RK-38-2005-62.doc RK-38-2005-62pr1.doc RK-38-2005-62pr2.doc | |
Číslo materiálu | 62 |
Číslo jednací | RK-38-2005-62 |
Název | Návrh na řešení postupu při poskytování členského příspěvku RRAV |
Zpracoval | V. Kotrbová |
Předkládá | M. Černý |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina je v současné době členem Zájmového sdružení právnických osob Regionální rozvojové agentury Vysočina (dále jen "RRAV"). Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích"), kraj jako veřejnoprávní korporace hospodaří s vlastním majetkem za podmínek stanovených zákonem. Kraj je povinen se i jako člen jiné právnické osoby řídit při hospodaření s vlastním majetkem obecně závaznými právními předpisy. V tomto případě je to zejména: - ustanovení § 17 zákona o krajích, které stanoví, že majetek kraje musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a úkoly vyplývající ze zákonem vymezené působnosti, - zákon č. 40/2004 sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o VZ"), stanoví, že zadavatel musí zakázky na služby, dodávky a stavební práce, jejichž cena překročí limit 2000 000 Kč, zadávat způsobem stanoveným zákonem o VZ a zakázky, jejichž cena nepřekročí 2000 000 Kč, transparentním a nediskriminačním způsobem za cenu obvyklou v místě plnění, - Smlouva o založení Evropského společenství (dále jen "Smlouva o ES"), která v čl. 87 a násl. stanoví zákaz poskytování veřejné podpory (veřejnou podporou je podpora poskytovaná z veřejných prostředků, která narušuje nebo hrozí narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňuje určité podniky ...). Dle Stanov RRAV jsou všichni členové RRAV povinni platit členské příspěvky ve stanovené výši a termínu (stanovit výši a termín splacení je pravomocí Valného shromáždění). Od svého vstupu hradil kraj Vysočina členský příspěvek každý rok formou dotace (podmínky poskytnutí dotace byly upraveny smlouvou o poskytnutí členského příspěvku). Dle čl. V odst. 3 písm. e) Stanov RRAV patří do výlučné pravomoci Valného shromáždění schvalování výše a formy (např. peněžitá/nepeněžitá plnění) členských příspěvků a termín jejich splácení. V roce 2005 byl způsob poskytnutí členského příspěvku poněkud modifikován, a to tak, že členský příspěvek byl definován jako kompenzace ztráty způsobené RRAV poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu definovaných krajem Vysočina. Důvodem této modifikace bylo možné porušení zákazu poskytování veřejné podpory stanoveného Smlouvou o ES. Dle pravidel Evropské komise pro definici služeb obecného hospodářského zájmu (2001/C 17/04) a rozsudku Evropského soudního dvora C-280-00 je však třeba i provozovatele takových služeb vybrat v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek tak, aby bylo zajištěno hospodárné a účelné využití veřejných prostředků. Co se právní formy RRAV týče, jedná se o zájmové sdružení právnických osob založené podle zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Hlavní náplň činnosti RRAV je stanovena ve Stanovách a je doplněna o podnikatelskou činnost. Vzhledem k tomu, že RRAV je podnikatelem ve smyslu Smlouvy o ES, není možné v případě, kdy není dodavatel vybrán postupem podle zákona o VZ, vyloučit nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory. Další problém, který by mohl vzniknout v případě zachování současného stavu, je možný rozpor se zákonem VZ, a to zejména vzhledem k výši příspěvku, který je RRAV ze strany kraje poskytován, a za který RRAV jako protiplnění poskytuje kraji Vysočina služby. |
Návrh řešení | S ohledem na ustanovení obecně závazných právních předpisů je navrhováno poskytnutí členského příspěvku ve formě dotace v limitu de minimis (tedy nejvýše 100 000 EUR za 3 roky za podmínek stanovených Nařízením Komise č. 69/2001 ze dne 12. 1. 2001). Poskytování podpory v režimu de minimis je eliminováno nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory stanovené ve Smlouvě o ES. Vzhledem k tomu, že kraj Vysočina poskytl RRAV v roce 2005 členský příspěvek ve výši 2 000 000 Kč a v roce 2004 členský příspěvek ve výši 1 000 000 Kč, je limit stanovený Nařízením Komise č. 69/2001 - tedy 100 000 EUR za 3 roky, vyčerpán, není možné v režimu de minimis v roce 2006 RRAV poskytnout příspěvek peněžité i nepeněžité povahy. Podle ustanovení § 35 odst. 2 písm. l) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách. Podle ustanovení § 36 písm. c) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací v hodnotě nad 200 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním roce. |
Stanoviska | Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením č. 023/07/2005/FV upozornil zastupitelstvo kraje na rizika způsobu poskytování členského příspěvku RRAV a doporučil zastupitelstvu kraje výběr z variant 2b a 3 podle materiálu RK-38-2005-62, př. 1. Výbor regionálního rozvoje Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením č. 019/06/2005/VRR doporučil Zastupitelstvu kraje Vysočina schválit variantu č. 2b podle materiálu RK-38-2005-62, př. 1, která navrhuje setrvání v RRAV, poskytnutí členského příspěvku ve formě de minimis (tedy nejvýše 100 000 EUR za 3 roky za podmínek stanovených Nařízením komise č. 69/2001). Dále zadávat zakázky za podmínek stanovených zákonem o VZ a vnitřními předpisy kraje Vysočina. V materiálu RK-38-2005-62, př. 2 je obsažen komentář k materiálu RRAV obsahujícímu stanovisko RRAV k možnému porušení zákazu poskytování veřejné podpory. Komentář je zapracován do původního textu, barevně odlišen a zvýrazněn kurzívou. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: ( rozhodnout o poskytování členského příspěvku Regionální rozvojové agentuře Vysočina v režimu stanoveném Nařízením Komise č. 69/2001 ze dne 12. 1. 2001; ( navrhnout Valnému shromáždění Regionální rozvojové agentury Vysočina stanovit členský příspěvek kraje Vysočina na rok 2006 ve výši 0 Kč. |
Odpovědnost | ORR |
Termín | průběžně |