušela zaměstnanci odměna ve výši 15 %, a šlo-li o den pracovního klidu, ve výši 25 % poměrné části platového tarifu, včetně dalších složek platu, připadající na jednu hodinu práce bez práce přesčas v měsíci, na který připadla pracovní pohotovost.
Plat je i nadále mimo prostor smluvní svobody, zaměstnanci jsou zařazování dle § 123 zákoníku práce do platové třídy a platového stupně, nově je formulován příplatek za vedení (vypuštěna nominální částka a nahrazena procentní částkou z platového tarifu pro nejvyšší tarifní stupeň v dané třídě);

Předpokládané navýšení výnosů z prodeje služeb (tržby za zdravotní péči) je pouze ve výši 98 610 tis. Kč. Hodnota výnosů od zdravotních pojišťoven byla stanovena v součinnosti s platnou vyhláškou č. 619/2006 Sb., kterou se stanoví hodnoty bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění a regulační omezení objemu poskytnuté péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro rok 2007, která stanoví paušální úhradu zdravotnickému zařízení v případě akutní péče pro rok 2007 ve výši 104 % celkové úhrady náležející zdravotnickému zařízení za zdravotní péči poskytnutou, vykázanou a zdravotní pojišťovnou uznanou za rok 2006, v případě oddělení pro dlouhodobě nemocné se výše paušální sazby za jeden den hospitalizace stanovila ve výši 103 % paušální sazby za ošetřovací den náležející zdravotnickému zařízení v prvním čtvrtletí 2006. Pokud se zdravotnické zařízení a zdravotní pojišťovna dohodnou na jiném způsobu úhrady, než je uvedeno zmiňované, dohodnutá výše úhrady podle tohoto způsobu úhrady nesmí být v rozporu se zdravotně pojistným plánem zdravotní pojišťovny. (V čase tvorby tohoto materiálu nemocnice neměly podepsané dodatky ke smlouvám na financování).
Pokrytí deficitu řešily nemocnice částečným zapojením dotace na provoz ve výši 92 132 tis. Kč, kterou zpětně získají po úhradě nájemného za movitý a nemovitý majetek ve vlastnictví kraje.
Rozpis nejdůležitějších nákladů a výnosů, které výrazněji ovlivňují výsledek hospodaření od 1. 1. 2007 je uveden na straně 1 a 2 materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1.
Stav investičních fondů nemocnic k 1. 1. 2007 je 190 286 tis. Kč. Zde je nutno zdůraznit, že na konci roku 2006 byly nemocnicím převedeny nevyčerpané finanční prostředky z nájemného za movitý a nemovitý majetek formou dotace s následným použitím v roce 2007 (u Nemocnice Nové Město na Moravě i prostředky z kapitálových výdajů). Šlo především o akce, které byly v investičním plánu roku 2006, probíhala na ně řádná výběrová řízení, ale do konce roku nebylo možné zrealizovat faktickou dodávku a s tím související platbu. V průběhu roku 2007 budou nemocnice postupně dokládat kopie faktur, takže stav investičních fondů se postupně sníží. Dále je nutno konstatovat, že finanční prostředky investičního fondu využívají nemocnice k dočasnému krytí chybějících finančních prostředků v provozu. Dosažení vyrovnaných finančních plánů odvodem z investičního fondu nemocnic s následným poskytnutím provozní dotace by v tomto případě nevyřešil chybějící peněžní prostředky na úhradu závazků vůči zaměstnancům či z obchodních vztahů.

