RK-32-2005-23.doc | |
Číslo materiálu | 23 |
Číslo jednací | RK-32-2005-23 |
Název | Návrh na zrušení usnesení zastupitelstva kraje a přijetí nového usnesení |
Zpracoval | Z. Ludvík |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | OŠMS vyhlásil na základě usnesení zastupitelstva kraje č. 0343/05/2005/ZK ze dne 22. 7. 2005 výběrové řízení na dvě zakázky kraje: * Podpora talentované mládeže ve fotbalových klubech kraje Vysočina - kategorie žáci, max. cena 1.400.000,- Kč a * Podpora talentované mládeže ve fotbalových klubech kraje Vysočina - kategorie dorost, max. cena 1.600.000,- Kč. Výzvy na vyhlášení výše uvedených zakázek projednala dne 23. 8. 2005 rada kraje a vzala je na vědomí usnesením č. 1079/26/2005/RK. Podkladem pro výše uvedené usnesení zastupitelstva kraje bylo usnesení rady kraje č. 0915/23/2005 ze dne 12. 7. 2005. OŠMS před podáním návrhu na rozdělení zakázky na dvě části poskytl veškerý podkladový materiál včetně vyhlášení a kritérií výběrového řízení právničce ORR. Z vyjádření právničky ORR došel OŠMS k závěru, že je možno při vyhlášení takto postupovat. Teprve po vyhodnocení vlastního výběrového řízení vyšlo najevo, že mezi právníky a pracovníky OŠMS došlo k nepochopení. Podle stanoviska právníků (OŠMS, ORR a OSŘKŽÚ) ve všech materiálech, které byly vytvořeny pro jednání rady kraje i zastupitelstva kraje vždy figuruje fotbalový klub FC Vysočina Jihlava a.s. (někdy zkráceně FC Vysočina). Materiály byly od samého začátku tvořeny s cílem poskytnou FC Vysočina Jihlava a.s. finanční prostředky. Při prvním jednání rady kraje bylo doporučeno zastupitelstvu kraje poskytnout klubu finanční příspěvek ve výši 3.000.000,- Kč. Tento způsob poskytnutí finančních prostředků však hrozil porušením zákazu poskytování veřejné podpory ve smyslu čl. 87 a násl. Smlouvy o ES. Zastupitelstvo kraje proto následně přijalo usnesení, kterým schválilo vyčlenění částky 3.000.000,- Kč na projekt "Podpora talentované mládeže FC Vysočina". V materiálu pro toto jednání zastupitelstva kraje se přímo hovoří o klubu FC Vysočina a rovněž se zde objevuje věta: "Úhrada nákladů bude provedena na základě smlouvy, která bude uzavřena po vypsání veřejné zakázky na dodavatele služby." Zdůrazňujeme, že 3.000.000,- Kč byly dle usnesení zastupitelstva vyčleněny na projekt Podpora talentované mládeže FC Vysočina, tzn. na 1 akci. Relevantní texty usnesení: Usnesení 0915/23/2005/RK (12. 7. 2005) Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje schválit: ? poskytnutí finančního příspěvku v celkové výši 3 000 000,- Kč FC Vysočina Jihlava, a.s., Jiráskova 2603/69, 58601 Jihlava, na projekt Podpora talentované mládeže FC Vysočina; ? povýšení kapitoly Školství, § 3419 Ostatní tělovýchovná činnost o částku 3 000 000 Kč snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, položka Nespecifikovaná rezerva o tuto částku. Usnesení 0343/05/2005/ZK (22. 7. 2005) Zastupitelstvo kraje schvaluje povýšení kapitoly Školství, § 3419 Ostatní tělovýchovná činnost o částku 3 000 000 Kč na projekt Podpora talentované mládeže FC Vysočina snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, položka Nespecifikovaná rezerva o tuto částku. Usnesení 1079/26/2005/RK (23. 8. 2005) Rada kraje bere na vědomí záměr na vyhlášení veřejných zakázek Podpora talentované mládeže ve fotbalových klubech kraje Vysočina - kategorie žáci a Podpora talentované mládeže ve fotbalových klubech kraje Vysočina - kategorie dorost. Dalším "problémem" je skutečnost, že peníze z rozpočtu byly vyčleněny na jednu akci: Podpora talentované mládeže FC Vysočina, a to v částce 3.000.000,- Kč. Následně však byla zakázka rozdělena na dvě samostatné zakázky v hodnotě 1.600.000,- Kč a 1.400.000,- Kč, s tím, že zakázky byly rozděleny pouze podle cílové skupiny (žáci a dorost). Tímto se měly zakázky dostat z režimu zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), neboť podle § 6 odst. 1 zákona je veřejnou zakázkou zakázka na dodávky, služby nebo stavební práce, jejímž zadavatelem je osoba uvedená v § 2 zákona a u níž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky přesáhne 2.000.000 Kč. Pokud se zadavatel - v tomto případě kraj Vysočina - rozhodne zadat zakázku za předpokládanou cenu nižší než 2.000.000 ,- Kč, jedná se o tzv. zakázku kraje, která se řídí Pravidly Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek, zakázek kraje Vysočina a zakázek příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina č. 2/05 ze dne 25. 1. 2005. V případě zadávání zakázky kraje se tak postupuje podle procedurálně jednodušších (a rychlejších) pravidel než v případě zadávání veřejné zakázky. Ustanovení § 18 odst. 2 a 3 zákona stanoví, že v případě, kdy je předmět veřejné zakázky rozdělen na části, je pro určení předpokládané ceny předmětu rozhodující součet předpokládaných cen všech jeho součástí. Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky, jestliže by tím došlo ke snížení jeho předpokládané ceny pod finanční limit stanovený v § 6 odst. 1 zákona - tj. 2 mil. Kč. Dohled nad zadáváním veřejných zakázek podle zákona vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "úřad"). Úřad přezkoumává zákonnost úkonů zadavatele s cílem zajistit transparentnost zadávání veřejných zakázek a dodržování zásad stejného zacházení a nediskriminace zájemců a uchazečů o veřejné zakázky. Úřad zahajuje řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na základě písemného návrhu stěžovatele nebo z vlastního podnětu, řízení z vlastního podnětu může úřad zahájit do 3 let ode dne, kdy úkonem zadavatele došlo k porušení zákona. Jestliže úřad shledá po uzavření smlouvy, že zadavatel úkonem učiněným při zadávání veřejné zakázky nesplnil povinnost nebo porušil zákaz stanovený tímto zákonem a tento úkon zadavatele podstatně ovlivnil stanovení pořadí úspěšnosti nabídek, může úřad písemným rozhodnutím vyslovit zákaz plnění této smlouvy a ve společném řízení uložit zadavateli pokutu za správní delikt. Pokud se právnická osoba, která je zadavatelem dopustí správního deliktu tím, že nedodrží postup stanovený zákonem pro přidělení veřejné zakázky, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit hodnocení nabídek, uloží této osobě úřad pokutu do výše 5% ceny zakázky. Podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, provádí Ministerstvo financí každoročně přezkoumání hospodaření kraje. Pokud by při této kontrole byly zjištěny nedostatky při zadání veřejné zakázky, mohlo by právě Ministerstvo financí podat podnět úřadu k přezkoumání zákonnosti postupu kraje při zadávání veřejné zakázky. |
Návrh řešení | OŠMS navrhuje radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje zrušit Usnesení 0343/05/2005/ZK ze dne 22. 7. 2005 a přijmout usnesení nové. OŠMS navrhuje hejtmanovi kraje (radě kraje) zrušit obě výše uvedená výběrová řízení. OŠMS navrhuje znovu vyhlásit výběrové řízení na veřejnou zakázku a poskytovatele vybrat v souladu se zákonem č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, příp. vyhlásit výběrové řízení na zakázku kraje, a to v závislosti na předpokládané ceně zakázky. |
Stanoviska | Tento postup na řešení vzniklé situace byl konzultován s právníky OŠMS, ORR a pracovníkem OM zodpovědným za zadávání veřejných zakázek. Všichni tři pracovníci konstatují, že klíčovým je znění usnesení zastupitelstva, které by nemělo být v rozporu se Zákonem o veřejných zakázkách (zákon č. 40/2004 Sb.) Nově navržené znění usnesení zastupitelstva není v rozporu se Zákonem o veřejných zakázkách (zákon č. 40/2004 Sb.). |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: * zrušit usnesení 0343/05/2005/ZK; * schválit povýšení kapitoly Školství, § 3419 Ostatní tělovýchovná činnost o částku 3.000.000 Kč na podporu talentované mládeže ve sportovních oddílech kopané v kraji Vysočina a propagaci kraje v oblasti sportu snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, položka Nespecifikovaná rezerva. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, odbor sekretariátu hejtmana, ekonomický odbor |
Termín | do konce roku 2005 |