Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-38-2005-20

RK-38-2005-20.doc  RK-38-2005-20pr1.xls  RK-38-2005-20pr2.doc
Číslo materiálu20
Číslo jednacíRK-38-2005-20
NázevNávrh účetního řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina
Zpracoval M. Palán, M. Vařečková, D. Buřičová, M. Janíčková, L. Hondlová
Předkládá A. Krištofová, Z. Ludvík, V. Švarcová, H. Kubíček
Počet příloh
Popis problémuRada kraje svým usnesením č. 0106/04/2005 ze dne 18. 1. 2005 schválila postup účetního řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina a současně uložila ředitelům příspěvkových organizací prověřit skutečnou výši tohoto debetu podle stavu k 31. 12. 2004 a výsledek šetření předložit krajskému úřadu. Dluh ve finančním krytí investičního fondu vznikl v období, kdy zřizovatelem těchto organizací byl stát. Stát při výkonu zřizovatelské funkce nestanovil žádná pravidla k zajištění průhlednosti finančních toků pro vedení účetnictví u svých příspěvkových organizací a v důsledku toho došlo, že při přechodu organizací pod kraj tento dluh skrytě přešel v rámci jejich účetnictví, kde je do současnosti. Bližší vymezení tohoto problému je obsahem materiálu RK-38-2005-20, př. 2.
Z předložených podkladů od jednotlivých účetních jednotek vyplývá, že rozhodující skupinu takto "postižených" organizací tvoří především nemocnice a nástupnické organizace po bývalém OSÚSS Žďár nad Sáz. Šetřením se dále potvrdily i signalizované případy, kdy některé účetní jednotky sice nemají tzv. kumulovanou ztrátu z minulých let, ale přesto vykazují finančně nekrytý zůstatek investičního fondu. Přehled o finančně nekrytém investičním fondu podle jednotlivých organizací je uveden v příloze č. 1 tohoto materiálu. V rámci provedeného šetření zároveň organizace potvrdily finanční krytí účetních zůstatků u ostatních peněžních fondů (tj. rezervní fond a fond odměn).
K zajištění věrného a poctivého zobrazení skutečností v účetnictví a finanční situace u dotčených účetních jednotek je nutné přijmout ještě v letošním roce mimořádná účetní opatření, kterými se zároveň zabezpečí shora uvedené usnesení č. 0106/04/2005/RK.
Návrh řešení K zajištění systémově jednotné metodiky při řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina se navrhuje radě kraje:
1. řešit u příspěvkových organizací, které vykazují kumulovanou ztrátu z minulých let, finančně nekrytý zůstatek investičního fondu zúčtováním proti účtu č. 932 - Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let;
2. řešit u příspěvkových organizací, které vykazují finančně nekrytý zůstatek investičního fondu a nemají kumulovanou ztrátu, zúčtováním tohoto debetu proti účtu č. 902 - Fond oběžných aktiv;
3. zrušit část usnesení č. 0106/04/2005 ze dne 18. 1. 2005, kterým byl schválen postup při řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu spočívající v přijetí samostatného rozpočtového opatření kraje; důvodem pro zrušení této části usnesení je možnost případných daňových dopadů u nemocnic v důsledku nového ustanovení § 18 odst. 15 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, platného k 1. 1. 2005.
Výše uvedeným navrhovaným postupem budou relevantním způsobem zajištěny všeobecné účetní zásady stanovené zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Odlišný postup volí Nemocnice Pelhřimov, která vykazuje finančně nekrytý zůstatek investičního fondu ve výši 7 506 460,- Kč, kdy tento debet zúčtuje výsledkově do svých výnosů k zajištění vyrovnaného hospodaření za rok 2005.
StanoviskaNemocnice Havlíčkův Brod souhlasí s navrženým způsobem řešení nekrytého zůstatku investičního fondu. Výše částky k odúčtování fondu je 281.392.640,- Kč. Se vznikem nemocnice jako státní příspěvkové organizace nebylo státem (tehdejší zřizovatel) vyřešeno plné finanční pokrytí tvorby odpisů k nákupu investic.
Nemocnice Jihlava souhlasí s navrženým způsobem řešení a zúčtováním finančně nekrytého investičního fondu. Výše nekrytého investičního fondu činí 109.655.257,12 Kč. Důvodem debetu investičního fondu bylo nedostatečné finanční krytí odpisů.
Nemocnice Třebíč souhlasí se způsobem řešení finančně nekrytého investičního fondu, jehož výše činí 33 133 285,85 Kč. Příčinou tohoto stavu byl nedostatek finančních prostředků na bankovním účtu v období před rokem 2003.
