RK-22-2005-34.doc | |
Číslo materiálu | 34 |
Číslo jednací | RK-22-2005-34 |
Název | Návrh na provedení rozpočtového opatření kapitoly Školství - financování IT |
Zpracoval | H. Moravcová |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | V roce 2005 získají školy všech zřizovatelů v kraji Vysočina při realizaci projektů v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání celkem 3 552 617 Kč, které budou formou účelové dotace poskytnuty krajskému úřadu. Objem těchto finančních prostředků je pro jednotlivé kraje limitován MŠMT a je určen především na uplatnění výukových programů, implementaci inovativních prvků do výuky a na podporu informační gramotnost veřejnosti. Tato podpora škol formou tzv. nadstandardu z účelových prostředků MŠMT není určena na hardwarovou obměnu zastaralého vybavení některých škol, ani nestačí pokrýt požadavky škol v rámci zavádění progresivních metod výuky prostřednictvím ICT. V rámci optimalizace finančních toků do ICT byly požadavky škol v této oblasti předkládány formou projektů a odbor školství, mládeže a sportu ve spolupráci s odborem informatiky připravily návrh přidělení finanční dotace z krajských zdrojů dalším projektům doporučeným k realizaci. O dotaci na výpočetní techniku žádají: * Speciální školy, Hradební 524, Chotěboř * Gymnázium, Jirsíkova 244, Pelhřimov * Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola, Masarykova 2033, Havlíčkův Brod * Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště, Friedova 1469, Pelhřimov * Střední odborné učiliště strojírenské a Učiliště, Strojírenská 6, Žďár nad Sázavou 1. Speciální školy Chotěboř Hlavní cíl: Využití výpočetní techniky a internetu v praxi, schopnost používat počítač a jeho periferii - tiskárnu, scanner v běžném životě. Rozvíjet smyslovou výchovu, techniku globálního čtení a alternativní komunikace v souvislosti se zaměřením na uplatnění specifických poruch žáků. Umožnit žákům se zdravotním postižením zapojit se efektivněji do vyučovacího procesu i do běžného života, odstranit jejich komunikační i informační deficit. Definice ukazatelů dosažení cílového stavu (indikátory, jejich stav před započetím a po ukončení projektu): Zjistit efektivitu využívaných metod projektu: V kladném případě pokračovat ve využívaných metodách, v negativním případě hledat jiné varianty využití tak, aby vedly k efektivnímu využití. Navrhované řešení: Notebook 30 tis. Kč, bude využíván při individuální výuce a pro práci ve třídě pokud žáci nejsou v počítačové učebně. Výukové programy 13 tis. Kč, využijí pedagogové v jednotlivých vyučovacích předmětech, při individuální výuce v počítačových kroužcích. Navrhuje se financování ve výši 43 tis. Kč z prostředků zřizovatele, jedná se o prostředky neinvestiční. 2. Gymnázium Pelhřimov Hlavní cíl: - zavedení moderních vyučovacích metod do výuky a šíření poznatků a zkušeností prostřednictvím Informačního centra školy. Pomocí AV techniky a internetu nutit studenty k aktivnímu podílení se na svém vzdělání; - vytvoření výukových materiálů a týmu studentů, který by asistoval vyučujícím, kteří se brání využívání technologií z důvodu vlastní neznalosti zařízení; - zkvalitnění přenosu informací mezi školou, rodiči a žáky, partnerskými školami a to v rámci ČR i na úrovni EU. Informační systém by měl dovolovat oboustrannou komunikaci mezi školou a rodiči; -rozvoj informační gramotnosti znevýhodněných skupin obyvatelstva. Zapojení školy do projektů Ministerstva informatiky či Kraje Vysočina, spolupráce s Úřadem práce; -podpora školních aktivit studentů. Vyspělé ICT technologie jsou podmínkou fungování Klubu mladých evropanů ve škole. Navrhované řešení: Obměna stávajících již nevyhovujících 21 ks PC (21 ks x 29,5 tis. Kč), server (70 tis. Kč), dataprojektor (80 tis. Kč). Celková hodnota neinvestičního vybavení činí 620 tis. Kč a navrhuje se financovat z prostředků zřizovatele, popisovaný investiční movitý majetek ve výši 150 tis. Kč bude hrazen z prostředků investičního fondu školy (schváleno usnesením 0618/18/2005/RK). 3. Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola Havlíčkův Brod Hlavní cíl: Zajistit efektivní výuku v učebně ICT, knihovně a kmenových učebnách výměnou starších počítačů, přebudováním počítačové sítě a dobudováním zásuvek sítě LAN v některých kmenových učebnách. Některé softwarové vybavení školy nelze plně využívat z důvodu nižší výkonnosti stanic a sítě LAN. Při používání síťových verzí programů dochází ke značným časovým prodlevám. Práce s vyhledávačem internetu na 15 stanicích je značně neefektivní, ne-li nemožná. Vzhledem k nízké kapacitě operační paměti je nutné některé stanice během práce restartovat. Z důvodu rychlejší práce s některými programy při výuce je většina aplikací nainstalována přímo na jednotlivých stanicích, většina počítačů má již proto téměř plné disky. Server sítě je neefektivně využíván. Navrhované řešení: - 14 stanic s procesorem P4, OS Windows XP Pro - stačí pořídit počítače bez monitorů, monitory byly vyměněny v roce 2000; - dobudování počítačové sítě LAN v učebně i knihovně - vybavit kabeláží UTP 5e, 5 kmenových učeben vybavit zásuvkou počítačové sítě. Na výpočetní techniku škola navrhuje financování neinvestičními prostředky ve výši 215,6 tis.Kč (14 ks x 15, 5 tis. Kč) z prostředků zřizovatele, dobudování počítačové sítě bude škola hradit z investičního fondu školy ve výši 100 tis. Kč (schváleno usnesením 0618/18/2005/RK). 4. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov Hlavní cíl: - výuka pro projekt Adaptabilní školy (ve směru počátečního vzdělávání tak i ve vzdělávání dospělých pro výuku řídících systémů CNC obrábění např. multilicenční softwary firmy EMCO); - odborné předměty CAD, CAM, programování; - výuka a rozšíření v ostatních předmětech Fyzika, Výtvarná výchova. Navrhované řešení: Nová počítačová učebna 18 ks PC, s 17" monitory a OS WIN XP CZ a síťovým OS Novell s možnostmi využití od multimediálního (úplnost výuky ostatních předmětů - Český jazyk, cizí jazyky...) až po grafiky (CAD, CAM). Zároveň budou vyměněny oba současné (oddělené) servery za jeden výkonný pro obě budovy Růžová - Friedova, které jsou spojeny přes přímé datové spojení. Lze tím využívat softwarové licence z jedné budovy na druhou a mít centrální on-line zprávu dat jak výukových (práce žáků), tak osobních a klasifikačních. Lze rovněž provozovat lokální Intranet z jednoho centra. Navrhované řešení: Obnova zastaralých PC 18 ks (18 x 25 tis. Kč) a server (30 tis. Kč) + software, celkem ve výši 520 tis. Kč neinvestičních prostředků. Škola navrhuje financování ve výši 365 tis. Kč z prostředků zřizovatele, 155 tis. Kč bude hradit škola z provozních prostředků. 5. Střední odborné učiliště strojírenské a Učiliště Žďár nad Sázavou Hlavní cíl: Doplnit stávající hardwarové a softwarové vybavení tak, aby bylo možné zkvalitnit a rozšířit výuku programování CNC obráběcích strojů a aplikovat ji přímo na podmínky firem (programovací software WinCC flexible s ovládacími panely TP 177 vybavenými dotykovou obrazovkou, který umožňuje naprogramovat a oživit zobrazovací panely určené k indikaci stavů stroje nebo technologie a zároveň k jejímu ovládání). Velkým přínosem je zvýšení atraktivnosti výuky, kdy student vidí výslednou činnost vytvořeného programu a může do ní průběžně zasahovat pomocí nadefinovaných ovládacích prvků. Další oblast využití se nachází v realizaci učebních a demonstračních pomůcek hlavně v oblasti modernizace obráběcích strojů, výuky jejich programování a seřizování apod. Pro zajištění kvalitní přípravy vyučujících na výuku je třeba doplnit vybavení o přenosné počítače typu notebook, které umožňují kvalitní přípravu na vyučování včetně tvorby různých zkušebních metod. K ověřování znalostí žáků je určen testovací program MULTI EDU. Kvalitní výuku umožní snadnější přenositelnost výsledků projektu na interaktivní tabule, které ve spojení s přenosnými počítači umožní rychlou a snadnou výuku včetně obrázků a příprav a jejich možnost poskytnutí i dalším školským zařízením. Navrhované řešení: Investiční prostředky - programovací pracoviště - řízení základní modul USB v částce 399,54 tis. Kč, při čemž 90 tis. Kč bude hrazeno z prostředků zřizovatele a 309,54 tis. Kč z investičního fondu školy. V částce 309,54 tis. Kč je zahrnuta interaktivní tabule ve výši 90 tis. Kč a její pořízení bylo již schváleno usnesením 0618/18/2005/RK. Neinvestiční prostředky - ovládací panely s příslušenstvím, programovatelné automaty S7-200, zdroje, kabely, digitální a analogové vstupy, notebook + software - EMCO multilicence, WinCC flexible, software na notebook, testovací software MULTI EMU ve výši 510 tis. Kč (bez mzdových nákladů) se navrhuje financovat z prostředků zřizovatele. Částka 382,69 tis. Kč (zahrnuty též mzdové náklady) bude financována z prostředků školy. Z prostředků zřizovatele se navrhuje financovat investiční prostředky ve výši 90 tis. Kč a neinvestiční prostředky ve výši 510 tis. Kč. Investiční prostředky ve výši 309,54 tis. Kč budou hrazeny z investičního fondu školy, dále pak neinvestiční částka ve výši 382,69 tis. Kč. |
Návrh řešení | Ve schváleném rozpočtu kapitoly Školství na rok 2005 jsou zahrnuty prostředky ve výši 7 mil. Kč určené na podporu technického vybavení škol a školských zařízení výpočetní technikou s předpokladem jejich uvolňování na základě předložených projektů. Navrhuje se tedy uvolnit část těchto prostředků ve výši 1 843,6 tis. Kč na uvedené projekty. v tis. Kč název školy zřizovatel škola investiční prostředky neinvestiční prostředky celkem zřizovatel investiční prostředky neinvest. prostř. Spec. školy Chotěboř 43,00 43,00 Gymnázium Pelhřimov 620,00 620,00 150,00 SZŠ a VZŠ Havl. Brod 215,60 215,60 100,00 SPŠ a SOU Pelhřimov 365,00 365,00 155,00 SOU a U Žďár nad Sázavou 90,00 510,00 600,00 90,00+219,54 382,69 celkem 90,00 1 753,60 1 843,60 559,54 537,69 Stav investičního a rezervního fondu škol: Speciální školy Chotěboř - stav IF k 1. 1. 2005 je 60 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 399 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 412 tis. Kč (z toho 80 tis. Kč se používá na opravu nemovitého majetku). Zůstatek k 31.12. 2004 bude 47 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 47 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 68 tis. Kč. Použití 90 tis. Kč Zůstatek k 31.12. 2005 bude 25 tis. Kč. Gymnázium Pelhřimov - stav IF k 1. 1. 2005 je 258 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 294 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 326 tis. Kč (v částce použití IF je zahrnuto výše uváděných 150 tis. Kč). Zůstatek k 31.12. 2004 bude 226 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 97 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 6 tis. Kč. Použití 70 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 33 tis. Kč. Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola Havlíčkův Brod - stav IF k 1. 1. 2005 je 282 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 313 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 381 tis. Kč ( v částce použití IF je zahrnuto výše uváděných 100 tis. Kč). Zůstatek k 31.12. 2005 bude 214 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 159 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 0 tis. Kč. Použití 50 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 109 tis. Kč. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov - stav IF k 1. 1. 2005 je 318 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 080 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 970 tis. Kč. Zůstatek k 31.12. 2005 bude 428 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 216 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 32 tis. Kč. Použití 0 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 248 tis. Kč. - Uváděných 155 tis. Kč škola bude financovat z provozních prostředků školy. Střední odborné učiliště strojírenské a Učiliště Žďár nad Sázavou - stav IF k 1. 1. 2005 je 177 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 148 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 116 tis. Kč (v částce použití IF je zahrnuto výše uváděných 90 tis. Kč (interaktivní tabule) a navrhované čerpání ve výši 220 tis. Kč ). Zůstatek k 31.12. 2005 bude 209 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 149 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 194 tis. Kč. Použití 100 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 243 tis. Kč. |
Stanoviska | Odbor informatiky: Speciální školy Chotěboře Smyslem projektu je zvýšit efektivitu výuky při individuálním přístupu ke zdravotně postiženým žákům za použití ICT. Finanční příspěvek je požadován na pořízení notebooku + výukový software. Odbor informatiky doporučuje vyhovět požadavku příspěvkové organizace. Gymnázium Pelhřimov Projekt je zaměřen na obměnu zastaralých, pro použití v učebně IT nevyhovujících stanic a pořízení dalšího serveru pro zlepšení komunikace mezi rodiči a školou. Původní stanice z učebny budou použity pro učitele, kteří v současné době používají PC s procesorem AT 486DX2 a P90. Po realizaci projektu bude vybavení školy dosahovat 80% standardu pro žáky. Vzhledem k tomu, že škole nebyl dosud od zřizovatele poskytnut příspěvek na rozvoj ICT doporučuje OI vyhovět požadavku. Střední zdravotní škola a Vyšší zdravotní škola Havlíčkův Brod Finanční příspěvek je požadován na obměnu 14 ks nevyhovujících stanic pro žáky. Součástí projektu je též rekonstrukce sítě vedené koaxiálním kabelem. Náklady na rekonstrukci sítě uhradí škola z vlastních zdrojů. Uskutečněním projektu bude vybavení ICT pro žáky na úrovní 66% standardu kraje. Odbor informatiky doporučuje poskytnout požadovaný finanční příspěvek. SPŠ a SOU Pelhřimov Škola žádá finanční příspěvek na vybavení IT nové učebny, kterou buduje v rámci projektu Vysočina - Adaptabilní školy pro výuku počítačové grafiky CAD, CAM. Úroveň vybavení školy po realizaci projektu bude 94% standardu kraje stanoveného pro žáky. Odbor informatiky doporučuje vyhovět požadavku školy. SOU Žďár nad Sázavou Škola je zahrnuta do projektu Vysočina - Adaptabilní školy. Záměrem projektu je vybudovat kompletní pracoviště pro výuku programování CNC. Příspěvková organizace se bude podílet na financování projektu částkou 692.231Kč, což činí 53,6% z celkových nákladů na projekt. Odbor informatiky doporučuje poskytnout požadovaný finanční příspěvek. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz u Speciální školy Chotěboř (§ 3116 Internátní speciální základní školy) o částku 43 tis. Kč, u Gymnázia Pelhřimov (§ 3121 Gymnázia) o částku 620 tis. Kč, u Střední zdravotnické školy a Vyšší zdravotnické školy Havlíčkův Brod (§ 3122 Střední odborné školy) o částku 215,6 tis. Kč, u Střední průmyslové školy a Středního odborného učiliště Pelhřimov (§ 3123 Střední odborná učiliště a učiliště) o částku 365 tis. Kč a u Středního odborného učiliště a Učiliště Žďár nad Sázavou (§ 3123 Střední odborná učiliště a učiliště) o částku 510 tis. Kč dle materiálu RK-22-2005-34; * zvýšení závazného ukazatele investiční dotace u Středního odborného učiliště a Učiliště Žďár nad Sázavou (§ 3123 Střední odborná učiliště a učiliště) o částku 90 tis. Kč dle materiálu RK-22-2005-34; * použití schválených prostředků kapitoly Školství určených na vybavení škol výpočetní technikou (§ 3299 Ostatní záležitosti vzdělávání) na zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz a investiční dotace v celkové výši 1 843,6 tis. Kč a souhlasí s úpravou a použitím investičního fondu Středního odborného učiliště strojírenského a Učiliště Žďár nad Sázavou ve výši 220 tis. Kč za účelem pořízení programovacího pracoviště dle materiálu RK-22-2005-34. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, odbor informatiky, ředitelé škol uváděných v materiálu RK-22-2005-34. |
Termín | srpen 2005 |