V návrhu finančního plánu nedošlo u nemocnic prozatím ke zpětnému zapojení příjmu kraje vyplývajícího z pronájmů majetku realizovaných nemocnicemi na základě příkazních smluv ve prospěch nemocnic. Tyto finanční prostředky jsou každoročně rozdělovány na jejich běžný nebo investiční rozvoj.
Návrh řešení Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2007 nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené, prozatím nekonkretizované dotace z nájemného) dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0545/09/2006/ZK.
Vzhledem k vysoké ztrátě všech nemocnic (a i ostatních zdravotnických zařízení), jsou finanční plány předkládány ve formě informace, ale již s předdefinovaným návrhem usnesení.
Radě kraje se navrhuje schválit:
* finanční plány výnosů a nákladů na rok 2007 dle materiálu RK-14-2006-34upr1, př. 1upr1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisové plány a investiční plány podle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* nemocnicím plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace podle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* rozpočtové opatření v rozsahu uvedeném v materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 2upr1;
* provést analýzu stavu plnění finančního plánu k 30. 6. 2007 a zapracovat změny podle veškeré platné legislativy a schválených dodatků ke smlouvám o financování se zdravotními pojišťovnami.
StanoviskaEkonomický odbor na základě neobvykle vysoké plánované ztráty, která za všechny nemocnice má dosáhnout 125 mil. Kč a dále zejména jejího značného rozptylu mezi jednotlivými nemocnicemi (od -8 972 tis. Kč u Nemocnice Nové Město na M. až po -38 825 tis. Kč u Nemocnice Třebíč), navrhuje provést aktualizaci finančního plánu na rok 2007 po zhodnocení výsledků hospodaření nemocnic za 1. pololetí 2007. K zajištění vyrovnaného opatření je žádoucí v dalším období zvážit účelnost pravidla o tom, že minimálně 50 % podíl z úhrady nájemného bude využit na investiční rozvoj nemocnic. Žádosti na případné dotace do provozu z rozpočtu kraje k tlumení dopadů nového zákoníku práce by bylo proti smyslu dosavadního přístupu kraje zajišťovat zdravý rozvoj nemocnic i v dalším období.

U předložených návrhů finančního plánu je třeba poukázat na některé neodůvodněné rozdíly meziročního vývoje u některých výnosových ukazatelů mezi jednotlivými nemocnicemi. Pro ilustraci uvádíme např. rozdílné tempo meziročního růstu tržeb od zdravotních pojišťoven, podobně je třeba poukázat na stagnaci či dokonce pokles tržeb u lékárenské služby. Dále je možné kriticky hodnotit nákladovou část finančního plánu. Otazníky zde vyvolává rozdílný meziroční nárůst prostředků na platy mezi jednotlivými nemocnicemi a v té souvislosti je třeba materiál doplnit o údaje "plánovaný počet pracovníků celkem na rok 2007" a "průměrná mzda celkem na rok 2007

V oblasti investic se ukazuje jako potřebné rozklíčovat u Nemocnice Jihlava plánované použití dotace z rozpočtu kraje převedené ke konci roku 2006 na její účet a reálnost čerpání těchto prostředků v letošním roce. Tento požadavek je vyvolán dosavadními poznatky, že tyto prostředky byly použity k úhradě provozních faktur a z tohoto důvodu není investiční fond opět finančně kryt.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2007 dle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* tvorbu a použití peněžních fondů nemocnic, jejich odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* nemocnicím plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace pro nemocnice dle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
* rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 2upr1;
stanovuje
* u nemocnic jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2007:
- závazný ukazatel "Investiční dotace" pro organizace dle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1;
- závazný ukazatel "Příspěvek (dotace) na provoz" dle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1 upr1;
- závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-14-2007-34upr1, př. 1upr1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zdravotnická zařízení jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz poskytnutého z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
zmocňuje
* ředitele příspěvkových organizací za odvětví zdravotnictví:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého nemocnici za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru;
* ředitele nemocnic k použití účetního zůstatku investičního fondu k 31. 12. 2006 k dofinancování investičních akcí roku 2007 za předchozího souhlasu orgánů kraje
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucí odboru zdravotnictví a sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy nemocnicí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého zřizovatelem;
* ředitelům nemocnic zřizovaných krajem Vysočina:
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- provést aktualizaci finančních plánů dle dodatků ke smlouvám na financování roku 2007 se zdravotními pojišťovnami a předložit je v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2007 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor sociálních věcí a zdravotnictví;
- zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině; v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období,
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví:
- předložit průběžnou informaci o výsledcích plnění finančního plánu nemocnic za období leden - květen 2007 do rady kraje v termínu do 30. 6. 2007;
- předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2007 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2007 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2007.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, majetkový odbor, ředitelé nemocnic
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz