Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-08-2006-54

RK-08-2006-54.doc
Číslo materiálu54
Číslo jednacíRK-08-2006-54
NázevNávrh na změnu rozpočtového opatření u kapitoly sociální věci v souvislosti s nárůstem osobních nákladů u příspěvkových organizací
Zpracoval L. Hondlová, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuVýkon zřizovatelské působnosti na úseku sociálních služeb se v posledním období potýká s obtížemi souvisejícími s dotacemi nekrytým zvyšováním platových tarifů pracovníků v příspěvkových organizacích. Problémem však není jen samotný fakt zvyšování, ale také nerovný přístup platových předpisů k jednotlivým skupinám zaměstnanců, podílejících se v témže pracovním týmu na péči o uživatele. Vedle tohoto růstu výdajů dochází i k růstu dalších nákladových položek.
V rozpětí uplynulých dvou let došlo k těmto změnám:
* Zánik civilní služby k 31. 12. 2004 - ztráta několika desítek pracovníků, aniž by došlo k poskytnutí prostředků na zřízení náhradních pracovních míst (potrestán byl ten, kdo šetřil využíváním civilní služby; kraj tento dopad zmírnil částečným navýšením příspěvků na provoz).
* Plošné zvýšení platových tarifů, přeřazení sociálních pracovníků, pracovníků sociální péče a psychologů ze základní platové tabulky do pedagogické od 1. 1. 2005 - nekryté zvýšení výdajů na tarifní platy o 25 mil. Kč (kraj použil 10 mil. Kč z vlastního rozpočtu, zbytek hradily organizace snížením některých složek platu a z provozních úspor).
* Zvýšení platů zdravotnických pracovníků přesunem ze zdravotnické platové tabulky do tabulky, podle níž se odměňují úředníci, od 1. 9. 2005 - nekryté zvýšení výdajů o více než 8 mil. Kč na rok.
* Zvýšení cen plynu v průběhu roku 2005 a od 1. 1. 2006 v průměru alespoň o 30 %.
* Zvýšení cen elektrické energie od 1. 1. 2006 přibližně o 10 %.
* Plošné zvýšení platů všech pracovníků od 1. 1. 2006 o 5 % a přeřazení zdravotních sester do ze sedmé a osmé do deváté platové třídy, což pro organizace zřizované krajem Vysočina činí zvýšení osobních nákladů o více než 20 mil. Kč.
Část nákladů je pokrývána v rámci rozpočtového určení daní, které od 1. 1. 2002 zohlednilo převod DÚSP Černovice do zřizovatelské působnosti kraje.
Pro ilustraci je třeba uvést ještě tu skutečnost, že po většinu pracovní doby zdravotní sestry, které jsou nově zařazené v deváté platové třídě, vykonávají obdobnou činnost jako sanitáři zařazení ve čtvrté platové třídě ve zdravotnické tarifní tabulce (zvýšená o 25 %) a pracovníci sociální péče v přímé obslužné péči zařazení ve čtvrté platové třídě v pedagogické tarifní tabulce (zvýšená o 13 %). Technicko-hospodářští pracovníci, pracovníci v úklidu, v prádelně nebo v kuchyni jsou nadále odměňováni podle základní tarifní tabulky. Tato situace negativně ovlivňuje vztahy v organizacích a zejména v případě změn tarifů plně nekrytých dotačními zdroji se stává příčinou napětí. Některé rozdíly v odměňování se v praktickém provozu stávají těžko odůvodnitelnými a v současné době již nezbývají ani prostředky pro jejich zmírnění v nadtarifních složkách platu. Zdravotním sestrám od srpna 2005 tedy narostl plat o 26 %, nižšímu zdravotnickému personálu o 13 % a ostatním pracovníkům pouze o 5 %.
Návrh na navýšení závazného ukazatele "příspěvek na provoz" v důsledku navýšení osobních nákladů je u příspěvkových organizací v odvětví sociální péče pro rok 2006 ve výši 8 500 tis. Kč. Na začátku roku 2006 došlo také k dalšímu nárůst cen plynu a cen elektrické energie. Protože není možné v tuto chvíli přesně říci o kolik se navýší ceny plynu a el. energie za 1. pololetí roku 2006, bude tento nárůst řešen až na začátku 2. pololetí roku 2006.
V příloze 2 materiálu RK-08-2006-54 je uveden dopis, který byl poslán na ministra Škromacha spolu s tabulkou, která ukazuje nárůsty u jednotlivých příspěvkových organizací v roce 2005 a v roce 2006. Tato tabulka je součástí přílohy 3 materiálu RK-08-2006-54.
Návrh řešení V materiálu RK-08-2006-54, př. 1 je vyčíslen návrh na navýšení příspěvku na provoz pro příspěvkové organizace v odvětví sociální péče s tím, že tato částka bude po schválení zastupitelstvem kraje rozdělena mezi jednotlivé příspěvkové organizace při schvalování finančních plánů na rok 2006. U jednotlivých příspěvkových organizací byl jejich požadavek na nárůst osobních nákladů snížen o úsporu na osobních příplatcích pro zdravotní sestry a o nárůst vlastních výnosů příspěvkových organizací. Navrhujeme, aby Rozpočtová komise doporučila radě kraje projednat řešení problému růstu nákladů v sociálních službách a přijmout návrh na zvýšení rozpočtu kraje k pokrytí popsaného nárůstu nákladů v rozsahu 8 500 tis. Kč.
Z důvodu předkládání tohoto návrhu odbor sociálních věcí a zdravotnictví nepředložil radě kraje ke schválení finanční plány, jejichž konečná podoba závisí na rozhodnutí o řešení problému nárůstu nákladů na provoz zřizovaných příspěvkových organizací.
StanoviskaEkonomický odbor nemá k předloženému návrhu připomínky. Aktuální stav položky Nespecifikovaná rezerva činí 101 270 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje * zvýšení výdajové části rozpočtu kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikované rezervy o 8 500 tis. Kč dle materiálu RK-08-2006-54, př. 1, k pokrytí dopadů platových úprav
k 1. 1. 2006 u příspěvkových organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 8 500 tis. Kč.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31.3. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz