RK-31-2005-19.doc RK-31-2005-19pr1.doc RK-31-2005-19pr2.doc | |
Číslo materiálu | 19 |
Číslo jednací | RK-31-2005-19 |
Název | Podání žádosti o dotaci na MPSV pro rok 2006 |
Zpracoval | J. Bína, A. Řehořová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | V roce 2004 vyhlásilo Ministerstvo práce a sociálních věcí dotační řízení pro kraje, které bylo zaměřeno na poskytování sociálních služeb nestátními neziskovými organizacemi pro cílovou skupinu senioři a zdravotně postižení. Kraje měly do určitého termínu podávat žádosti na MPSV s navrženou výší dotace a schválenými zásadami pro rozdělení této dotace mezi poskytovatele. V tomto dotačním řízení poskytlo MPSV krajům dotace, které jednotlivé kraje dále přerozdělovaly nestátním neziskovým organizacím (dále jen NNO) na svém území při dodržení zásad dotačního řízení MPSV. Kraj Vysočina v předmětném řízení o dotaci nepožádal a MPSV vyhlásilo pro NNO poskytující sociální služby seniorům a zdravotně postiženým v kraji Vysočina zvláštní podprogram, na jehož realizaci alokovalo část prostředků, které by byly poskytnuty kraji Vysočina, pokud by podal žádost. Tato část činila přibližně 43 mil. Kč z přibližně 52 mil. Kč, které by na Kraj Vysočina podle ústního sdělení zástupců MPSV připadly a další prostředky byly poskytnuty v rámci námitkového řízení. Zbytek prostředků byl přerozdělen mezi ostatní kraje. V letošním roce lze očekávat obdobný postup MPSV jako na rok 2005. Bude v druhé polovině září opět oficiálně vyhlášeno dotační řízení pro kraje, které budou do poloviny listopadu podávat žádosti o dotaci a následně ji přerozdělovat v souladu s metodikou MPSV a vlastními zásadami nestátním neziskovým organizacím poskytujícím sociální služby seniorům a zdravotně postiženým. Záleží na rozhodnutí MPSV, zda znovu vypíše zvláštní podprogram pro NNO v kraji Vysočina, pokud kraj nepodá žádost o dotaci. Lze konstatovat, že MPSV má zájem na tom, aby prostředky pro uvedenou cílovou skupinu byly ze státního rozpočtu poskytovány celorepublikově prostřednictvím krajů. Je však zřejmé, že k jeho financování by za stejných podmínek jako v roce 2004 byla převedena opět jen část prostředků připadajících na kraj Vysočina a poskytnutí dalších finančních prostředků bude závislé na nejistém výsledku námitkových řízení. Uvedené informace o dotačním řízení MPSV byly jeho zástupci sděleny na jednání Komise Rady Asociace krajů ČR pro sociální záležitosti. Na dotaz týkající se procesu poskytování finančních prostředků určených k podpoře sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi seniorům a osobám se zdravotním postižením v roce 2004 z MPSV ČR na kraje, bylo shodně ze strany zástupců ostatních krajů konstatováno, že převod prostředků do oblasti poskytování sociálních služeb pro seniory a zdravotně postižené je proveden formou účelové dotace bez dalších omezení. K tomu lze doplnit, že metodika MPSV např. v roce 2004 specifikovala účel použití dotace především z hlediska vymezení cílové skupiny uživatelů sociálních služeb a stanovení výčtu nepřijatelných výdajů, ale neurčovala krajům způsob přerozdělení dotací. Z jednání také vyplynulo, že ostatní kraje předpokládají podání žádosti na MPSV tak, jak ji podaly v roce 2004. V průběhu srpna pracovníci MPSV poskytli zástupcům krajů "Metodiku Ministerstva práce a sociálních věcí pro poskytování dotací ze státního rozpočtu (kapitoly MPSV) krajům pro rok 2006" před jejím schválením vedením ministerstva a oficiálním vyhlášením. Metodika v uvedené neoficiální podobě je uvedena v materiálu RK-31-2005-19, př. 1. |
Návrh řešení | Při přípravě systému poskytování dotací na provozování sociálních služeb obcemi a NNO v roce 2005 z rozpočtu kraje jsme zahájili proces, který vede k ustavení a definování udržitelné krajem podporované sítě těchto služeb. Cílem tohoto procesu je určit rozsah sociálních služeb, na jejichž financování se bude kraj podílet, tak, aby jejich provoz byl udržitelný za daného finančního objemu alokovaného ve státním rozpočtu a v rozpočtu kraje s předpokladem zajištění dostupnosti v území. Funkčnost a efektivnost takto ustavené sítě bude postupně ověřována v procesu komunitního plánování a na jeho základě bude možná její následná modifikace. Stanovení podporované sítě sociálních služeb se zároveň pro komunitní plánování na úrovni obcí stane důležitou vstupní informací o tom, v jaké oblasti mohou očekávat finanční podporu z úrovně kraje. Předmětný proces může být realizován efektivněji, pokud také část státních prostředků bude přerozdělována z úrovně kraje na základě jeho vlastních zásad. Popis dalších připravovaných kroků tohoto procesu je uveden v zápise z jednání pracovního týmu, který se danou problematikou zabývá. Předmětný zápis je uveden v materiálu RK-31-2005-19, př. 2. Proces přípravy systému poskytování dotací v letošním roce ukázal, že pokud kraj svými dotacemi reaguje až na ukončené dotační řízení MPSV, prodlužuje se období, v němž poskytovatelé sociálních služeb neví, v jakém finančním rámci se bude možné pohybovat. Rozdělování prostředků na sociální služby seniorům a zdravotně postiženým z jedné úrovně, tedy z kraje, může tento proces výrazně urychlit a může znamenat zlepšení přispívající ke stabilitě tohoto sektoru. Výše popsaný záměr řízeného utváření sítě podporované krajem by bylo možné snáze realizovat, kdyby kraj Vysočina pro rok 2006 přijal dotaci ze státního rozpočtu na podporu NNO poskytujících sociální služby zdravotně postiženým a seniorům. Z toho důvodu jsme pro radu kraje připravili tento materiál s cílem předložit ke schválení zadání k přípravě žádosti kraje o dotaci MPSV na podporu nestátních neziskových organizací poskytujících služby pro seniory a zdravotně postižené. Pro přijetí dotace krajem lze stanovit podmínku, že její výše překročí objem prostředků poskytnutých do kraje Vysočina v roce 2005 pro uvedenou cílovou skupinu. Stanovení této podmínky umožní předejít situaci, kdy bude kraj odpovědný za případný deficit státních prostředků. |
Stanoviska | Stanoviska k materiálu nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí informace financování nestátních neziskových organizací dle materiálu RK-31-2005-19 a o Programu podpory sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi na regionální úrovni seniorům a osobám se zdravotním postižením dle materiálu RK-31-2005-19, př. 2 a ukládá odboru sociálních věcí a zdravotnictví zpracovat žádost o dotaci Ministerstva práce a sociálních věcí ČR na podporu sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi na regionální úrovni seniorům a osobám se zdravotním postižením pro rok 2006 a zásad pro přerozdělení poskytnutých dotací. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí a zdravotnictví |
Termín | listopad 2005 |