RK-22-2005-51.doc RK-22-2005-51pr1.xls RK-22-2005-51pr1upr1.xls RK-22-2005-51pr2 (1).txt RK-22-2005-51pr2.doc | |
Číslo materiálu | 51 |
Číslo jednací | RK-22-2005-51 |
Název | Protialkoholní záchytná stanice, návrh na provedení rozpočtového opatření |
Zpracoval | J. Koten |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | A) Úhrada zvýšených nákladů. Kraj Vysočina jako objednatel uzavřel dne 31. 3. 2003 s obchodní společností SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s. r. o. jako provozovatelem (dále jen SMJ) Smlouvu o provozování protialkoholní záchytné stanice (evidenční číslo smlouvy 833/03 - dále jen stará smlouva), která končí dne 31. 3. 2005. Pro tuto činnost byla sjednána částka ve výši 2.179.305,- Kč, tj. 181.609,- Kč měsíčně. Dle čl. IV. odst. 2 smlouvy je provozovatel oprávněn pro každý kalendářní rok upravit sjednanou cenu - tj. částku 162.442,- Kč měsíčně - o důvodné zvýšení jednotlivých položek fixních a variabilních nákladů uvedených v kalkulaci. Toto zvýšení je provozovatel povinen odsouhlasit s objednatelem do 30. 11. předcházejícího roku. SMJ dne 5. 5. 2005 požádaly o úhradu zvýšených nákladů, které vznikly od 1. 1. 2005 do 31. 3. 2005 z důvodu: * změny plateb lékařům, zvýšení mezd zaměstnancům, zvýšení spotřeby energií a materiálů, které byly jednorázově uhrazeny za rok 2004 dle dodatku smlouvy ze dne 29. 10. 2004. Tyto zvýšené požadavky se promítají do nákladů rovněž v roce 2005, přesněji od 1. 1. 2005 do 31. 3. 2005, kdy končí stará smlouva. Od 1. 4. 2005 začíná nová smlouva o provozování protialkoholní záchytné stanice, která byla uzavřena na základě výběrového řízení. Úhrnná výše zvýšených nákladů od 1. 1. 2005 do 31. 3. 2005 činí 54 750,- Kč. * účtování DPH ve výši 5%. Nárůst nákladů od 1. 1. 2005 do 31. 3. 2005 činí 25 944,- Kč. * z důvodu nárůstu počtu zachycených osob přijala PZS čtvrtého pracovníka na hlavní pracovní poměr od 1. 2. 2005. Z tohoto důvodu žádá pro měsíc únor a březen 2005 pokrytí zvýšených mzdových nákladů v úhrnné výši 26 420,- Kč. B) Rozšíření činnosti PZS. Protialkoholní záchytná stanice (dále jen PZS) byla otevřena v Jihlavě v srpnu 2000 a měla vykonávat nejprve služby pouze pro město a okres Jihlava. Kraj Vysočina od 6. 12. 2001 rozšířil tuto činnost pro celý kraj. Následně od 31. 3. 2003 kraj Vysočina uzavřel s obchodní společností SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s. r. o. jako provozovatelem Smlouvu o provozování Protialkoholní záchytné stanice. Od 1. 4. 2005 byla na základě veřejné zakázky uzavřena s tímto subjektem další smlouva, která končí 31. 3. 2009. Přestože již od smlouvy ze dne 31. 3. 2003 by mohla PZS sloužit pro muže i ženy, doposud ženy nepřijímá z důvodu potřeby drobných stavebních úprav. Přes příjímání výhradně osob mužského pohlaví roste počet záchytů: V roce 2002 bylo 345 záchytů, v roce 2003 již 371 záchytů, v roce 2004 bylo provedeno 476 záchytů a v roce 2005 do 30.4. 2005 již bylo provedeno 217 záchytů, t.zn. že při stejné frekvenci po zbývající část roku by to znamenalo nárůst záchytů na cca 650 za rok. Ze strany Policie ČR i ze strany zdravotnických zařízení roste tlak na rozšíření činnosti o přijímání žen do PZS kraje Vysočina. Zadržené ženy je nutné dosud převážet do mimokrajských záchytných stanic. Počet žen neustále přibývá a odhady ročních záchytů žen se pohybují od 15 do 30% záchytů mužů, v našem případě od cca 100 záchytů do cca 215 záchytů ročně. Protože nelze předpokládat, že by trend nárůstu zachycených osob nepokračoval, a protože je vhodné vyřešit i problematiku přijímání žen, je navrhováno rozšíření provozu PZS do zadního traktu budovy. Předběžné jednání bylo provedeno se Zdravotním ústavem se sídlem v Jihlavě. Tímto řešením by PZS měla k dispozici 7 záchytných místností, z nichž 2 by byly přizpůsobeny alternativně pro zadržení osob ženského pohlaví (ochranné mříže překryty plnými dveřmi). Celkový počet míst při krizové nesnášenlivosti zachycených osob by byl 7, při možnosti společného umístění až 13 osob. Všechny místnosti by byly osazeny monitorovací technikou, byla by vybudována šatna pro personál a skladovací prostor pro matrace a charitativní oblečení pro propouštěné sociálně slabé osoby. |
Návrh řešení | A) Úhrada zvýšených nákladů. * Žádost navazuje na předchozí žádost z 13. 7. 2004 o navýšení úhrady na provoz pro rok 2004 o 219.000,- Kč. Požadavek navýšení úhrady je zdůvodněn především nárůstem mzdových prostředků. Pro nedostatek lékařů, kteří drží pohotovost pro protialkoholní záchytnou stanici, byl zaveden nový způsob odměňování ve formě paušální platby za službu. Za denní službu byl stanoven paušál 300,- Kč ve všední den a 400,- Kč za svátek, dále 400,- Kč za noc ve všední den a 500,- Kč za noc ve svátek. Další nárůst mzdových prostředků představuje růst mezd ve výši 4 % oproti roku 2003. Změny plateb lékařům doporučujeme akceptovat. Navýšení bylo stanoveno dodatkem smlouvy č. 1 ke Smlouvě o provozování protialkoholní záchytné stanice ze dne 29. 10. 2004, viz materiál RK-22-2005-51, př. 2 mezi krajem Vysočina a SMJ s.r.o. jako jednorázové vyrovnání pro rok 2004. Tyto zvýšené výdaje na činnost Protialkoholní záchytné stanice (dále jen PZS) nabíhají rovněž v roce 2005. V této souvislosti doporučujeme uhradit SMJ za měsíc leden - březen 2005 zvýšené náklady ve výši 54 750,- Kč. * změnou legislativy nejsou služby v PZS hrazené v rámci systému veřejného zdravotního pojištění, nejsou tedy od roku 2005 již osvobozeny od DPH a podléhají snížené sazbě daně (5%). Nadále zůstávají osvobozeny od DPH pouze zdanitelná plnění, která splní všechny tři podmínky stanovené § 58 odst. 1 zákona 235/2004 o DPH, tedy služby musí být klasifikovány statistickými kódy SKP (standardní klasifikace produkce), zařízení musí být registrované, výkony musí být přímo hrazeny podle zákona o veřejném zdravotním pojištění. Z důvodu legislativní změny doporučujeme proplatit PZS za měsíc leden, únor a březen 2005 zvýšené náklady ve výši 5% DPH, tedy částku 25 944,- Kč. Nad rámec žádosti PZS je nutné platbu DPH zakotvit i do nákladů na provozování PZS v nové smlouvě, která platí od 1. 4. 2005. Zde již s možností legislativní změny bylo počítáno a do smlouvy bylo v Čl. IV odst.1. zakotveno ustanovení: "Uvedená částka (dle nabídky z veřejné soutěže) nezahrnuje sazbu DPH. V případě změny zákonných podmínek bude cena navýšena o příslušnou sazbu DPH". Pro pokrytí nákladů od 1. 4. 2005 doporučujeme navýšení úplaty za výkon činnosti PZS dle čl. II., odst. 3, písm. a), b), c) a d), o částku DPH pro maximální počet 360 vyšetření osob za kalendářní rok. Dále o částku DPH je nutné navýšit i smluvní částku 1910,- Kč, kterou dle smlouvy jsou oprávněny SMJ účtovat za výkon PZS za každé další vyšetření nad tento počet. * Z důvodu nárůstu počtu zachycených a z nutnosti pokrýt pracovní činností a pohotovostí všech 8760 hodin v roce byl nezbytný nárůst počtu pracovníků na čtyři. V souvislosti s nárůstem zachycených se zvyšuje počet hodin pracovní činnosti zaměstnanců PZS a snižuje počet hodin pohotovosti. V roce 2003 měl v průměru každý ze 3 zaměstnanců 1680 hodin pracovní činnosti ročně a 1240 hodin pohotovosti. V roce 2004 již 2445 hodin pracovní činnosti a 475 hodin pohotovosti (normovaný počet pracovních hodin v roce 2003 byl 2016 a v roce 2004 byl 2032). S ohledem na předpokládaný nárůst počtu záchytů o 20% by v roce 2005 byl teoreticky vypočtený průměr pracovní činnosti na jednoho ze čtyř pracovníků PZS 1834 hodin pracovní činnosti a 356 hodin pohotovosti. S řádnou dovolenou (200 hodin) je pak celkový počet odpracovaných hodin 2 034 na zaměstnance a norma v roce 2005 je 2024 pracovních hodin. Z výše uvedeného lze odvodit nezbytnost navýšení počtu pracovníků na 4 osoby s vědomím, že pro nepřetržitý provoz při obsazení služby jedním pracovníkem je potřeba 4,62 pracovního úvazku. Z důvodu nárůstu počtu záchytů a nutného navýšení počtu obsluhy PZS na čtyři osoby doporučujeme uhradit náklady ve výši 26 420,- Kč. Na provoz PZS kraje Vysočina je v rozpočtu na rok 2005 vyhrazena částka 2 500 tis. Kč. Dle vývoje v počtu nadlimitních záchytů a na základě nové smlouvy mezi krajem Vysočina jako objednatelem a společností SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o. ze dne 17. 1. 2005 uzavřené na základě veřejné soutěže a nabídky provozovatele s účinností od 1. 4. 2005 (dále jen nová smlouva), je tato částka již nedostatečná. Rozpočet na úhradu nákladů za 1. čtvrtletí 2005 dle staré smlouvy: Úhrada za 1. čtvrtletí 3 x 181 609,- dle "staré" smlouvy 544 827,- Úhrada 73 nadlimitních záchytů v 1. čtvrtletí 73 x 2 017,- 147 241,- navýšení - viz. výše uvedené na základě žádosti ze dne 5. 5. 2005 107 114,- Úhrada 2.- 4. čtvrtletí 2005 dle nové smlouvy 9 x 226 260 s DPH 2 036 340,- Úhrada předpokládaných 218 nadlimit. záchytů 218 x 2 006,-(s DPH) 437 308,- Celkem úhrada v roce 2005: 3 272 830,- Kč B) Rozšíření činnosti PZS. Ve věci rozšíření činnosti PZS doporučujeme přijímání žen zavést od roku 2006. Předběžně byla pracovníky PZS projednávána spolupráce s městskou policií a v nočních hodinách s Policií ČR, které mají ve svých řadách pracovnice, které by mohly asistovat v určitých situacích při pobytu osob ženského pohlaví na PZS, případně by byly uzavřeny dohody se zdravotními sestrami, které budou ochotny k výkonu této činnosti. Důležitým předpokladem by byl rovněž monitoring. Rozšíření činnosti PZS na ženy s předpokládaným termínem zahájení v roce 2006 by sebou neslo zvýšené náklady jednak na stavební úpravy (investice do budovy v majetku státu), ale i další náklady na zajištění nepřetržitého provozu. Výše případné úhrady nákladů na stavební úpravy by se odvíjela od jejich rozsahu. Předpokládáno je posunutí příček o 1 sloup, které odpovídá přirozenému dělení budovy. Dále zhotovení jednoho okna, šatny pro personál, skladu pro matrace a charitativní oblečení a vybavení všech místností monitorovací technikou. V případě realizace stavebních úprav již v roce 2005 by se předpokládaná částka cca 300 tis. Kč projevila v rozpočtu 2005. Předpokládaný počet záchytů mužů a žen při rozšíření činnosti je 750 - 850 ročně. Na toto rozšíření by navazovaly i změny ve smlouvě ze 17. ledna 2005. Jestliže by došlo ke zvýšení celkových nákladů nad 20% původní smlouvy, znamenalo by to vyhlášení nové veřejné soutěže na jejímž základě by mohla být uzavřena nová smlouva o provozování protialkoholní záchytné stanice pro kraj Vysočina. |
Stanoviska | Ekonomický odbor: ve schváleném rozpočtu kraje Vysočina na rok 2005 je na krytí výdajů spojených se zajištěním provozu protialkoholní záchytné stanice v Jihlavě určeno 2 500 tis. Kč. Ke dni 15. 6. 2005 bylo z této částky Službám města Jihlavy proplaceno celkem 1 424 180,6 Kč. Aktuální stav položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje je 24 750 tis. Kč. |
Návrh usnesení | Rada kraje souhlasí * s úhradou zvýšených nákladů za 1. čtvrtletí 2005 pro společnost SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s. r. o. na provozování Protialkoholní záchytné stanice v úhrnné výši 107 114,- Kč dle materiálu RK-22-2005-51; * se zvýšením úhrady o platbu DPH dle čl. IV. smlouvy mezi krajem Vysočina a společností SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s. r. o. o provozování protialkoholní záchytné stanice ze dne 17. 1. 2005; schvaluje * zvýšení rozpočtu výdajů kapitoly Zdravotnictví na rok 2005,§ 3539 Ostatní zdravotnická zařízení a služby pro zdravotnictví, ve výši 772 830,- Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti j.n, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje ve stejném objemu dle materiálu RK-22-2005-51, př. 1; * záměr rozšíření činnosti Protialkoholní záchytné stanice kraje Vysočina o přijímání žen dle materiálu RK-22-2005-51. ukládá odboru sociálních věcí a zdravotnictví připravit návrh rozšíření činnosti protialkoholní záchytné stanice o přijímání žen. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor |
Termín | 31. 12. 2005 |