RK-37-2005-06.doc RK-37-2005-06pr1.doc | |
Číslo materiálu | 06 |
Číslo jednací | RK-37-2005-06 |
Název | Návrh na řešení postupu při poskytování členského příspěvku RRAV |
Zpracoval | V. Kotrbová |
Předkládá | M. Černý |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina je v současné době členem Zájmového sdružení právnických osob Regionální rozvojové agentury Vysočina (dále jen "RRAV"). Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích"), kraj jako veřejnoprávní korporace hospodaří s vlastním majetkem za podmínek stanovených zákonem. Kraj je povinen se i jako člen jiné právnické osoby řídit při hospodaření s vlastním majetkem obecně závaznými právními předpisy. V tomto případě je to zejména: - ustanovení § 17 zákona o krajích, které stanoví, že majetek kraje musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a úkoly vyplývající ze zákonem vymezené působnosti, - zákon č. 40/2004 sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o VZ"), stanoví, že zadavatel musí zakázky na služby, dodávky a stavební práce, jejichž cena překročí limit 2000 000 Kč, zadávat způsobem stanoveným zákonem o VZ a zakázky, jejichž cena nepřekročí 2000 000 Kč, transparentním a nediskriminačním způsobem za cenu obvyklou v místě plnění, - Smlouva o založení Evropského společenství (dále jen "Smlouva o ES"), která v čl. 87 a násl. stanoví zákaz poskytování veřejné podpory (veřejnou podporou je podpora poskytovaná z veřejných prostředků, která narušuje nebo hrozí narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňuje určité podniky ...). Dle Stanov RRAV jsou všichni členové RRAV povinni platit členské příspěvky ve stanovené výši a termínu (stanovit výši a termín splacení je pravomocí Valného shromáždění). Od svého vstupu hradil kraj Vysočina členský příspěvek každý rok formou dotace (podmínky poskytnutí dotace byly upraveny smlouvou o poskytnutí členského příspěvku). V roce 2005 byl způsob poskytnutí členského příspěvku poněkud modifikován, a to tak , že členský příspěvek byl definován jako kompenzace ztráty způsobené RRAV poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu definovaných krajem Vysočina. Důvodem této modifikace bylo možné porušení zákazu poskytování veřejné podpory stanoveného Smlouvou o ES. Dle pravidel Evropské komise pro definici služeb obecného hospodářského zájmu (2001/C 17/04) a rozsudku Evropského soudního dvora C-280-00 je však třeba i provozovatele takových služeb vybrat v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek tak, aby bylo zajištěno hospodárné a účelné využití veřejných prostředků. Co se právní formy RRAV týče, jedná se o zájmové sdružení právnických osob založené podle zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Hlavní náplň činnosti RRAV je stanovena ve Stanovách a je doplněna o podnikatelskou činnost. Vzhledem k tomu, že RRAV je podnikatelem ve smyslu Smlouvy o ES, není možné v případě, kdy není dodavatel vybrán postupem podle zákona o VZ, vyloučit nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory. Další problém, který by mohl vzniknout v případě zachování současného stavu, je možný rozpor se zákonem VZ, a to zejména vzhledem k výši příspěvku, který je RRAV ze strany kraje poskytován, a za který RRAV jako protiplnění poskytuje kraji Vysočina služby. . |
Návrh řešení | S ohledem na ustanovení obecně závazných právních předpisů jsou navrhovány tyto varianty řešení: 1. Poskytování členského příspěvku ve stávající výši stávajícím způsobem Je možné zachovat stávající způsob financování RRAV krajem s tím, že pokud by někdo (např. konkurent RRAV na trhu) poukázal na možné neoprávněné poskytování veřejné podpory krajem a při kontrole ze strany Evropské komise by se toto podezření prokázalo, byl by kraj povinen vymáhat takto neoprávněně poskytnutou podporu zpět, a to včetně penále, které může dosáhnout až 100% původní částky. 2. Setrvání v RRAV a) Dle článku VII odst. 3 písmena d) Stanov RRAV patří do výlučné pravomoci Valného shromáždění schvalování výše a formy (např. nepeněžitá plnění) členských příspěvků. Z toho tedy vyplývá, že změnou formy členského příspěvku je možné eliminovat nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory a porušení zákona o VZ. V tom případě nic nebrání tomu, zadávat RRAV zakázky za podmínek stanovených zákonem o VZ a vnitřními předpisy kraje Vysočina. b) Poskytnutí členského příspěvku ve formě dotace v limitu de minimis (tedy nejvýše 100 000 EUR za 3 roky za podmínek stanovených Nařízením Komise č. 69/2001). V tom případě nic nebrání tomu, zadávat RRAV zakázky za podmínek stanovených zákonem o VZ a vnitřními předpisy kraje Vysočina. 3. Hrazení členského příspěvku formou kompenzace za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu V případě, kdy by kraj Vysočina měl nadále zájem hradit služby obecného hospodářského zájmu, je třeba podmínky pro úhradu těchto služeb definovat v souladu s pravidly Evropské komise pro definici služeb obecného hospodářského zájmu (2001/C 17/04) - definovat služby obecného hospodářského zájmu a jejich poskytovatele vybrat v souladu se zákonem o VZ. 4. Vystoupení z RRAV Dle článku IV odst. 3 písm. b) Stanov RRAV je možné členství ve sdružení ukončit na základě písemné výpovědi. Délka výpovědní lhůty činí šest měsíců a její běh počíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi do sídla sdružení. V tom případě nic nebrání tomu, zadávat RRAV zakázky za podmínek stanovených zákonem o VZ a vnitřními předpisy kraje Vysočina. Podle ustanovení § 35 odst. 2 písm. l) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách. Podle ustanovení § 36 písm. c) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací v hodnotě nad 200 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním roce. |
Stanoviska | Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením č. 023/07/2005/FV upozornil zastupitelstvo kraje na rizika způsobu poskytování členského příspěvku RRAV a doporučil zastupitelstvu kraje výběr z variant 2b a 3. Výbor regionálního rozvoje Zastupitelstva kraje Vysočina - nebyl doposud schválen zápis, stanovisko bude předloženo na jednání Rady kraje Vysočina. V materiálu RK-37-2005-06, př. 1 je obsažen komentář k materiálu RRAV obsahujícímu stanovisko RRAV k možnému porušení zákazu poskytování veřejné podpory. Komentář je zapracován do původního textu, barevně odlišen a zvýrazněn kurzívou. |
Návrh usnesení | Rada kraje text usnesení bude zformulován na zasedání rady kraje. |
Odpovědnost | ORR |
Termín | průběžně |