RK-09-2007-27.doc RK-09-2007-27pr1.tif | |
Číslo materiálu | 27 |
Číslo jednací | RK-09-2007-27 |
Název | Posouzení podnětu k zákonodárné iniciativě |
Zpracoval | D. Marek |
Předkládá | E. Šarapatková |
Počet příloh | |
Popis problému | Dne 31. 1. 2007 obdržel hejtman kraje dopis od představitelů města Světlá nad Sázavou, ve kterém vyjadřují svůj požadavek na iniciaci změny zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, v platném znění (dále jen "zákon o ÚFO"). Předmětem zákonodárné iniciativy by měl být přesun sídla finančního úřadu z Ledče nad Sázavou do Světlé nad Sázavou, přičemž na podporu svého požadavku uvádí celou řadu argumentů, zejména: a) přesun by přispěl ke schopnosti města poskytovat komplexní službu veřejné správy v jednom místě pro celý územní obvod obce s rozšířenou působností, b) jedná se o další logický krok reformy veřejné správy, c) přesunu jsou nakloněny též místní podnikatelské subjekty, (podrobněji viz příloha1). |
Návrh řešení | Odbor sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu navrhuje radě kraje alternativně: a) Předložit podnět k zákonodárné iniciativě k posouzení zastupitelstvu kraje. Podle § 35 odst. 2 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, v platném znění (dále jen "zákon"), náleží do vyhrazených kompetencí zastupitelstva kraje předkládání návrhů zákonů Poslanecké sněmovně. b) Nepředložit podnět k zákonodárné iniciativě k posouzení zastupitelstvu kraje. Rada kraje podle § 59 odst. 1 zákona připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva. Rada kraje podle § 59 odst. 3 zákona zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. Na jedné straně je zřejmé, že argumenty pro zákonodárnou iniciativu uváděné v podnětu jsou opodstatněné a mají oporu v zákoně o ÚFO, který zásadně (ve většině případů) stanoví jako sídlo finančního úřadu příslušnou obec s rozšířenou působností. Umístění finančního úřadu mimo sídlo obce s rozšířenou působností (v Ledči nad Sázavou) je tedy jednou ze sporadických výjimek. Kromě toho stávající stav neodpovídá ani Usnesení vlády ze dne 19. 3. 2003, č. 274 o sladění územní působnosti specializovaných územních orgánů státní správy a území okresů se správními obvody obcí s rozšířenou působností. Jednou z předpokládaných rovin sladění správních obvodů byly a jsou i tzv. změny v rámci okresu, tedy případy, kdy občané určité obce musí dojíždět na specializovaný orgán státní správy do jiného místa než je sídlo jejich obce s rozšířenou působností. Na druhou stranu je však třeba uvést, že případné organizační reformy v rámci soustavy finančních úřadů jsou primárně v gesci Ministerstva financí ČR a nesouvisí s reformou územních samospráv. To však neznamená, že se kraj Vysočina diskusi o umístění finančního úřadu brání či vyhýbá. Zpracovatel a předkladatel však nepovažují za systémové zasahovat do této diskuse tak zásadním způsobem, jako je zákonodárná iniciativa. Za podstatně vhodnější považujeme projednat podnět na nejbližším setkání zástupců Rady kraje Vysočina s poslanci a senátory zvolenými za volební obvody v kraji Vysočina, které proběhne 26. 3. 2007 a požádat je, aby změnu zákona zvážili z pozice jejich možnosti zákonodárné iniciativy. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Varianta I. Rada kraje rozhoduje předložit podnět k zákonodárné iniciativě dle materiálu RK-09-2007-27, př. 1 zastupitelstvu kraje a ukládá odboru sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu zpracovat podkladové materiály pro jednání zastupitelstva. |
Odpovědnost | odbor sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu |
Termín | 8. 3. 2007 |