Nemocnice Nové Město na Moravě souhlasí s navrhovaným způsobem řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu v částce 18 898 414,35 Kč. Jako důvod nekrytí investičního fondu uvádí vícezdrojové financování investic v minulých letech (dotace od státu, okresu apod.), což mělo dopady na tvorbu investičního fondu a jeho čerpání bez finančního krytí.
Muzeum Vysočiny Havlíčkův Brod souhlasí se způsobem řešení nekrytého investičního fondu a částka k odúčtování činí 857 583,45 Kč. Příčinou vzniku debetu byl nedostatek prostředků v létech 1991 a 2001 ke krytí přídělu odpisů do investičního fondu.
Ústav sociální péče Křižanov souhlasí s navrženým způsobem řešení zúčtování finančně nekrytého investičního fondu ve výši 603.516,72 Kč proti účtu 902(fond oběžných aktiv). Nekrytí investičního fondu vzniklo při rozvolnění OSÚSS Žďár n. Sáz. na jednotlivé nástupnické organizace, kdy zůstatek investičního fondu byl rozdělen účetně bez peněžního krytí.
Domov důchodců Mitrov souhlasí s návrhem řešení a se zúčtováním částky 490 189,06 Kč. Debet v investičním fondu vznikl rozdělením OSUSS Žďár n.S. na jednotlivé nástupnické organizace, kdy zůstatek investičního fondu nebyl finančně pokryt.
Domov důchodců Velké Meziříčí souhlasí s navrhovaným řešením zúčtovat nekrytý investiční fond ve výši 251.890,- Kč na účet 902. Zůstatek investičního fondu bývalého OSÜSS Žďár n. Sáz. byl rozdělen na nástupnické organizace jen účetně bez finančního krytí.
Střední odborné učiliště Třebíč souhlasí s návrhem řešení nekrytého zůstatku investičního fondu, který činí 500 tis. Kč. Příčinou vzniku debetu byl nedostatek prostředků v létech 1991 a 2001 ke krytí přídělu odpisů do investičního fondu.
VOŠ, Gymnázium, SSŠ Světlá nad Sázavou souhlasí s navrženým způsobem řešení nekrytí investičního fondu, které činí 1 677 700,87 Kč. Deficit vznikl vlivem nedostatečně krytých odpisů dotacemi v letech 1996 - 2000 (např. v roce 1997 činily odpisy 868 660,- Kč a dotace na odpisy byla jen 170 000,- Kč).
Dětský domov Senožaty souhlasí s navrženým způsobem řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu. Deficit krytí IF je 200.560,07 Kč. Ke vzniku deficitu došlo v letech 2000 a 2001, kdy zřizovatelem (MŠMT) nebyl poskytnut příspěvek na krytí odpisů. V těchto letech byl poskytnut příspěvek na provoz pouze ve výši 75 % skutečné potřeby, odpisy nebyly finančně kryty.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
bilanci částek finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací zřízených krajem dle materiálu RK-38-2005-20, př. 1;
schvaluje
* mimořádný účetní postup u těch příspěvkových organizací, které vykazují kumulovanou ztrátu z minulých let, zúčtováním finančně nekrytého zůstatku investičního fondu zúčtováním proti účtu č. 932 - "Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let";
* mimořádný účetní postup u těch příspěvkových organizací, které vykazují finančně nekrytý zůstatek investičního fondu a přitom nemají ztrátu minulých let, zúčtováním tohoto debetu proti účtu č. 902 - "Fond oběžných aktiv";
ukládá
* ředitelům Nemocnic Havlíčkův Brod, Jihlava, Třebíč a Nové Město na Moravě a Muzea Vysočiny Havlíčkův Brod zúčtovat do účetního období roku 2005 příslušnou částku vyjadřující finančně nekrytý zůstatek investičního fondu proti účtu 932 - "Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let";
* ředitelům Ústavu sociální péče Křižanov, Domova důchodců Mitrov, Domova důchodců Velké Meziříčí, Středního odborného učiliště Třebíč, VOŠ, Gymnázia, SSŠ Světlá nad Sázavou a Dětského domova Senožaty zúčtovat do účetního období roku 2005 příslušnou částku vyjadřující finančně nekrytý zůstatek investičního fondu proti účtu 902 - "Fond oběžných aktiv", a
ruší
část usnesení č. 0106/04/2005/RK ze dne 18. 1. 2005, kterým byl schválen postup při řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací spočívající v přijetí samostatného rozpočtového opatření kraje.
Odpovědnost ředitelé příspěvkových organizací
Termín do 31. 12. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz