RK-24-2005-54.doc RK-24-2005-54pr1a.xls RK-24-2005-54pr1b.xls RK-24-2005-54pr2.xls RK-24-2005-54pr3.doc RK-24-2005-54pr4.doc | |
Číslo materiálu | 54 |
Číslo jednací | RK-24-2005-54 |
Název | Návrh na schválení Nařízení rady kraje č. xx - kterým se stanoví vymezení úseků silnic II. a III. třídy v jednotlivých okresech kraje Vysočina, na nichž se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí a další záměry n |
Zpracoval | I. Ševecová, H. Motlová |
Předkládá | L. Staněk |
Počet příloh | |
Popis problému | Stavební a dopravně technický stav silniční sítě ve vlastnictví kraje Vysočina je dlouhodobě neuspokojivý z pohledu uživatelů, z hodnocení správců silniční sítě, odráží se v nárůstu požadavků na opravy v zásobníku akcí, ale především tato skutečnost vyplývá ze sběru dat a vypracovaných studií prozatím na silnice II. tříd. Sběr dat na silnicích III. tříd proběhne v letních měsících roku 2005 a zpracování vlastní studie v závěru roku 2005. Lze předpokládat, že stav silnic III. tříd bude v konečném výsledku hodnocení horší než u silnic II. tříd. Z vypracované studie firmou PavEx Consulting s.r.o. na krajské silnice II. tříd v celkové délce 1 673,3 km vyplývá, že plných 44 % těchto silnic je v havarijním a nevyhovujícím stavu, což ve srovnání s průměrným stavem v České republice představuje o 8% horší stav. Nejhorší situace je na okrese Třebíč - 57% havarijních a nevyhovujících úseků komunikací II. tříd, naopak nejlepší okres Pelhřimov má pouze 32% takto hodnocených komunikací. Na jednorázové odstranění výše uvedených úseků v roce 2004 by byla potřebná částka 735 mil. Kč. V případě financování údržby a oprav vozovek II. tříd stávajícím způsobem (správy a údržby silnic vynakládají na krajské silnice 193 mil. Kč ročně prostřednictvím nákladového střediska 200 - vozovky a 500 - silniční těleso, jak vlastní činností tak i dodavatelsky) by došlo v roce 2013 k nárůstu rizikových úseků ze současných 125 km na 737 km a tím současně k rozpadu silniční sítě (rizikový úsek je takový úsek, který vzhledem ke stavu a významu je nutné dle optimálního plánu opravit, ale v rámci rozpočtu se během plánovacího období nenajdou potřebné finanční prostředky. Rizikový úsek nesplňuje požadavky provozní způsobilosti a mohou na něm vzniknout poruchy, které nebude již možno opravit běžnými technologiemi údržby a oprav.). Zpracovaná studie Plánu údržby a oprav vozovek silniční sítě II. tříd v kraji Vysočina nabízí optimální variantu, která představuje finanční plán optimální varianty za použití optimální technologie opravy, v optimálním čase v rámci 10ti letého plánovacího období. Vypočítaná částka 2,384 mld. Kč, což ročně činí v průměru 238 mil. Kč, zabezpečuje odstranění stávajících havarijních a nevyhovujících úseků silnic, stejně jako vyloučení tvorby dalších. K naplnění všech požadavků obsažených v připravovaném Seznamu investičních akcí a v připravovaném Seznamu oprav, čítající celkem 506 akcí, je nutná částka 8,6 mld. Kč. |
Návrh řešení | Při zvážení všech aspektů - stavu silniční sítě kraje, požadavků obcí k převodu místních komunikací do silniční sítě kraje, finančních možností kraje, výsledků zpracovaných studií silniční sítě kraje, dodržení všech zákonných norem a předpisů v návaznosti na posouzení jednotlivých situací z hlediska dopravní obslužnosti a správců komunikací, odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje následující řešení k zefektivnění údržby a oprav a zkvalitnění stávající silniční sítě kraje Vysočina následovně: 1. Zimní údržba na silniční síti v kraji Vysočina se provádí podle Plánu zimní údržby, který legislativně vychází ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon o pozemních komunikacích) a vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích. Organizační, věcné, technické a technologické zásady zajišťování sjízdnosti jsou zapracovány do Plánu zimní údržby u každé správy a údržby silnic. V souladu s výše uvedenou právní úpravou je stanoveno, že zimní údržbou vozovek se podle stanoveného pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti. Správce komunikace podle připraveného Plánu zimní údržby odstraní nebo alespoň zmírní závady ve sjízdnosti komunikace ve stanovených časových lhůtách. Pro termínové zpřesnění účinnosti Plánu zimní údržby je legislativně stanoveno zimní období na dobu od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Pokud vznikne povětrnostní situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti komunikace bez zbytečných odkladů přiměřeně k vzniklé situaci. V současné době jsou neudržované úseky stanoveny Nařízením Rady kraje Vysočina č. 6/2003, kterým jsou vymezeny úseky silnic v jednotlivých okresech Vysočina, na nichž se pro malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí, což činí 270,992 km z celkového počtu 4 671 km, to je 5,80%. Tyto úseky jsou uvedeny v materiálu RK-24-2005-54, př. 1a) - žluté úseky. Od dalšího zimního období 2005/2006 odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje rozšířit počet neudržovaných úseků dle materiálu RK-24-2005-54, př. 1b) - červené úseky, o 49,169 km silnic, to je o 1,07%, z celkového počtu 4 579 km ( stav k 1. 1. 2005), na nichž není provozována veřejná linková osobní doprava a mají nepatrný dopravní význam. Porovnání neudržovaných úseků roku 2004 k návrhu od roku 2005 je uvedeno v materiálu RK-24-2005-54, př. 2. Rozšířením neudržovaných úseků by došlo k ušetření 2,311 mil. Kč ročně a ušetřená částka by byla vložena zpět do silniční sítě. V případě odsouhlasení radou kraje budou nově navrhované úseky řádně označeny příslušnými dopravními značkami a stanou se formou mapové přílohy součástí jednotlivých Plánů zimní údržby. Porovnání s vybranými kraji je uvedeno v materiálu RK-24-2005-54, př. 2. V souladu s § 27 odst. 6 zákona o pozemních komunikacích vymezení neudržovaných úseků silnic stanoví příslušný kraj nebo obec s rozšířenou působností svým nařízením. O vydání nařízení kraje rozhoduje podle § 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, rada kraje. Odbor dopravy a silničního hospodářství, z důvodu přehlednosti a jasnosti, doporučuje zrušit stávající Nařízení Rady kraje Vysočina č. 6/2003, kterým se stanoví vymezení úseků silnic II. a III. třídy v jednotlivých okresech kraje Vysočina, na nichž se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí. Dále navrhuje rozšířit počet úseků silnic II. a III. tříd v jednotlivých okresech kraje Vysočina v zimě neudržovaných při zabezpečení dostupnosti a zajištění dopravní obslužnosti ve stávajícím rozsahu vydáním nového nařízení dle materiálu RK-24-2005-54, př. 3 a 4, počínaje zimním obdobím 2005/2006. 2. Další možné kroky k řešení stavu silniční sítě kraje Vysočina odbor dopravy a silničního hospodářství spatřuje v postupném uplatňování následujících bodů: a) Požadavky obcí posuzovat odborem majetkovým a odborem dopravy a silničního hospodářství v souladu se "Zásadami Rady kraje Vysočina ke stanovení jednotného postupu pro zařazování pozemních komunikací do jednotlivých tříd a jejich změn v silniční síti kraje Vysočina" ze dne 29. 1. 2002 a důsledně dbát na naplnění kritéria potřebnosti z hlediska krajské silniční sítě; b) postupně nabídnout obcím a městům k převzetí vytipované, v zimě neudržované krajské komunikace, do místních komunikací. Nabídky obcím na přebírání krajských komunikací do místních komunikací podporovat vytvářením vhodných podmínek a předpokladů ze strany kraje Vysočina pro řádný výkon správy místních komunikací obcemi; c) omezit budování nových silničních staveb, zejména obchvatů obcí a finanční prostředky přednostně používat na opravy a údržbu silniční sítě kraje na základě "Seznamů", územního plánu, PRKu, SWOT analýzy; d) účelně využívat další dostupné zdroje (mimo zdroje kraje) na rozvoj a zkvalitnění dopravní infrastruktury; e) provést u stanovených správ a údržeb silnic personální a finanční audit k efektivitě vynakládání finančních prostředků a se zaměřením na změnu systému řízení a organizace správy a údržby silniční sítě v kraji Vysočina; f) dle možností kraje Vysočina v roce 2006 řešit situaci na silniční síti úvěrem k pokrytí nezbytných oprav úseků silnic II. a III. tříd v návaznosti na finanční plán vypracovaných studií; g) přehodnotit účelnost finančních prostředků vkládaných do základní dopravní obslužnosti v drážní, případně linkové dopravě, s využitím systému pro podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina za účelem vložení uspořené částky do silniční sítě kraje Vysočina; h) postupně při licenčním řízení měnit vedení tras linek osobní dopravy v souladu s body b) a g); |
Stanoviska | Odbor majetkový souhlasí s návrhem usnesení. Odbor sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu nařízení připomínky. Odbor zdravotnictví a sociálních věcí, projednal předložený materiál a připomínka byla ODSH akceptována, další připomínky nejsou a s tímto materiálem souhlasíme. Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina: předkládaný materiál byl projednán na jednání dne 19. 7. 2005, na připomínky bylo reagováno a jsou zapracovány v tomto materiálu, další připomínky nejsou a s materiálem souhlasíme. |
Návrh usnesení | Rada kraje ruší nařízení Rady kraje Vysočina č. 6/2003, kterým se stanoví vymezení úseků silnic II. a III. tříd v jednotlivých okresech kraje Vysočina, na nichž se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí a rozšířit počet úseků silnic II. a III. tříd v jednotlivých okresech kraje Vysočina v zimě neudržovaných; vydává nařízení Rady kraje Vysočina č. xx/2005, kterým se stanoví vymezení úseků silnic II. a III. třídy v jednotlivých okresech kraje Vysočina, na nichž se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí a rozšířit počet úsek silnic II. a III. tříd v jednotlivých okresech kraje Vysočina v zimě neudržovaných při zabezpečení dostupnosti a zajištění dopravní obslužnosti dle materiálů RK-24-2005-54, př. 3 a RK-24-2005-54, př. 4; bere na vědomí informaci o možnostech dalších úspor na silniční síti kraje Vysočina dle následujících bodů: * požadavky obcí posuzovat odborem majetkovým a odborem dopravy a silničního hospodářství v souladu se "Zásadami Rady kraje Vysočina ke stanovení jednotného postupu pro zařazování pozemních komunikací do jednotlivých tříd a jejich změn v silniční síti kraje Vysočina" ze dne 29. 1. 2002 a důsledně dbát na naplnění kritéria potřebnosti z hlediska krajské silniční sítě; * postupně nabídnout obcím a městům k převzetí vytipované, v zimě neudržované krajské komunikace, do místních komunikací. Nabídky obcím na přebírání krajských komunikací do místních komunikací podporovat vytvářením vhodných podmínek a předpokladů ze strany kraje Vysočina pro řádný výkon správy místních komunikací obcemi; * omezit budování nových silničních staveb, zejména obchvatů obcí a finanční prostředky přednostně používat na opravy a údržbu silniční sítě kraje na základě "Seznamů", územního plánu, PRKu, SWOT analýzy; * účelně využívat další dostupné zdroje (mimo zdroje kraje) na rozvoj a zkvalitnění dopravní infrastruktury; * provést u stanovených správ a údržeb silnic personální a finanční audit k efektivitě vynakládání finančních prostředků a se zaměřením na změnu systému řízení a organizace správy a údržby silniční sítě v kraji Vysočina; * dle možností kraje Vysočina v roce 2006, řešit situaci na silniční síti úvěrem k pokrytí nezbytných oprav úseků silnic II. a III. tříd v návaznosti na finanční plán vypracovaných studií; * přehodnotit účelnost finančních prostředků vkládaných do základní dopravní obslužnosti v drážní, případně linkové dopravě, s využitím systému pro podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina za účelem vložení uspořené částky do silniční sítě kraje Vysočina; * postupně při licenčním řízení měnit vedení tras linek osobní dopravy v souladu s body b) a g); ukládá odboru dopravy a silničního hospodářství a odboru majetkovému se touto problematikou dále zabývat a postupně předkládat Radě kraje návrhy jednotlivých bodů ke schválení. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor majetkový |
Termín | průběžně |