Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-18-2006-58

RK-18-2006-58.doc
Číslo materiálu58
Číslo jednacíRK-18-2006-58
NázevÚprava zřizovacích listin u vybraných nemocnic zřizovaných krajem Vysočina společně s návrhem rozpočtového opatření u kapitoly Zdravotnictví v souvislosti s procesem oddlužení nemocnic
Zpracoval D. Buřičová, M. Palán
Předkládá V. Švarcová, M. Krištofová
Počet příloh
Popis problémuDnem 1. 1. 2003 přešla zřizovatelská funkce k bývalým okresním nemocnicím na kraje, kdy tyto organizace vykazovaly ve finančním hospodaření vysoké ztráty a byly ve složité finanční situaci v důsledku nedostatku vlastních finančních zdrojů na bankovních účtech.
Zadlužení nemocnic u kraje Vysočina stát řešil jen částečně, dotace ze státního rozpočtu na jejich oddlužení za uplynulé období 2003 - 2005 dosáhla úhrnné částky 213 832 tis. Kč. Z odpovědi předsedy vlády ČR ze dne 27. 4. 2006 na dopis pana hejtmana kraje ze dne 29. 3. 2006 vyplývá, že další oddlužování zdravotnických zařízení zřízených bývalými okresními úřady prostřednictvím státního rozpočtu nepřichází v úvahu a stát považuje tuto záležitost za definitivně uzavřenou. V souvislosti s tím je nutné připomenout, že zůstatek dluhu neřešený státem reprezentuje částku ve výši 65 543 tis. Kč.
Zastupitelstvo kraje Vysočina k zajištění chodu a rozvoje vlastních nemocnic schválilo v rámci rozpočtu kraje na rok 2006 u kapitoly Zdravotnictví rezervu ve výši 80 mil. Kč. V návaznosti na to zastupitelstvo kraje ve snaze zlepšit u nejzadluženějších nemocnic finanční situaci schválilo dne 16. 5. 2006 usnesením č. 0219/03/2006 použití části této rezervy (34 655 tis. Kč) k oddlužení nemocnic. Zároveň byl schválen rozpis těchto prostředků na jednotlivé nemocnice.
K zajištění nezbytných rozpočtových a účetních postupů je nutné přijmout takové rozpočtové opatření, které zajistí plné použití prostředků kraje ke zlepšení finanční situace nemocnic a jejich cash flow.
Návrh řešení Radě kraje se navrhuje doporučit zastupitelstvu ke schválení převod finanční částky 34 655 tis. Kč z rozpočtu kraje do správy nemocnic dle rozpisu:
* Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace 5 447 tis. Kč;
* Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace 27 728 tis. Kč;
* Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace 1 480 tis. Kč.
Převodem prostředků kraje na bankovní účet nemocnic dojde u těchto zařízení k posílení dlouhodobě poddimenzovaného stavu provozních zdrojů (cash flow), který je příčinou jejich platební neschopnosti a neplnění závazků z obchodního styku. Navrhuje se dále, aby nemocnice finanční prostředky svěřené do správy použily výhradně k úhradě závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti.
Svěření finančních prostředků do správy a jejich následné účelově určené použití není v rozporu s obsahem tohoto institutu. Pojem správa majetku podle § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nepředstavuje žádný univerzální, obecně upravený institut, ale spíše "nahodilý" (případ od případu) soubor práv a povinností příspěvkové organizace, který je zřizovatel obdobně jako rozsah svěřeného majetku povinen vymezit ve zřizovací listině. Jedná se o hospodaření s tímto majetkem a dále o činění právních dispozic čili nakládání s ním. Správa majetku je u příspěvkových organizací vymezena v návaznosti na odkaz ve zřizovací listině v Zásadách zastupitelstva kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina ze dne 17. 5. 2005. Zásady řeší finanční majetek pouze v obecné rovině - organizace je dle čl. 2 odst. 1 oprávněna a povinna spravovat a užívat majetek pouze k hlavnímu účelu, k němuž byla zřízena a je dle čl. 2 odst. 3 povinna zajistit efektivní a ekonomicky účelné využití majetku, ochranu, rozvoj a zvelebení. Na základě § 34 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je dále příspěvková organizace oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru jen po předchozím souhlasu zřizovatele. Další pravidla pro svěřované finanční prostředky stanovena nejsou a je nezbytné je vymezit, zvláště mají-li být použity výhradně k úhradě závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti.
V souvislosti s předáním finančního majetku do správy nemocnic je tedy nutné zároveň provést změnu zřizovacích listin a příslušné rozpočtové opatření. Návrh dodatků těchto listin je uveden v materiálu RK-18-2006-58, př. č. 1 - 3
Radě kraje se navrhuje schválit, aby předání finančního majetku do správy nemocnic bylo v účetnictví organizace zúčtováno ve prospěch účtu č. 902 - Fond oběžných aktiv a na vrub účtu 241 - Běžný účet.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu schválit:
* dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-58, př. 1;
* dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-58, př. 2;
* dodatek č. 5 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-04-2006-58, př. 3;
schvaluje
rozpočtové opatření - za podmínky schválení shora uvedených dodatků zřizovacích listin týkajících se předání finančního majetku do správy nemocnic - v rámci kapitoly Zdravotnictví, § 3522 - Ostatní nemocnice spočívající ve zvýšení položky 5909 - Ostatní neinvestiční výdaje jinde nezařazené v celkové výši 34 655 tis. Kč s určením pro:
* Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci ve výši 5 447 tis. Kč;
* pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci ve výši 27 728 tis. Kč;
* pro Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizace ve výši 1 480 tis. Kč
na úhradu závazků po lhůtě splatnosti se současným snížením položky 5901 - Nespecifikované rezervy ve stejné výši 34 655 tis. Kč;
ukládá
* ředitelům Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvková organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvková organizace a Nemocnice Třebíč, příspěvková organizace zúčtovat předání finančního majetku kraje do správy nemocnic účetním zápisem na vrub účtu 241 - Běžný a ve prospěch účtu 902 - Fond oběžných aktiv;
* řediteli Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace použít peněžní prostředky ve výši 5 447 tis. Kč výhradně na úhradu závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti;
* řediteli Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace použít peněžní prostředky ve výši 27 728 tis. Kč výhradně na úhradu závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti;
* řediteli Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace použít peněžní prostředky ve výši 1 480 tis. Kč výhradně na úhradu závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti;
* vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví zajistit kontrolu použití finančních prostředků poskytnutých na oddlužení u příslušných nemocnic zřizovaných krajem Vysočina v termínu do 31. 10. 2006.
Odpovědnost ředitelé Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Jihlava, Nemocnice Třebíč, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor
Termín 31. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz