Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-36-2005-38

RK-36-2005-38.doc  RK-36-2005-38pr1.doc  RK-36-2005-38pr1upr2.doc  RK-36-2005-38pr2.doc
Číslo materiálu38
Číslo jednacíRK-36-2005-38
NázevNávrh systému dotování investic nestátních neziskových organizací v sociálních službách
Zpracoval A. Řehořová, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuRada kraje Vysočina svým usnesení 0209/07/2005/RK uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví navrhnout řešení problematiky investic do infrastruktury sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi.
Vzhledem k počtu nestáních neziskových organizací působících na tomto úseku bylo obtížné najít taková kriteria, s nimiž bychom předešli neufinancovatelným požadavkům na podporu investičních aktivit. Teprve v souvislosti s realizací projektů schválených k podpoře při realizaci Priority 3 Rozvoj lidských zdrojů v regionech, Opatření 3.1 Infrastruktura na rozvoj lidských zdrojů v regionech Společného regionálního operačního programu (dále jen SROP) .
Problém prostředků na investice u nestátních neziskových organizací je dlouhodobě neřešený a první příležitostí, kde mohou tyto organizace získat prostředky k tomuto účelu, je právě uvedené opatření SROP. Na zástupce krajského úřadu se při jednáních představitelé nestátního neziskového sektoru opakovaně obracejí s žádostí o pomoc v oblasti investic, a proto v návaznosti na uvedený úkol považujeme za potřebné z úrovně kraje stanovit, jakou formu pomoci a za jakých podmínek může kraj poskytnout.
K uvedenému zdroji financí z Evropských strukturálních fondů lze uvést, že podpora v rámci všech opatření SROP je poskytována konečným uživatelů formou dotace, jejíž výše je vždy propočítána k celkovým uznatelným nákladům projektu. Podpora ze strukturálních fondů v případě opatření 3.1 pro nepodnikatelské subjekty může dosáhnout až 72% celkových uznatelných nákladů projektu. Podpora z veřejných a soukromých zdrojů pak činí zbývajících 28% celkových uznatelných nákladů projektu (10% z vlastních zdrojů předkladatele a 18% ze státního rozpočtu). Povinností předkladatele projektu - konečného uživatele je však z vlastních prostředků zafinancovat jednotlivé etapy a teprve následně získat prostředky ze strukturálních fondů.
V rámci uvedeného opatření SROP bude vyhlášena již jen jedna výzva s objemem prostředků 36 miliónů pro celý region soudržnosti. Minimální výše celkových uznatelných nákladů na jeden předkládaný projekt činí 2 mil. Kč.
Je však nutné podotknout, že v rámci 3. výzvy opatření 3.1 byly podpořeny projekty šesti nestátních neziskových organizací poskytujících sociální služby. Kromě níže uvedeného projektu se jedná o dalších pět podpořených žadatelů. Pracovníci OSVZ se je snažili oslovit telefonicky i elektronickou poštou, aby zjistili, do jaké míry se ostatní úspěšní žadatelé potýkají s problémy financování podpořených projektů. Tři z nich na naše dotazy doposud nereagovali, jeden má obtíže se získáním úvěru na předfinancování a jeden poukázal na problémy s neznatelností nákladů spojených s poskytnutím úvěru s nejistotou termínu proplácení již realizovaných etap. Posledně uvedený příjemce má celý vlastní podíl již zajištěn dotací obce.
Návrh řešení Navrhujeme, aby příspěvek kraje byl schvalován ve výši dotace poskytnuté na realizaci projektu obcí, kde je projekt realizován, maximálně však do výše 200 tis. Kč, což je 10 % minimální výše celkových uznatelných nákladů v uvedeném opatření SROP. Tato dotace by měla být poskytována pod podmínkou, že nestátní nezisková organizace doloží zahrnutí předmětného projektu do komunitního plánu příslušné obce anebo alespoň podporu obce tomuto projektu s tím, že obec na realizaci takového projektu poskytne dotaci. Tento systém byl zpracován do podoby zásad, které navrhujeme doporučit zastupitelstvu kraje ke schválení jako materiál RK-36-2005-38, př. 1. Dotace budou podle navržených zásad na základě individuálních žádostí schvalovány zastupitelstvem kraje, protože se vesměs jedná o subjekty krajem dotované i z jiných dotačních titulů.
Důvodem navržení výše popsaného postupu je skutečnost, že tímto způsobem posílíme schopnost nestátních neziskových organizací čerpat využít prostředky z Evropských strukturálních fondů a zároveň je dopředu znám možný maximální rozsah projektů, které mohou být v uvedeném opatření podpořeny a jejich realizátoři se mohou stát žadateli o dotaci z tohoto systému. Nelze sice předem odhadnout kolik nestátních neziskových organizací bude úspěšných v poslední výzvě, ale lze očekávat, že půjde jen o část příjemců dotací. Výše 200 tis. Kč sice u některých finančně náročnějších projektů představuje pouze malou část celkových nákladů, ale protože případný příslib dotace kraje na zajištění vlastní účasti realizátora projektu nebyl projednán před podáním žádosti, doporučujeme zachovat uvedené maximum.
V případě schválení předloženého systému navrhujeme, aby v souladu s ním byla schválena dotace pro Oblastní charitu Třebíč ve výši 200 tis. Kč na realizaci níže popsaného projektu. Její žádost je uvedena v materiálu RK-36-2005-38, př. 2.
Oblastní charita Třebíč předložila v březnu letošního roku projekt "Pracovní a motivační aktivizace nezaměstnaných bez domova pomocí stavebních prací na Azylovém domě pro muže v Třebíči" do Priority 3 Rozvoj lidských zdrojů v regionech, Opatření 3.1 Infrastruktura na rozvoj lidských zdrojů v regionech SROP. Projekt získal dobré ohodnocení a byl Regionální radou doporučen k podpoře.
Podpořený projekt řeší přístavbu stávající budovy Azylového domu pro muže v Třebíči včetně její celkové rekonstrukce. Oblastní charita Třebíč provozuje tento dům od roku 1992 a s ohledem na hygienické, provozní a dále i kapacitní problémy jen nutné provést uvedenou přístavbu a rekonstrukci objektu.
Azylový dům pro muže je jediným zařízením tohoto typu v okrese Třebíč a jeho klientela je tvořena pávě z tohoto regionu. Azylový dům je rovněž součástí Komunitního plánu sociálních služeb města Třebíč.
Celkové náklady projektu jsou ve výši 8 265 038,- Kč a jsou rozdělené do dvou etap. V 1. etapě se jedná o výši 6 310 695,- Kč a ve 2. etapě o 1 954 343,- Kč.
Oblastní charita Třebíč musí jako předkladatel přednostně zajistit z vlastních zdrojů náklady roku 2005 ve výši 10% 1. etapy, které činí 631 00,- Kč.
Projekt "Pracovní a motivační aktivizace nezaměstnaných bez domova pomocí stavebních prací na Azylovém domě pro muže v Třebíči" řeší aktuální potřebu tohoto typu sociální služby, tj. rekonstrukci a přístavbu stávajícího objektu, zejména pak s ohledem na nevyhovující hygienické a provozní podmínky a v současné době i nedostačující kapacitu zařízení. Prioritou tohoto projektu je zkvalitňování a odůvodněné rozšiřování služeb pro cílovou skupinu, která je specifikovaná jako lidé bez přístřeší, lidé obtížně umístitelní na trhu práce z důvodu nižší sociální přizpůsobivosti apod.
Na tento projekt navazuje v jeho "měkké" části projekt "Pracovní a motivační aktivizace nezaměstnaných bez domova s důrazem na zvýšení jejich kvalifikace" podaný Oblastní charitou Třebíč do první výzvy Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Výsledky hodnocení nejsou dosud známy.
Jedná se o provázanost obou projektů, jejímž cílem je nejen zkvalitnění a rozšíření poskytované služby, ale současně i aktivní zapojení klientů právě do prací směřujících k tomuto cíli. Touto aktivizací klientely a motivací k práci lze předpokládat určitě vyrovnání příležitostí v přístupu k jejich pracovnímu i společenskému uplatnění a znovunabytí společenských návyků včetně podpory zvyšování jejich kvalifikace.
Nákladnost celého projektu tak, jak je popsána výše, a mechanismus financování ze strukturálních fondů vyvolaly nutnost vyřízení úvěru předkladatelem projektu. Další náklady předkladateli vznikají s neuznatelnými náklady, úroky apod.
Schválení příspěvku pro realizaci uvedeného projektu by bylo vyhověním konkrétní žádosti s tím, že další žadatelé se zatím na kraj neobrátili, ale v návaznosti na poskytnutí příspěvku lze očekávat, že někteří z nich by obdobnou žádost podali.
StanoviskaStanovisko ekonomického odboru bude předloženo na jednání rady kraje.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit
* "Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic" dle materiálu
RK-36-2005-38, př. 1,
* zvýšení výdajové části rozpočtu na rok 2005 u kapitoly Sociální věci § 4341 Sociální pomoc osobám v hmotné nouzi a občanům sociálně nepřizpůsobivým, pol. 6323 Investiční dotace církvím a náboženským společnostem o částku 200 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, pol. Nespecifikovaná rezerva o částku 200 tis. Kč;
* poskytnutí dotace Diecézní charitě Brno, Oblastní charitě Třebíč, ve výši 200 tis. Kč na realizaci "Pracovní a motivační aktivizace nezaměstnaných bez domova pomocí stavebních prací na Azylovém domě pro muže v Třebíči" v souladu se "Zásadami Zastupitelstva kraje Vysočina o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti sociálních služeb na realizaci investic" dle materiálu RK-36-2005-38, př. 1.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín do 29. 11. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz